Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ventilspel?

Ventilspel?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ventilspel?

Postby 14471 » 2014-12-08 15:01

Tjenare gubbar, har nyligen köpt mig en 144 -71. Allt verkade fine, nybes med blankt papper osv men fyfan va saker krånglar. Han har gått ojämnt på tomgång sen jag köpte den, men tänkte inte mer på de får den gick ju helt okej på högre varv så.. Sen fick ja reda på att han kört på 2takt istället för blyersättning :S

Plockade bort ventilkåpan och såg att två ventiler va "svarta", far min sa att dem gick o rädda om jag ställde din ventilspelet på dem, stämmer detta? Jag är inte så värst duktig på motorer så jag har ingen aning ;o

mvh
14471

Re: Ventilspel?

Postby Rosen » 2014-12-08 21:54

Hej och välkommen till forumet.
När du lyfter på ventilkåpan så ser du ju bara toppen på ventilen. Det säger inte mycket.
Nä, här får du göra en mer grundläggande undersökning av patienten/motorn.
En del specialverktyg kan behövas men gör vad du kan först.

Ta ut stiften och undersök dem.
Kompressionsprov, nivå och jämnhet.
Är kompressionsprovet bra så är ventilerna tillräckligt bra för en hyfsad gång i motorn.
Passa på att justera ventilerna när du ändå är där.

Nästa steg är tändningen.
Kontrollera stift, tändkablar, fördelarlock, rotor och brytare. Helt och rent och inte alltför brända kontaktytor.
Känn också på fördelaraxeln i sidled, glapp?
Nu bör du justera brytare och tändläge.

Nu är det dags för bränslet.
Ojämn gång på tomgång tyder på luftläckage någonstans (spjällaxel, insugspackning, andra "hål").
Starta motorn och låt den gå på tomgång medan du mha startgas letar läckor. Ändras motorgången när du sprutar lite på ett ställe så har du hittat nåt. Fortsätt att leta, det kan finnas flera.
Viss försiktighet krävs. Det är lättantändliga grejer du har att göra med.

Lycka till!
Rosen

Return to Original