Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Utnötta "fälg fästen"...

Utnötta "fälg fästen"...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Utnötta "fälg fästen"...

Postby Stalk28 » 2010-07-08 15:41

Tja, har precis flyttat från Stockholm till Falun, och halvvägs på flytten så började bilen låta utafan, när vi kom fram så märkte jag dagen efter att bultarna va nästan loss, så va riktigt tur för oss att däcket inte lossnade under färd...
Men iallafall, eftersom att däcket "glappade" så gick fälgen och "fälgfästena" åt helvete. Och min farfar sa att man inte behövde köpa en hel ny trumma, utan att man kunde köpa fästena för sig.

Här är bild på det som jag menar:
Klicka för större bild
Image

Nån som vet vart man köper 5st nya sånna? Jag har tittat runt på diverse internet butiker men hittar inte sånna, vet inte vad dom heter heller.

Såg nått på mekonomen som hette "Låssats" för 370kr, vet ej ifall om det är dom, låg iallafall under "Däck/Fälg > Tillbehör > Låssats"

Men ifall om någon vet vart man köper nya såna så får ni gärna säga till, och gärna hur man får loss allt så att man får dit dom nya.

Tack i förhand, Jonathan!
Volvo 142, -69.
Stalk28

Re: Utnötta "fälg fästen"...

Postby 164E1975 » 2010-07-08 18:25

ja du..... ska försöka förklara så att du förstår...
Det du behöver är 5 st nya hjulbultar.
Det finns ingen trumma.
Hjulbultarna sitter pressade i drivaxeln. Drivaxeln är den långa "stång" som går in i bakaxelröret. Bromsskivan sitter utanpå drivaxeln.
Om du aldrig har hållit på med bakbromsar för kan det bli lite jobbigt...
Du måste först och främst lossa bromsoket.
Sedan ta bort bromsskivan. Inte alltid det lättaste om handbromsbackarna kärvar och jäklas.
Sen ska hjulbultarna pressas ut. Verkstäderna har specialverktyg men är man tjurig kan man lösa det i alla fall. Hjulbultarna har splines (enklast förklarat som ett mycket fintandat kugghjul) som låser bultarna i hålen i drivaxeln.
Du behöver sen 5 st nya hjulbultar i överdimension från Volvo. Innebär att de är aningen grövre än de gamla och därför låser när man pressar in dom i hålen i drivaxeln.
Och för att pressa in dom i drivaxeln behövs mycket stor kraft....
Hoppas du blev lite klokare av det här?
164E1975

Postby Stalk28 » 2010-07-08 19:19

164E1975 wrote:ja du..... ska försöka förklara så att du förstår...
Det du behöver är 5 st nya hjulbultar.
Det finns ingen trumma.
Hjulbultarna sitter pressade i drivaxeln. Drivaxeln är den långa "stång" som går in i bakaxelröret. Bromsskivan sitter utanpå drivaxeln.
Om du aldrig har hållit på med bakbromsar för kan det bli lite jobbigt...
Du måste först och främst lossa bromsoket.
Sedan ta bort bromsskivan. Inte alltid det lättaste om handbromsbackarna kärvar och jäklas.
Sen ska hjulbultarna pressas ut. Verkstäderna har specialverktyg men är man tjurig kan man lösa det i alla fall. Hjulbultarna har splines (enklast förklarat som ett mycket fintandat kugghjul) som låser bultarna i hålen i drivaxeln.
Du behöver sen 5 st nya hjulbultar i överdimension från Volvo. Innebär att de är aningen grövre än de gamla och därför låser när man pressar in dom i hålen i drivaxeln.
Hoppas du blev lite klokare av det här?
Okej, jo det hjälpte en del. Är detta rätt?:) Och tack för svaret!

tittade på en annan sida och hittade billigare: här, funkar den kanske?
En till sak, ska jag ha Girling eller ATE ?
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby skanke » 2010-07-08 21:56

Yes, det är sådana bultar du behöver. Har du tur klarar du dig med dessa STD bultar. Jag råkade ut för precis samma sak och för mig fungerade det med dessa bultar.

För att byta bultar spelar det ingen roll vilken typ av bromsar du har. Det är ju bara viktigt att veta om du behöver köpa bromsdelar typ bromsklossar, bromsok etc. Jag kan upplysa dig efter att ha tittat på bilden att din bil har Girling ok bak, vilket är det som är vanligast.
skanke

Postby 164E1975 » 2010-07-09 00:25

Stalk28 wrote:tittade på en annan sida och hittade billigare: här, funkar den kanske?

Och vill du ha ännu lägre pris tittar du in hos kgtrimning.....
Har för mig jag gav 12 kr sist.
Men med tanke på frakter och sånt kanske Volvo är bäst? ;)
164E1975

Postby Stalk28 » 2010-07-14 18:06

164E1975 wrote:....
....
Har lyckats fått loss allt nu, inklusive hjulbultarna, där emot så år jag inte fast dom, har försökt med olika sett nu i ca 5 timmar, någon som vet något lätt sett att få fast dom på? Sak man kan köpa för att få fast dom kanske?
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby Hasse63 » 2010-07-14 19:28

Trä in dom i hålet, gänga på en hjulmutter, håll ev. på baksidan med en pollygrip och dra samtidigt i muttern.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby izefuzzy » 2010-07-14 23:16

trä i bulten lägg brickor, muttrar eller något annat som lite distans. gänga på muttern och dra med hjälp av den i pinnbulten. men se till att splinsen hamnar som det ska..
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby Cpt Tuttle » 2010-07-20 10:54

164E1975 wrote:
Stalk28 wrote:tittade på en annan sida och hittade billigare: här, funkar den kanske?

Och vill du ha ännu lägre pris tittar du in hos kgtrimning.....
Har för mig jag gav 12 kr sist.
Men med tanke på frakter och sånt kanske Volvo är bäst? ;)

Jag skulle inte tro det. Köpte nya bultar till 140 där för ett par veckor sedan och höll på att svimma. 63 KRONOR STYCK! :evil:
Numer Mercedes 230E -85 som bruks. Har en PV -65 i garaget som aldrig blir klar.
Avverkade 140s: 142 -71 (skrot), 142 -73 (skrot), 145 -74 (skrot), customizerad 142 -74 (såld).
Cpt Tuttle

Postby 144 DL » 2010-07-20 12:05

Cpt Tuttle wrote:Köpte nya bultar till 140 där för ett par veckor sedan och höll på att svimma. 63 KRONOR STYCK! :evil:
63 kr/styck var ju relativt billigt för en så pass speciell skruv. GCP vill ha 100 kr/styck för de vanliga svänghjulsbultarna "944741" (enl. deras prislista).
144 DL

Return to Original