Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vatten på golvet i min 144

Vatten på golvet i min 144

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Vatten på golvet i min 144

Postby davidlindso » 2014-05-12 21:55

Så fort man fått ordning på en sak kommer så klart nästa problem. Nu har det visat sig att bilen tar in vatten någonstans. Märkte först att det var fuktigt i sittbrunnen höger bak. Det var även något fuktigt höger fram, men inte alls som bak.

Har slitit ut passagerarstolen och mattorna både fram och bak och lät farsan spola vatten på utvalda ställen, medan jag satt i bilen och observerade. Började med att spola i luftintaget och i hjulhuset, men inget vatten. När vi sedan spolade på dörrarna visade det sig att det kom in vatten mellan dörren och dörrklädseln och det läckte även vid kartfacket på sidan. Hur kan detta komma sig och vad gör man åt det? Är osäker på om skraplisten sitter och fungerar som den ska. Ser att den också är något kort. Kan man få tag i passande skraplist billigt någonstans? Den är ju inte billig på VP t.ex.

Ska det finnas något skydd mellan dörrklädsel och dörr, typ plast eller något liknande. Som det är nu sitter det två pappersbitar fasttejpade i överkant, men det ser alldeles för amatörmässigt ut för att ha suttit där tidigare, så jag misstänker att en tidigare ägare gjort ett försök att lösa problemet. Eller sitter pappersbitarna där original?

Många frågor på samma gång, men hoppas på lite tips från andra som kan detta eller haft liknande problem.
davidlindso

Re: Vatten på golvet i min 144

Postby davidlindso » 2014-05-23 21:40

Får inte rätt på eländet. Har monterat nya skraplister på bilen, men fortfarande tar den in vatten. Jag är osäker på hur mycket vatten som får leta sig in och rinna genom dörren. Det kanske är helt normalt som det är, men problemet är att vattnet hamnar mellan innerplåten på dörren och dörrklädseln vilket gör att dörrklädseln blir förstörd och vattnet rinner ner på tröskelns insida och hamnar på golvet.

Är det inte någon som vet vad som är normalt och inte normalt, samt man gör åt detta. Om det är meningen att så mycket vatten ska gå genom dörren vid regn så måste ju dörrklädseln vara skyddad med plast eller något, annars ruttnar den ju upp ganska snabbt. Det verkar som att en hel del vatten letar sig in genom dörrhandtagen och någonstans vid ventilationsrutan, men det är ju helt omöjligt att få 100% tätt kring ventilationsrutan, eller?
davidlindso

Postby Volvosson » 2014-05-24 10:28

Blir inte helt på det klara exakt var det läcker in på din bil.

Men man kan säga att de här gamla volvodörrarna aldrig är vattentäta.
Även med nya skraplister kommer det in vatten om du spolar rakt på dörren,
och så gjorde det även när bilen var ny. Men då är tanken att vattnet ska
leta sej rakt ner i dörrbotten och där rinna ut i avrinningshålen som finns
på alla dörrar. Dessa kan ibland bli igentäppta av tectyl, skräp och annat
klägg och då kan dörrbotten i enstaka fall bli fylld med kvarstående vatten.

Skydd mellan dörr och dörrsida: Detta kan nog skilja lite mellan årsmodeller
och över tid, men på en del bilar satt det pappbitar fasttejpade på dörren,
pappret ser ut ungefär som gammeldags packningspapper, detta är från fabrik.
Har även sett heltäckande pappskivor för hela inre dörrplåten.

Ibland satt där istället en genomskinlig plast som täckte hela inre dörrplåten.
Volvosson

Postby davidlindso » 2014-05-24 18:35

Tack för ett bra svar! I går fick jag uppfattningen att det kom in mest vatten vid dörrhandtaget och lite någonstans kring ventilationsrutan. Men det kändes tryggt att höra att det inte var måste vara helt tätt upptill.

Ska det inte vara någon form av gummipackning/tätningslist runt handtaget (de senare handtagen)? Det verkar inte sitta någon där nu. Förresten, går det att demontera handtagen på något sätt, utan att plocka ur rutan? De har nämligen en förmåga att fastna i ytterläget och skulle nog behöva knackas till lite för att frigöra plats för dem att gå tillbaka.

Intressant angående skyddet mellan dörr och dörrsida. Det satt ju pappbitar fasttejpade på en del ställen när jag tog av dörrsidan, men det såg så amatörmässigt ut att jag inte trodde att det var original, men då är det sannolikt det alltså. Då får jag nog lösa problemet med lite ny rejälare plast istället. Avrinningshålet är i alla fall öppet och vattnet stannar inte kvar i dörren.
davidlindso

Return to Original