Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • vindrutetorkararm byte hur?

vindrutetorkararm byte hur?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

vindrutetorkararm byte hur?

Postby Offerdal » 2013-04-25 00:01

Hej
Har en Volvo 142 chassinr 207836, 1971.
Stod på parkering och någon har brutit av min vindrutetorkare, hela armen. Finns inget att ta tag och dra upp utan den har gått av nere vid gummilisten/ karossen. Läste någonstans att de var pressade och skulle gå att bara dra ut. Dock inte möjligt för mig då ingen sticker upp.
-Hur kommer jag åt att montera en ny arm?
-Vilken arm ska jag köpa, på VP finns både SWF och Elektrolux?

Tacksam svar
/Anders
Offerdal

Re: vindrutetorkararm byte hur?

Postby 123 GT » 2013-04-25 09:01

Menar du att spindeln också är av, då måste du plocka ner hela mekanismen och försöka få tag på en hel spindel eller byta ut hela mekanismen.
AVG
123 GT

Postby Offerdal » 2013-04-25 17:44

Image
Image
Image
Offerdal

Postby Offerdal » 2013-04-25 17:45

Först hö sida som är hel.
Sedan vä sida som är förstörd.
Offerdal

Postby Daniel » 2013-04-25 17:52

Ser väl ut som om hela spindeln är av.. bara plocka ner hela skiten och byta. Om jag inte minns fel måste detta göras inifrån, så du måste lossa instrumentbrädan först.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby senap » 2013-04-25 18:49

Kanske inte plocka ner instrumentbrädan, men en hel del "gynekologi" blir det upp under i det dolda.
senap

Postby N 59082 » 2013-04-25 19:21

senap wrote:Kanske inte plocka ner instrumentbrädan, men en hel del "gynekologi" blir det upp under i det dolda.

Är det samma som på 240 att värmepaketet måste demonteras för att komma åt torkarlänkaget ?
Off topic: Ser värmepaketet likadant ut som på 240, kanske passar dessutom ?
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Offerdal » 2013-04-28 09:53

Ok så jag monterar ner instrumentbrädan. Sökt hur man gör men tänkte verifiera metoden här.
1. Skruvad vid luftintaget vid \"fötterna\" på förarsidan, samt på ett stag bredvid handskfacket.
2. Clipsen behöver man inte lossa, ta tag först i panelen vid handskfacket och dra panelen mot dig, sedan i säkringsluckehålet o sen vid ratten så har du den loss, när man sätter dit den igen så trycket man bara fast den. Att lossa clipsen är bara merarbete.
3. sen är det lite meck vid huv öppnaren.....dra ut den..samtidigt som du trycker ner plastkåpan..
Måste ratt, hastighetsvajer, annat demonteras?

-Lossa vindrutemekanismen, hur? Måste båda sidorna lossas, är det en gemensam arm?
-Var köpa mekanismen, SVIS skroten motoroldies?
-Exakt vilka delar måste inköpas?
Offerdal

Postby NickeGubben » 2013-05-06 00:42

Offerdal wrote:Ok så jag monterar ner instrumentbrädan. Sökt hur man gör men tänkte verifiera metoden här.
1. Skruvad vid luftintaget vid \"fötterna\" på förarsidan, samt på ett stag bredvid handskfacket.
2. Clipsen behöver man inte lossa, ta tag först i panelen vid handskfacket och dra panelen mot dig, sedan i säkringsluckehålet o sen vid ratten så har du den loss, när man sätter dit den igen så trycket man bara fast den. Att lossa clipsen är bara merarbete.
3. sen är det lite meck vid huv öppnaren.....dra ut den..samtidigt som du trycker ner plastkåpan..
Måste ratt, hastighetsvajer, annat demonteras?

-Lossa vindrutemekanismen, hur? Måste båda sidorna lossas, är det en gemensam arm?
-Var köpa mekanismen, SVIS skroten motoroldies?
-Exakt vilka delar måste inköpas?

Har för mej att man tar bort handsfacket o drar ut hela längden däråt.
Skulle tippa på att man bör ta ut hast. instrumentet, man får i alla fall in ljus o några svordomar i hålet, kanske nått finger.
NickeGubben

Return to Original