Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vindrutetorkaren vägrar att stanna!

Vindrutetorkaren vägrar att stanna!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Vindrutetorkaren vägrar att stanna!

Postby AxelDL » 2011-12-28 23:39

Hej!

Som tråden lyder:

Vindrutetorkaren vägrar att stanna! Har man haft på dom ett tag och trycker in knappen fortsätter dom att gå.

Dom kan stängas av när som helst, fast knappen är intryckt. Det kan ta 2 min - 15 min innan dom tycker att det är dags att stanna. Stänger man av bilen och startar igen så stängs dom av. Det händer inte alltid, men ganska ofta.

Vad ska man kolla upp/felsöka?

/ Axel
AxelDL

Re: Vindrutetorkaren vägrar att stanna!

Postby Gunnar S » 2011-12-29 11:33

Utan att ha alltför mycket på fötterna...
Jag har upplevt att "vändläget" kan flytta sig och då kan dessa fenomen uppstå. I mitt fall räckte det med att montera torkarna rätt på splinesen. Men om du inte fibblat med grejorna är det ju lite konstigt. Tippar på att du måste loss med torkarmotorn och felsöka där, fast det är en operation man drar sig för. Speciellt på de tidiga modeller med torkarmotorn bakom instrumenthuset. Börja med att skaffa ett elschema och ta det hela systematiskt.
Det kan vara fel på allt från knapp till torkargummi...
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby thobe » 2011-12-29 21:20

Vet om detta problem.
När jag smörjde alla armar för mycket och det regnade gick torkarna för fort för deras eget bästa varvid farten gjorde att den "flexplåt" som sitter i motorn slöt strömmen igen när trögheten mellan ruta och blad blev för liten.

Har du inte gjort något så är problemet att något i motorn felat. Blecken har jag aldrig sett gå av men.... man vet ju aldrig
thobe

Postby 123 GT » 2011-12-30 13:05

Detta hände mig för många år sedan. Det hade gått sönder i blecken, jag beställde en "ny" från skroten och då var problemet löst.
AVG
123 GT

Return to Original