Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ventiltätningar

Ventiltätningar

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ventiltätningar

Postby hagiz » 2008-05-02 16:29

Hej!

Köpte nya ventiltätningar idag när jag ändå sitter och ska byta en ventil. De tätningar som satt där hade inte den här metallfjädern högst upp på tätningen. Dom nya har ju dels själva fjäderstålet kring midjan som gör att den hålls på plats, sen fjädern högst upp. Är detta bara en transport grejj för att tätningarna skall hålla formen? Ska den bort innan montering?= Går ju knappt att montera med den på för det poppar ju loss.

MVH Richard
Bilarna är ett frustrationsmoment när man inte kan skruva - men glädje när man mår bra!
hagiz

Postby Amarace » 2008-05-02 16:35

Den ska sitta där, är ju till för att \"dra åt\" gummit runt ventilskaftet. Smörj med lite olja el liknande på ventilskaftet när du sätter dit dom så ska det inte vara några problem. (dock bara ytterst lite olja)

Funktionen blir ju ungefär som en packbox.
Amarace

Postby Hasse63 » 2008-05-02 16:37

Fjädrarna ska vara kvar på dom. Du få ha på lite olja och inte vara så våldsam :D Mina har då inte poppat loss :roll:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby hagiz » 2008-05-02 16:48

Får inte dit dom hur jag än gör - trycker jag tätningen i botten mot styrningen så sticker fjädern. :(

Undrar var dom fjädrarna som satt där har tagit vägen?
Bilarna är ett frustrationsmoment när man inte kan skruva - men glädje när man mår bra!
hagiz

Postby hagiz » 2008-05-02 17:01

Gör nog som så att jag inte trycker ner tätningarna hela vägen utan lämnar dom lite halvvägs nere - då verkar det gå bra. Trycker jag för hårt deformeras gummit och så sticker ringen
hagiz

Return to Original