Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ytterligare en tråd om dålig tomgång B20a.

Ytterligare en tråd om dålig tomgång B20a.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Ytterligare en tråd om dålig tomgång B20a.

Postby steve_e » 2014-02-24 11:24

Jag har lusläst forumet gällande tomgång och allmänt risig motorgång men trots det inte lyckats lösa mina problem.
Förhoppningsvis finns det någon mekare här som kan ge mig tips på hur jag ska gå vidare. Jag börjar med att förklara vad problemet är.

Dålig tomgång som vandrar. Jag har justerat in förgasaren så att motorn ligger på ca 1000 rpm på tomgång. Sänker jag tomgången så stannar motorn efter några sekunder upp till en halvminut. När jag varmkört bilen kan tomgången ibland ligga högt, ca 1000 rpm och lite över och ibland måste jag ge gas eller dra ut choken lite för att den inte ska stanna på tomgång. Det har också hänt att bilen gå riktigt risigt när jag kör sakta på ettans och tvåans växel. Bilen "skuttar" fram. Jag har nu bytt och renoverat många delar i motorn då de gamla varit slitna.
Ett tips jag fick via ett Youtubeklipp där en man renoverade en Stromberg till en brittisk bil var att lyfta på kolven i förgasaren någon millimeter när motorn är igång. När jag gör det så dör motorn. Enligt klippet indikerar det för mager blandning.

Detta har jag gjort:
* Bytt topplock till ett nyrenoverat som klarar blyfritt. Rengjorde ytorna på topplock och block ordentligt innan jag monterade en ny topplockspackning från Elring.
Drog åt de nya topplocksbulten med momentnyckel och har sedan efterdragit när motorn blivit varmkörd och sedan svalnat. Toppen drogs åt i tre omgångar enligt handbok.

* Justerat ventilspel enligt handbok.

* Sett över och monterat grenrör med ny packning.

* Monterat ny 085 fördelare. Justerat brytarna enligt handbok, 0,4 - 0,45 mm.

* Bytt tändkablarna och mätt deras motstånd för att vara säker på att de är OK.

* Provmätt Tändspolen som verkar vara felfri.

* Renoverat Strombergaren med nytt membran, nya packningar och ny nål och munstycke.
Grundinställt förgasaren för fet blandning.

* Justerat tändningen så att den ligger på ca 24 grader FÖD vid 1500 rpm. När nya fördelaren monterades ställde jag in tändningen statiskt till 10 grader FÖD, då var bilen nästan omöjlig att starta och jag var tvungen att använda startgas. Har laborerat med olika tändinställningar men inte hittat någon som ger en jämn och låg tomgång. Ju mindre aggressiv inställning ju sämre tomgång. Just nu får jag lite avgasknallar när jag varvar upp motorn ordentligt och släpper gaspedalen hastigt.

* Pluggat vakuumanslutningar (bromsservo och vevhusventilation) till grenröret för att utesluta läckage.
Jag provsög anslutningen till bromsservo och den håller tätt.

* Sprayat med startgas runt grenrör och vakuumanslutningar och förgasare utan att märka någon skillnad i motorvarv.

* Kollat att det kommer fram soppa till förgasaren. Vet dock inte om trycket fluktuerar och blir för dåligt ibland.

* Gjorde ett snabbt komptest av torr och kall motor innan topplocksbyte och det gav ganska jämna värden mellan 8,3 och 9,3. Ingen katastrof vad jag förstått.

* Kollat avgaserna och de är varesig svarta som indikerar för fet bränsleblandning eller speciellt vita. En varm motor utan choke "ryker" mindre än en nystartad med choke. Jag tycker dock inte det ser onormalt ut.

För att summera detta så har inga byten av motordelar eller packningar gjort någon större skillnad till det positiva, det har iofs inte heller blivit sämre.
Jag börjar verkligen få slut på idéer nu. Kanske är förgasaren helt slut även om jag tyckte att såg fin ut när jag plockade isär den och renoverade den. Kanske är soppapumpen lite kass och ger ojämn tillgång till bensin. Kan en sliten kamaxel ge dessa symptom?
Känslan jag får är att motorn får en mager bränsleblandning trots att förgasaren är inställd på fet.

Någon som har några bra tips på hur jag ska gå vidare?
steve_e

Re: Ytterligare en tråd om dålig tomgång B20a.

Postby Daniel » 2014-02-24 12:51

Har du bytt nålventil i förgasaren?
Har du bytt kondensator?

Vilken typ av Stromberg är det? En där man måste pressa i munstycket eller där det går att skruva?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby steve_e » 2014-02-24 14:12

Om nålventilen är den med en sil som öppnas och stängs av flottören så har jag satt dit en ny med bricka av samma dimension som den gamla. Förgasarmunstycket pressas med hjälp av specialverktyg som jag har en uppsättning av.
Kondensator och brytare är sprillans nya och var redan monterade i den nya fördelaren. Den gamla fördelaren hade en trasig vakuumklocka. Innan jag ersatte den testade jag att byta ut kondensator, brytare, rotor och fördelarlock på men bilen betedde sig bara aningens bättre då.

