Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142S -67

Volvo 142S -67

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Volvo 142S -67

Postby hagiz » 2008-01-27 23:29

Hej!

Jag har fått erbjudandet att köpa en av de första 142S av årsmodell 1967. Bilen är alltså en av de 1500 som gjordes detta år. Bilen gick på raggen tyvärr under 80-talet men är inget hopplöst projekt. (Förutom hönetrappan, sportratten och de höga bromsljusen samt greppvänlig växelförare)

Bilen har blandannat:

* Orginal dörrhandtag med kromade knappen

* B18 med dubbla SU

* Alla emblem

* Overdrive som fungerar och som är orginal

* 46200 mil på mätaren

* Vissa orginalhandlingar

* Tyvärr vissa detaljer är fel såsom skärmar/sidospeglar/och front.

* Orginal kulör ISBLÅ kod 95-1.

* Tyvärr fel inredning, skall vara 600-559

Jag skulle vilja veta lite mer innan jag \"slår till\".

Den här färgen isblå har jag aldrig sett på en annan 140. Gick den bara 66-67 hos volvo och var mestadels på amazonerna???? Gör det denna bilen ovanlig?

Skall man vara riktigt glad för att tex. dörrhandtagen är \"rätt\" då de måste vara grymt svåra att hitta??

Rutan sitter inte med kromlist utan en tjock svart gummilist, ungefär som amazon-favoriterna ... orginal ???

Inredningskoden kan jag inte läsa ut någonstans på nätet. 600 betyder väl svart men mer vet jag inte. Kan någon hjälpa till ?

Slutligen, vad ger man för en sådan här \"häck\" som stått i 15 år (inomhus) ?

Tacksam för svar!
hagiz

Postby Amarace » 2008-01-28 00:18

Isblå fanns även 68, hade själv en 142-68 i den färgen, svart galon ska det vara original på inredningen.

Det ska sitta kromlist utanpå gummilisten för rutan, dock brukar den tyvärr ofta rationaliseras bort vid rutbyte.
Amarace

Re: Volvo 142S -67

Postby Gunnar S » 2008-01-28 00:27

hagiz wrote:Hej!

Jag har fått erbjudandet att köpa en av de första 142S av årsmodell 1967. Bilen är alltså en av de 1500 som gjordes detta år. Bilen gick på raggen tyvärr under 80-talet men är inget hopplöst projekt. (Förutom hönetrappan, sportratten och de höga bromsljusen samt greppvänlig växelförare)

Bilen har blandannat:
* Orginal dörrhandtag med kromade knappen
* B18 med dubbla SU
* Alla emblem
* Overdrive som fungerar och som är orginal
* 46200 mil på mätaren
* Vissa orginalhandlingar
* Tyvärr vissa detaljer är fel såsom skärmar/sidospeglar/och front.
* Orginal kulör ISBLÅ kod 95-1.
* Tyvärr fel inredning, skall vara 600-559

Jag skulle vilja veta lite mer innan jag "slår till".

Den här färgen isblå har jag aldrig sett på en annan 140. Gick den bara 66-67 hos volvo och var mestadels på amazonerna???? Gör det denna bilen ovanlig?

Skall man vara riktigt glad för att tex. dörrhandtagen är "rätt" då de måste vara grymt svåra att hitta??

Rutan sitter inte med kromlist utan en tjock svart gummilist, ungefär som amazon-favoriterna ... orginal ???

Inredningskoden kan jag inte läsa ut någonstans på nätet. 600 betyder väl svart men mer vet jag inte. Kan någon hjälpa till ?

Slutligen, vad ger man för en sådan här "häck" som stått i 15 år (inomhus) ?

Tacksam för svar!

Den fantastiska kulören Isblå 95 eller Hellgrüneblau 95 fanns åren (66) 67-68 och då både på Amazon och 140.

Rutlisten är ju i gummi med en kromad prydnadslist utanpå. Mitt tips är att kromlisten försvunnit under raggaråren.

Dörrhandtagen med kromat tumgrepp fanns, vad jag vet endast detta första år.

Dubbla SU som fortfarande sitter på sin plats, Samtliga emblem bevarade och en funkande OD-låda...

Du bör alltså glädjas storligen.

Skicket avgör vad du vill pynta. Ett orört och komplett objekt i absolut originalskick kan ju vandra iväg emot 30-35 tusen. Jag tippar att du har förhandlingsläge. Skambjud och var lite fräck. Hoppas på att säljaren inte vet vad typ av hundförti det är frågan om.

Att inredningen är "fel" drar naturligtvis ner priset. Fota ekipaget och släng upp några bilder på forumet.

600-559 är namnet på klädselkoden och inte stort mycket mer.

Röd heter 601-560, Vit: 609-578 osv...

Mellan tummen å pekfingret skulle jag kunna bjuda 10000 osett för denna bil. Du har ju en del jobb med att återställa till absolut originalskick.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby hagiz » 2008-01-28 10:35

Hej och tack för era svar!

Egentligen är bilen inte så dålig. Genom åren har den fått nya huvinfästningar och innerskärmar (dock \"hårt\" gjort), nya trösklar som börjar ge sig, och nya bakskärmar. Vad jag kunde se verkar även baljorna vara bytta - kollade inte under mattan. Tittade man under till var den fin och utan rost. Förra ägaren skall ha lagat väsentlig rost innan avställningen. Jag får väl fundera. Ägaren begär 11000:- och jag menar att med fastrostade bromsar och jobbet med att frakta hem den kan jag ge 4-5000:-. Det är som Ni säger, det är mycket jobb innan den är orginal. Och bara att få den i kördugligt skick är ju lätt 5000-6000kr om man nu skall till med ordentlig service av alla tänddelar, slitdelar och bromssystem inkl. OK.

Tycker några tusenlappar är mer motiverat!
hagiz

Postby bodda » 2008-01-28 19:54

men isblå är ju den rätta färgen :lol:
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby Christian L » 2008-01-30 16:49

jag gav 6000kr för min 144sport automat i fint originalskick chassienummer 26xxx nåt. Dock 4 dörrar då. En lite skrynklig skärm fram, men å andra sidan hade den skärmar med låg kan som var helt rostfria. Ingen rost att tala om förutom en 5krona i ena baljan. Fick huvinfästningarna bytta innan jag köpte den dessutom. Bromsarna låg i en kartong och front avplockad. Inredning i princip perfekt och motorrum i bra originalskick med dubbla SU av rätt typ. En ägare och avställd i varmgarage från 82 fram tills jag köpte den 2003 eller nåt.

Jag hade alltså bara bromsrenovering och diverse ihopplock att göra. Lacken är inte den bästa, men ingen rost i dörrar eller trösklar osv... vad jag kan se helt osvetsad förutom huvinfästning då.

mvh//Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Return to Original