Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vattenläckage under kopplingspedal

Vattenläckage under kopplingspedal

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Vattenläckage under kopplingspedal

Postby Stisse74 » 2013-05-23 21:48

Hej

En undran. Jag har sett att det är fukt, vått under kopplingspedalen på mattan. Har också läckage i kylvattnet, då jag får fylla på hela tiden. Kan det ha nån koppling? Vad kan det bero på? Är det vattenpumpen?
Stisse74

Re: Vattenläckage under kopplingspedal

Postby Rosen » 2013-05-23 21:53

Låter precis som läckage i värmeventilen.
Rosen

Postby Daniel » 2013-05-23 21:57

Med största sannolikhet läckage från värmekranen. Mycket vanligt förekommande fel.

Ett korrekt genomfört byte innebär utmontering/delning av värmepaketet. Nya kranar finns, kolla med motoroldies.se, cvi-Automotive.se eller vp-autoparts.se.

Går även att meka dit kran från modernare Volvo med fungerande resultat.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby skanke » 2013-05-25 22:19

Fast värmekranen sitter ju strax ovanför gaspedalen så är det den som läcker så borde det ju vara mest vätska vid gaspedalen.

Om kylsystemet endast läcker vid värmekranen så borde du ha ett rejält fotbad om det är så att du ständigt måste fylla på kylarvätska.

Är du säker på att det inte läcker någonannastans? Inga fläckar under bilen där den parkerats?

Alternativt att motorn drar kylvätska.
skanke

Postby senap » 2013-05-26 12:42

smaka på det utrunna vattnen under kopplingspedalen om det smakar kylarglykol eller ej, det ka öven vara regnvatten från antingen dörren eller vidrutetorkargenomföringen. Fast spontant vill jag ställa mig till kören som säger värmekontrollventilen. Som sagt, kolla smaken.
senap

Postby N 59082 » 2013-05-26 13:31

Några alternativ du kan göra om du misstänker att det är "regnvatten" är att du sätter dig i bilen och ber någon spruta vatten med en slang på områden runt torkararmar, fläktintag och andra genomförningar med gummi.
Eventuella rosthål runt vindrutsramen, rosthål vid infästningen av framskärm, kanske torpedväggen mm.
Uppe i hjulhuset mot vindrutan och dörrstolpen tycker gamla bilar också om att rosta på.
Ligg gärna och lys med en ficklampa upp under instrumenteringen när kompisen spolar bilen från alla tänkbara håll.
Bekväm ställning ?
Nej absolut inte !!
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Stisse74 » 2013-05-26 22:11

Tack för alla tips. Jag kollade kranen till värmepaketet och det verkar som det är fukt där ifrån. Ska kolla mer sen, men man ser att det är ärgat på genomföringen, så jag får väl börja o byta det.
Stisse74

Return to Original