Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • varvräknare visar fel

varvräknare visar fel

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

varvräknare visar fel

Inläggav gringob23 » 2012-01-05 22:29

Hej, har nyss installerat en varvräknare från biltema, en sån för 229 kr. kopplade in den som det stod, jord till jord och + till + på tändspolen sen S till jord på tändspolen och L till plus på säkringdosan, L är alltså belysning och S signal. Det står att + ska kopplas till tändningslås 12v, men visst går det koppla till + på tändspolen? Sen står det att man ska ta bort minuspolen på batteriet när man kopplar in allt, men det är väl bara säkerhets grej ?:S När jag startade bilen så hamnade tomgången på typ 3400-3800 varv ganska ojämn gång, skulle tippa på att tomgången ligger på kanske 1800 när ja startar den med choken i. Just när man startar den så går den till typ 2000varv sen ökar den saktare till 3400. Varvar jag på mycke så hamnar jag på typ 6tusen varv, så ja tycker den visar ganska rätt då jag varvar men tomgången är heeelt knas, vad kan vara fel? Den står på 4cyl:) tacksam för hjälp!
144-72 | 142-71
gringob23

Re: varvräknare visar fel

Inläggav Hasse63 » 2012-01-05 23:43

Har du kopplat rätt så är den kanske inte inställd på 4cyl på knappen (om det finns någon) eller så är det just det att den är från Biltema :roll:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav gringob23 » 2012-01-06 00:14

Hasse63 skrev:Har du kopplat rätt så är den kanske inte inställd på 4cyl på knappen (om det finns någon) eller så är det just det att den är från Biltema :roll:

Jo jag skrev ju att den är inställd på 4cyl :) njaaa men även om den är från biltema ska den väl inte visa 3800 varv på tomgången, har flera kompisar som har sånna och dom funkar då perfekt:S det är väldigt ojämn rytm på den också.
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav jpa164 » 2012-01-06 00:35

Jag hade testat att koppla + direkt till batteriet i stället för till tändspolen.
jpa164

Inläggav gringob23 » 2012-01-06 17:45

jpa164 skrev:Jag hade testat att koppla + direkt till batteriet i stället för till tändspolen.

Provade det och det vart ingen skillnad, den sitter med konstant ström nu:) men den drar väl ingen ström förrän tändningen ger ut signaler va:P? tänkte annars har jag slutström om nån timme haha :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav jpa164 » 2012-01-06 18:36

gringob23 skrev:
jpa164 skrev:Jag hade testat att koppla + direkt till batteriet i stället för till tändspolen.

Provade det och det vart ingen skillnad, den sitter med konstant ström nu:) men den drar väl ingen ström förrän tändningen ger ut signaler va:P? tänkte annars har jag slutström om nån timme haha :)

För att testa är det ok att koppla på det sättet, men för den färdiga installationen bör du nog se till att spänningen till mätaren bryts när tändningen slås av. Du har inte möjlighet att testa varvräknaren på en annan bil? Hur går bilen för övrigt? En spökande varvräknare kan bero på att något i tändsystemet inte fungerar som det skall.
jpa164

Inläggav gringob23 » 2012-01-07 16:12

jpa164 skrev:
gringob23 skrev:

För att testa är det ok att koppla på det sättet, men för den färdiga installationen bör du nog se till att spänningen till mätaren bryts när tändningen slås av. Du har inte möjlighet att testa varvräknaren på en annan bil? Hur går bilen för övrigt? En spökande varvräknare kan bero på att något i tändsystemet inte fungerar som det skall.

okej :) bilen går helt perfekt :) kan testa den på en kompis bil iof!
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav gringob23 » 2012-01-13 21:10

Testade den på en kompis bil och den visade rätt:S sen sätter ja den i min igen och då visar den så där mycket igen, har den nu ställt på 5 cylindrar för den är rimlig då fast den visar endå 4200 varv i 100km/h :S nån som vet exakt hur mycket en 142 ska varva i 90km/h ? :) kollat alla möjliga grejer, provat ta ström direkt från batteriet som nån sa men det vart ingen skillnad:( signal kabeln går väll inte dra fel? och hörde nån stans att det sitter nån förspänningsgrejs på tändspolarna, en liten rund grej som går till + som tydligen kunde störa varvräknarna men vart inte heller någon skillnad då jag kopplade ur den. Finns det andra grejer som kan störa kanske?
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav jpa164 » 2012-01-13 21:57

En riktigt vild gissning; mät om du har växelspänning från generatorn i din bil (en eller flera brända dioder). Jag funderar på om växelspänning i matningen kan störa mätarens visning.
jpa164

Inläggav gringob23 » 2012-01-14 01:12

jpa164 skrev:En riktigt vild gissning; mät om du har växelspänning från generatorn i din bil (en eller flera brända dioder). Jag funderar på om växelspänning i matningen kan störa mätarens visning.

