Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vart fyller man på olja i bakaxeln ?

Vart fyller man på olja i bakaxeln ?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Vart fyller man på olja i bakaxeln ?

Postby Matzie » 2006-12-23 17:14

Tjenare!

va ut i snön och sladdade och tuktade lite hundförti idag och efter en stund börja de låta lite mer än vanligt ur bakaxeln samt att de va lite kladdigt på \"klumpen\" så jag funderar på att byta oljan (om det är nån kvar) i bakaxeln! då vill jag gärna veta vad det är jag ger mig in på... går det att byta olja utan att ha en smörjgrop eller hiss? (ligger på landbacken och skruvar =) ) samt vart fyller man på ? vill inte riskera att döda bakaxeln, har inte orken/platsen att byta! :roll:

Jag har en -71 och orginal bakaxel (finns de fler??) vart tömmer man / fyller på ?

Gärna bilder :)

// Mats
Matzie

Postby Anton » 2006-12-23 18:22

Bak på klumpen finns en plugg för påfyllning. Bakaxeln på min 144 -71 har en avtappningplugg under klumpen, lite längre fram mot kardanaxeln. Har din bakaxel ingen avtappningplugg så måste du suga ur oljan genom påfyllninghålet. Fyll sedan på olja tills det når upp till hålet..ca 1,3 liter.

Använd:

Bakväxelolja SAE 90 ( vid temperatur över 10- )

Obs till bilar med diffenterialbroms används olja enligt MIL-L-2105 B försedd med tillsatsmedel för bakväxlar med differentialbroms.

Jag köpte en castrol olja (kommer inte ihåg exakt vilken) på mekonomen.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Amarace » 2006-12-23 19:26

Om det inte finns avtappningsplugg brukar det gå att lossa den nedersta bulten för bakaxelkåpan för att tappa ur.
Amarace

Re:

Postby Matzie » 2006-12-23 23:18

Anton wrote:Bak på klumpen finns en plugg för påfyllning. Bakaxeln på min 144 -71 har en avtappningplugg under klumpen, lite längre fram mot kardanaxeln. Har din bakaxel ingen avtappningplugg så måste du suga ur oljan genom påfyllninghålet. Fyll sedan på olja tills det når upp till hålet..ca 1,3 liter.

Använd:
Bakväxelolja SAE 90 ( vid temperatur över 10- )
Obs till bilar med diffenterialbroms används olja enligt MIL-L-2105 B försedd med tillsatsmedel för bakväxlar med differentialbroms.

Jag köpte en castrol olja (kommer inte ihåg exakt vilken) på mekonomen.

Jo jag tror jag har sett nån sådan plugg, mitt på mot kardanfästet typ!

Vilken olja jag ska använda får gubben på macken bestämma åt mig :)

Då ska jag bara lokalisera det där påfyllningshålet också!

tack för snabba svar!

// Mats
Matzie

Postby Anton » 2006-12-24 03:08

Avtappningspluggen måste du torka av noggrant, den är magnetisk och drar till sig metallflisor.

Oljorna brukar heta något i stil med: \"mineralolja för bakväxlar av hypoidtyp, sae 80W-90 API GL 5 (API GL 4 är för växellådor!)\"
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Anton

Postby Matzie » 2007-03-28 15:20

Ursäkta att jag gräver upp min gammla tråd igen!

Jag satte på sommardäcken idag och upptäckte att det va lite kladdigt i ena fälgen, ser att det har runnit lite från bromsskölden ner på fälgen, det är inte mycket men det hade lämnat ett litet \"kladd\" på fälgen, är det nån packning bakom där som man kan byta själv eller ska man byta hela rasket? :?

//Mats
Matzie

Postby Anton » 2007-03-28 16:02

Är du säker på att det inte är bromsvätska som läkt?

Anton

Re:

Postby parbring » 2007-03-29 18:04

Det låter som att hjullagertätningen har gett upp. Gjorde det på min, men det är inget större företag att byta. Loss med bromsok, skiva, bromsköld. Dra ut drivaxeln och byt.
- - -
parbring

Re:

Postby Matzie » 2007-04-01 12:28

parbring wrote:Det låter som att hjullagertätningen har gett upp. Gjorde det på min, men det är inget större företag att byta. Loss med bromsok, skiva, bromsköld. Dra ut drivaxeln och byt.

Jo, jag lurar på om det inte är den, för jag kollade runt oket och det är snustort, men på skölden och på fälgen är det kladdigt :evil: , jävla bil, när man lagat ett fel dyker nästa upp... får fara över till volvo och kolla va dom tar för en, är det för dyrt får det vara! :(
Matzie

Re:

Postby parbring » 2007-04-01 15:24

Matzie wrote:
Jo, jag lurar på om det inte är den, för jag kollade runt oket och det är snustort, men på skölden och på fälgen är det kladdigt :evil: , jävla bil, när man lagat ett fel dyker nästa upp... får fara över till volvo och kolla va dom tar för en, är det för dyrt får det vara! :(

Hel hjullagersats kostar typ 500-600 buck på volvo, separat enbart tätning vet jag inte. Annars tycker jag de där dyker upp på Tradera ofta till vettiga priser, så kolla gärna där först.
- - -
parbring

Return to Original