Är jag fel ute att misstänka mager bränsleblandning då motorn dör om jag petar upp kolven i förgasaren några millimeter under körning? Som jag uppfattat det skulle motorvarvet öka någon om blandningen var fet.
steve_e

Postby Amarace » 2014-02-24 15:21

Den är snålställd helt enkelt. Pressa ner munstycket en bit och montera sedan nedre pressverktyget och starta, pressa sedan långsamt upp munstycket tills den precis blrjar gå ojämt, där gar du bästa inställningen. Förstår inte vad du mensr med att den är ställd fett nu?
Amarace

Postby steve_e » 2014-02-24 15:53

Inställningsverktyget/dornet jag använd är SVO 2896. http://www.cvi-automotive.se/sv/articles/2.14390.51960/installningsverktyg-mstycke-for-stromberg-b20ab20b
Om man pressar upp munstycket mot dornet med sidan märkt B20B så ska det ge en fet bränsleblandning, det är detta jag gjort. Jag ska prova att göra detta en gång till så får vi se om det blir någon skillnad. Man kan också pressa ned munstycket med dornet mellan kolv och munstycke.

Tack för svaren hittills.
steve_e

Postby Amarace » 2014-02-24 19:23

Du har väl pressverktygen också, inte bara mellandonet?

Annars kan du ju inte ställa in förgasaren som jag beskrev.

(jag har också dompressverktygen, men jag lånade en uppsättning och svarvade o gjorde kopior :) )

Var har du läst att du ska ställa in enbart med donet som mått? Jag gör alltid som jag beskrev och får det alltid bra.
Amarace

Postby skanke » 2014-02-24 21:55

Var har du läst att du ska ställa in enbart med donet som mått? Jag gör alltid som jag beskrev och får det alltid bra.

Det är inte så att det bara är en slags grundinställning när man monterar munstycket t ex på en lös förgasare? För att ha en slags utgångspunkt, så att man skall kunna starta motorn för att sedan när motorn går kunna göra den slutliga inställningen av förgasaren?
skanke

Postby steve_e » 2014-02-25 09:29

Angående verktygen och inställning av förgasaren. Jag har de tre verktygen som behövs för att flytta munstycket upp och ner, alla tre är Volvos originalverktyg.
Enligt Volvos utbildningsmaterial för Stromberg 175cd2s så Ska man pressa ner eller upp munstycket så att det möter dornen mellan kolv och brygga. Dornen ska ha sidan B20B i förgasaren. B20B-sidan är några millimeter högre än B20A. Detta ska enligt utbildningsmaterialet ge en fet blandning.
Enda sättet att pressa ner munstycket ännu mer vore att vända dornen "fel" vilket jag inte gjort då jag förlitat mig på att Volvos information varit korrekt.
Ikväll ska jag testa att vända på dornen så att baksidan av B20B-sidan går mot munstycket och jag borde då kunna pressa ner munstycket några millimeter till.

Jag har materialet i en PDF-fil och den finns även på Youtube: http://youtu.be/FPGsXdLBrcI?t=31m14s. Länken går till delen då förgasaren grundinställes.
steve_e

Postby villej » 2014-02-25 14:24

Hej steve_e!

Kul att du har fått så många svar på din fråga! (och här kommer ett till...)

Jag har gjort precis samma sak som du, dvs en fullständig demontering och återuppbyggnad av Stromberg-modellen i fråga. Jag följde de instruktioner för återuppbyggnad och kalibrering (med CO-mätare) som finns i Volvos dokument tillsammans med nya fräscha slitdelar. Resultatet blev utmärkt. Jag undrar om jag kan jag hjälpa dig med något dokument, för om man är noggrann och metodisk (som du verkar vara) så ska det inte vara svårt att få en välfungerande Stromberg givet att man har rätt dokumentation. Vill titta på mitt material?
villej

Postby steve_e » 2014-02-26 09:34

Villej: Jag har använt Volvos gröna (del två motorn), den gröna reparationshandboken med en vit 140 på framsidan och även Volvos utbildningsmaterial bl.a den som heter bildserie och kommentarer till bildserie Zenith Stromberg. Jag har även en Haynesbok som beskriver SU-, Stromberg- och Weberförgasare. Mer borde jag inte behöva läsa :-)

Igår kväll var jag ute till bilen och tryckte ned munstycket ytterligare. Jag använde baksidan av dornen (den sidan som man enligt materialet ovan inte ska använda) då den är lite djupare. Bilen gick mycket bättre efter detta men tomgången är inte riktigt bra ändå, ligger och pendlar mellan 700 och lite över 900 rpm. Gasar man till kraftigt och släpper går tomgången ner väldigt mycket och motorn stannar efter några sekunder om jag inte ger gas.
Ett test jag gjorde var att gasa hastigt och släppa av så att tomgången blev dålig men istället för att försöka hålla liv i bilen med enbart korta nedtryckningar av trotteln så gav jag sakta mer och mer gas och släppte av försiktigt och då håller den tomgången bättre. Vad detta innebär har jag inte klurat ut.