Hur mäter jag det :)? med växelspänning menar du alltså att spänningen far upp och ner ? Så menar du att om jag typ varvar så växlar spänningen upp och ner?:) Är inte så bra på det där med generatorer :)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav jpa164 » 2012-01-14 13:29

Mät polspänningen med en multimeter inställd på AC. Om generatorn fungerar som den skall så skall det inte finnas någon växelspänning vid batteripolerna, endast likspänning (under förutsättning att du har växelströmsgenerator). Brända dioder gör också att generatorn tappar kapacitet.

Om du inte har tillgång till en mulimeter, pröva att ha signalen till varvräknaren inkopplad till din bil men ta 12 V-matningen från en annan bil. Fungerar varvräknaren som den skall så borde detta visa på att det är något problem med spänningsmatningen. Om inte varvräknaren fungerar så visar det på att felet ligger i signalen till mätaren.
jpa164

Inläggav gringob23 » 2012-01-14 14:32

jpa164 skrev:Mät polspänningen med en multimeter inställd på AC. Om generatorn fungerar som den skall så skall det inte finnas någon växelspänning vid batteripolerna, endast likspänning (under förutsättning att du har växelströmsgenerator). Brända dioder gör också att generatorn tappar kapacitet.

Om du inte har tillgång till en mulimeter, pröva att ha signalen till varvräknaren inkopplad till din bil men ta 12 V-matningen från en annan bil. Fungerar varvräknaren som den skall så borde detta visa på att det är något problem med spänningsmatningen. Om inte varvräknaren fungerar så visar det på att felet ligger i signalen till mätaren.

Okej så asså jag ska ha en växelströms generator och det ska vara likström mellan batteripolerna? bara så jag fattat det rätt :) el är jag helt vilse på förutom plus och minus men hur blir det växelström bara för att nån diod är bränd :)?

Har ingen multimeter så jag tar morsans ford, men min jordkabel är dragen under instrumenten osv, går det ta en jordkabel mellan hennes och mitt batteri? slipper jag dra upp kabeln vid instrumenten ?:) sen bara dra plusen som nu sitter på tändspolen till mammas plus på batteri ?:)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav Gunnar S » 2012-01-14 15:21

Har ingen multimeter så jag tar morsans ford, men min jordkabel är dragen under instrumenten osv, går det ta en jordkabel mellan hennes och mitt batteri? slipper jag dra upp kabeln vid instrumenten ?:) sen bara dra plusen som nu sitter på tändspolen till mammas plus på batteri ?:)

Nu har du fått tips och förslag på hur du går vidare. "Koppla" inte in mamma eller nån gammal forrd i detta. Tänkte du verkligen köra runt med en ford på släp? Gamla taunusar blev ju dessutom ökända för att man var tvungen att köra runt i galoscher för jordningens skull.
:wink:
Åter till Volvo nu!!
Likstöm fanns på de tidiga modellerna. Är lite osäker på när växelström introducerades på 140-serien, men vet att andra medlemmar kan svara på det.

God fortsättning!
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Inläggav gringob23 » 2012-01-14 15:30

Gunnar S skrev:

Nu har du fått tips och förslag på hur du går vidare. "Koppla" inte in mamma eller nån gammal forrd i detta. Tänkte du verkligen köra runt med en ford på släp? Gamla taunusar blev ju dessutom ökända för att man var tvungen att köra runt i galoscher för jordningens skull.
:wink:
Åter till Volvo nu!!
Likstöm fanns på de tidiga modellerna. Är lite osäker på när växelström introducerades på 140-serien, men vet att andra medlemmar kan svara på det.

God fortsättning!

Okej :) Förstår inte riktigt vad du menar :P? att prova på den bilen var ju bara för att se om det är signalkabeln eller strömmatningen som var fel? varför jag frågade var för jag vill veta om jag kan koppla ihop jordarna mellan batterierna mellan min och den bilen jag provar ta ström från, så jag slipper slita upp jordkabeln från varvräknaren som jag dragit så snyggt under instrumenten:)
144-72 | 142-71
gringob23

Inläggav volvoniklas » 2012-08-16 22:05

jag koppla plus och minus och den till lampan på samma som stereon för då slås den på när jag vrider på tändningen och sen den andra kabeln till tändspolen och den visar helt rätt :D
Användarvisningsbild
volvoniklas

Återgå till Original