Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ventilationsrutor...

Ventilationsrutor...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ventilationsrutor...

Postby Wire72 » 2008-04-24 22:32

På min blå 144:a från -69 så har jag en modell av lås på ventilationsrutorna och på min 142:a -69 sitter det en annan modell? Leverades dom med olika eller monterade Volvo det som fanns kvar från andra årsmodeller?
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby Anton » 2008-04-24 23:27

tom årsmodell -70 så var det blanka vred med svart låsskruv. Från och med årsmodell -71 blev vreden svarta med kromad tryckknapp. Båda dessa vred hade en tendens att sitta ganska dåligt, så på eftermarknaden kom en rad olika lås för ventilationsrutan. Det brukar ofta vara ett snäpplås (metall eller plast) som är fastklämt i rutan.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Gunnar S » 2008-04-24 23:27

Om det är ett lås som är limmat på rutan så är det en \"originalmodell\" av lås. Eftersom limmet på dessa hade en tendens att tröttna med tiden så har det dykt upp ett gäng eftermarknadsmodeller av rutlås. Gemensamt för dem är att de kläms fast kring rutan och alltså inte behöver lim vid monteringen. Lite oklart om Volvo själva sålde denna typ av lås.

Jag tror att detta varit uppe till diskussion för inte så länge sedan, här på forumet.

haha! Anton hann före!! :wink:

8)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Wire72 » 2008-04-25 00:14

Hmm,, då har jag ett så kallat snäpplås eller eftermarknadslås på 144:an :lol: inte undra på att jag haft problem att hitta till den andra sidan jag saknar :? Då sitter det orginal i 142:an i alla fall.. :wink: vad perfekt att dom ramlat lös för länge sedan och dom ligger i handsfacket och väntar på att få monteras i 144:an istället :lol:
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby Christian L » 2008-04-25 09:53

Plastic paddning Superepoxy från macken funkar fint, slipa glasyta och låsyta med smärgelduk först bara. Har testat backspegellim, men det höll bara ett år, nu har det suttit två år med superepoxy

mvh//Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby NysoO » 2008-04-25 18:08

Allt lim kommer för eller senare att släppa. De flesta limmer klarar inte draget som rutan skapar när den är tryckt mot tätningen. Har provat många olika limtyper på mina lås. Superlim, superepoxy. Lät till och med en glasmästare limma på dom med ett lim som var så starkt att glaset skulle ge efter före limmet. Gissa om inte även detta limmet släppte.

Dom borde ha skruvat fast låsen eller något liknande. Tröttnade på allt till slut så jag tog lite fjäderstål som jag bände till och gjorde som en krok som håller fast rutorna hårt som *** ;).
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

Postby skrot klasson » 2008-04-25 22:41

ett tipps när ni ska limma låsena är att slipa glaset prisis där låset sitter med dimantslipkloss så limmet får en strävare yta att fästai.

nysso det där limmet som skulle vara så stark så glaset skulle geupp skulle jag villja veta vad det är för något.
skrot klasson

Postby Christian L » 2008-04-27 02:39

dagens lim klarar otroligt mycket. Flygplanskrpoppar är idag limmade, nitarna som sitter är bara för syns skull typ.

Gjorde ett dragprov med två aluminiumstavar varav det ena provet var limmat med superepoxy och det andra mjuklött.

Mjuklödningen höll för hälften av limfogen. Det handlar bara om att göra rätt. Limfogen ska ha en viss tjocklek och ytorna som ska sammanfogas ska rengöras på rätt sätt.

//Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby skanke » 2008-04-29 11:01

Man kan väl bara konstatera att den här lösningen med limmade vred på ventrutorna är en mindre lyckad konstruktion. Jag känner nog ingen som har en 140 där vreden suttit kvar.

Visst är det viktigt att göra rätt när man limmar, men den stora frågan är väl vad som är rätt? Det verkar finnas hur många idéer som helst om hur man skall göra, men jag har hitills inte hittat någon metod som fungerar i längden. Efter ett tag trillar vreden bort. Man kanske borde rådfråga någon proffessor i limteknik :wink:

Ett problem är ju att man här skall foga ihop två olika material. Antingen släpper limmet från metallen eller också från glaset.
skanke

Re:

Postby Gunnar S » 2008-04-29 18:22

Christian L wrote:dagens lim klarar otroligt mycket. Flygplanskrpoppar är idag limmade, nitarna som sitter är bara för syns skull typ.

Gjorde ett dragprov med två aluminiumstavar varav det ena provet var limmat med superepoxy och det andra mjuklött.

Mjuklödningen höll för hälften av limfogen. Det handlar bara om att göra rätt. Limfogen ska ha en viss tjocklek och ytorna som ska sammanfogas ska rengöras på rätt sätt.

//Christian
Just jämförelsen med flygplan känns extra inspirerande. Limmet och popnitarna brukar ju tendera att släppa när man närmar sig Mach 1. Å andra sidan är det i dom farterna som det blir svårt med fästet... mot asfalten alltså. Skumvinylratten blir suddig och när det blir dags för fyrans växel så skakar växelspaken nåt så in i h.....

Ursäkta lilla utflykten.

Diamantkloss (roterande) ger bra fäste till exempelvis Super epoxi. Jag har provat metoden på en innerbackspegel som skulle limmas i framrutan. Ingen Volvo, men i alla fall.

Bra om man markerareller maskar av så att bara den yta som ska limmas blir slipad. Ser lite epa ut annars.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Hasse63 » 2008-04-29 21:39

Då gångjärnet på mina öppningasbara rutor bak på min 245 lossnade så åkte jag mäster och han blästrade glaset, blandade nåt dunderlim som skulle hålla ... Men inte då, det lossnade efter nån månad och då ligger rutan inte i spänn mot gummitätningen nått speciellt och ingen led går tungt eller något är snett vad jag kan se. Originallimmet var ett bra lim.

Ja rutorna kommer från 145.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Return to Original