Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ventiltätningar...

Ventiltätningar...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ventiltätningar...

Postby Wire72 » 2008-04-11 21:42

Köpte ventiltätningar på Biltema, nå svarta gummigrejor med en bred stålring samt en lite unka fjäderring,, Tyckte dom såg vanskligt klena ut, men monterade dom för ett tag sedan, när det var dags att justera ventilerna så kördes bilen ca 500 meter till garaget där justeringen skulle utföras. och när jag lossade ventilkåpan låg en fjäderring på sidan, Är någon typ av konad modell (spetsig i ena ändan som ska föras in i den andra ändan) Sånt vill man ju inte ha ned i motorn, så slet bort alla och kastade dom, beställde nya från VP och till min fasa är det exakt samma utförande.. På den tiden man hade Amazon med B19 så var det bara enkla gummigrejor... Osäker på om jag ska montera dessa samt om jag kanske monterat dom fel eller nått, :?
Gammalt och rostigt skrot glimmar alltid i mina ögon..
Wire72

Postby Amarace » 2008-04-11 22:34

Är så dom ska se ut, men hur monterade du dom? Går bara att montera på ett sätt, på ventilstyrningen, man måste allså loss med ventilfjädrarna för att komma åt att sätta dit dom, inte som på B18 där det bara ligger en enkel gummi\"bricka\" ovanpå ventilfjäderbrickan.

O har du monterat rätt så ska ändå inte metallringen kunna lossna, så det låter mysko.
Amarace

Postby Hasse63 » 2008-04-11 22:36

Är det B18 eller B20 du har?

Är det B18:

Tror inte du satt tätningen fel för det skulle se knasigt ut då den ska fungera som ett paraply och ska då sitta \"uppe på ventilen\".

B20 sitter på ventilstyrningen.

Hur som hälst så törs jag påstå att VPs tätning är av bättre gummi och lär hålla betydligt bättre.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Wire72 » 2008-04-11 22:53

:lol: :lol: :lol:

Har en B20A och jag monterade dom som jag gjort på alla Amazon B18.. Helt felaktigt alltså,, Inte undra på det vart tokigt.. :D

Lät jobbigt att lossa fjädrarna,så jag blundar och säger att dom gamla som sitter där ser fina ut.. :wink:

Kommer kanske någon dag dåman känner för att lossa toppen som jag antar att man måste för att byta ut ventiltätningarna :?
Wire72

Postby Hasse63 » 2008-04-11 23:45

Ja du det va :D :D :D Man lär sig så länge man lever. :P

Skulle ja lika kul o se då du skulle justera ventilerna. :oops:

Du kan med hjälp av ett gamalt tändstift nippel till tryckluft, svets och en hävarm byta ventiltätningar utan att lyfta toppen. :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Re:

Postby Wire72 » 2008-04-12 20:04

Hasse63 wrote:Ja du det va :D :D :D Man lär sig så länge man lever. :P

Skulle ja lika kul o se då du skulle justera ventilerna. :oops:

Du kan med hjälp av ett gamalt tändstift nippel till tryckluft, svets och en hävarm byta ventiltätningar utan att lyfta toppen. :wink:

Nog bäst att jag dubbelkollar ventiljustering, men gjorde den efter att jag plockat bort mina modiferade ventiltätningar :lol:

Lät som en invecklad historia med alla grejor till att montera ventiltätningarna, Jag fortätter och blundar och hoppas att dom är i gott skick.. :)
Wire72

Return to Original