Ska vid tillfälle koppla in en Colortune för att kolla färgen på förbränningskammaren men det som bekymrar mig är att jag nu pressat ned munstycket väldigt mycket mer än vad man ska enligt Volvos anvisning. Ska ut på en lite längre biltur i helgen så får vi se om bensinförbrukningen skjutit i höjden.
steve_e

Postby Daniel » 2014-02-26 11:04

Har du rätt nål?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby steve_e » 2014-02-26 14:39

Nålen är märkt B1CC och munstycket B21582/100. De beställdes av KG trimning tillsammans med reparationskitet och är helt nya.
steve_e

Postby Volvosson » 2014-02-26 15:47

En stilla fundering gällande din vandrande tomgång.

Du har renoverat förgasaren. Men hur va skicket på
spjällaxeln, lagringen av spjällaxeln och tätningar
till spjällaxeln? Vill minnas att strombergare har
en slags gummiringar som ska täta runt spjällaxeln.

Glapp/sliten spjällaxel och lagring till spjällaxel
i förgasarhuset, och/eller otäta gummiringar (om de finns)
kan ibland ge vandrande tomgång som är svår att få bort.
Volvosson

Postby steve_e » 2014-02-26 17:18

När jag renoverade den passade jag på att byta spjällaxel, skiva och tätningsringen som knackas in i förgasarkroppen. Den verkade tät då jag hade den på bordet men eftersom det var första gången jag renoverat en förgasare så kan jag ju gjort någon fel eller kontrollerat på fel sätt.
När jag sprayat startgas på förgasaren vid spjällaxeln så har inte motorvarvet påverkats något alls. Tror du den kan dra tjuvluft via spjället utan att det skulle märkas med startgasen?
För att eliminera fel från temperaturkompensatorn har jag provat att plugga igen det hål som mynnar ut vid luftfiltret utan någon märkbar skillnad.
steve_e

Postby Ola O » 2014-02-26 18:42

Jaghade också det felet på min 142 -74 och då visade det sig efter mycket felsökning att det var ett tändstift som hade för litet avstånd. Har du kollat tändstiften, gjort kompressionsprov? Har du provat att köra motorn från en burk bensin i motorutrymmet och sett om det hjälpt?
Kassör, Svenska Volvo 140-klubben

PV 544 B 11132, PV 544 D 11134, Amazon 1960/61, 1424951 W, 1421341 A, 244-411 E, V70 Bifuel -06, VW 1/11-60, VW1303S -73, Apollo Motorette Sierra -57, Puch Maxi -69
Ola O

Postby Volvosson » 2014-02-26 23:30

steve_e, har du gjort allt det där med spjällaxeln så kan de ju knappast va nåt fel där.
Volvosson

Postby steve_e » 2014-03-03 09:16

Tog ut bilen på en längre tur och resultatet efter att ha justerat ner munstycket längre ner i förgasaren är att motorn går bättre på låga varv och startar lättare men drar mycket mer bensin. Tomgången är fortfarande problematisk som jag beskrivit tidigare. Har en nyrenoverad förgasare på gång som jag ska testa. Återkommer med resultat.
steve_e

Postby Björn Persson » 2014-03-06 03:40

Eftersom att du systematiskt verkar ha gått igenom hela proceduren med allt vad strombergaren har att erbjuda utan större framgång så hade jag börjat kika lite åt andra håll. Hur är insugspackningen, dvs. den mot topplocket. Den drar inte tjuvluft från någon slanganslutning, ex. bromsservo eller vevshusventilation? Sitter dom slangarna rätt? (Bör dock ej ha någon signifikant inverkan på tomgång)
Såg nu att du redan kollat detta...

Skadar inte att kolla hur det är ställt med din kamaxel, en eller ett par nockar kan kanske vara nednötta (inget ovanligt) och då kan dom börja gå riktigt lustigt utan någon som helst "logik". Lyft ventilkåpan och dra runt motorn för hand ett par varv med fläkten, montera ur tändstiften så går det lättare. Titta så att alla ventiler öppnar som dom skall.

Dock vill jag påpeka som flertalet innan och du själv inräknat att din beskrivning av felet indikerar på mager blandning, men det skadar som sagt inte att vara på den säkra sidan.

Hälsningar
Björn
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby steve_e » 2014-03-10 20:39

Tack för alla svar och goda råd.
Har nu skiftat förgasare. Den nya Strombergförgasaren fungerar mycket bättre och jag skulle nog säga att mina problem är så gott som lösta. Jag vet inte riktigt vad som är galet med min gamla förgasare men det kanske kan sitta något skit i den som jag inte sett eller kommit åt. Vid första anblick så verkar min gamla förgasares kolv kärva i nedersta positionen och inte gå ner till botten helt och hållet. Detta märktes inte vid renoveringen men jag hade inte monterat ihop den komplett när jag provade kolvens upp- och nedgående rörelse.
Tomgång och motorgång är inte helt jämn ännu och jag har avgasknallar när jag släpper av på gaspedalen men det kanske kan lösas med justering av tändningen.
steve_e

Return to Original