Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 145 Express gratis!??

145 Express gratis!??

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: 145 Express gratis!??

Inläggav senap » 2013-01-21 10:25

Så du menar att av miljöskäl, skall man tvångsskicka dom på nödslakt?
senap

Inläggav skanke » 2013-01-21 11:42

Jo det är väl miljöskäl man brukar åberopa, även om det ibland finns helt andra skäl till att man vill habort skrotbilar, som att folk retar sig på att det ser skräpigt ut osv.

Ute på landet är väl acceptansen högre, men inne i mer tätbebygda områden så är toleransen för "skrotbilsuppställning" låg.

I värstafall kan det ju leda till nödslakt av fordonen.
skanke

Inläggav ANNA » 2013-01-21 12:03

Miljöskäl? Menar ni mitt inlägg? Jag kan förklara om ni inte förstod...

Miljöskäl 1. Att ha ett fordon stående och låta det totalt förfalla och tillslut försvinna ner i jorden... det påverkar marken fordonet står på, ok?

Miljöskäl 2. Hur det ser ut, dvs hur miljön uppfattas rent estetiskt dvs jag tycker inte att det är särskilt tilltalande för ögat att ha en massa skrotbilar som står och tjaa.. "dör" i naturen, som någon sorts elefantkyrkogård. Bilar som någon tar hand om tycker jag är en helt annan sak.

Jag menar givetvis inte något som "nödslakt" :roll: utan tycker att man ska ta hand om dem, bilarna. Om man istället för att ha dem stående och låta vädrets makter mala ner dem i marken, tog till vara på dem, antingen restaurerade eller tog hand om alla delar och återanvände dem.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav VOLVO » 2013-01-21 17:34

:D sicken "debatt" de blev här då! senap har käkat huggorm i helgen.
Tja...hur de ser ut på ägorna för folk på landet eller i tätbebyggt område, påminner ju lite om tycke o smak precis som för en renoverad eller ombyggd bil...var och en har sin åsikt.

Sedan har vi ju en miljölagstiftning i Sverige (o nu blir de alltså politik) som vi alla behöver följa!

De jag menade med mitt inlägg...var igen...känslomässigt "synd" att så många intressanta bilar bara står, men som sagt...ägaren bestämmer ju över användande och renovering.

Hur som helst har vi tappat fokus på ämnet i tråden. :-)
/sven
Användarvisningsbild
VOLVO

Inläggav Göran Å » 2013-01-23 20:31

Om den svarta Expressen finns i Hägersten är den säkert identisk med den jag observerade i Västberga bostadsområde 28 juli 2012 med registreringsnummer CXY och tre olika ganska vanliga siffror. Den var då i hyfsat bruksskick. Bakluckan hade ventilation, vilket nog endast 1970 års modeller hade. Senare modeller har ventilationen på högersidan, så baklucketypen är ovanlig. Men bilen hade kort växelspak, vilket inte kommit 1970. Så vilken årsmodell det verkligen är kan jag inte säga. Svartmålade bilar är ju ofta svartmålade just för att dölja vad som gömmer sig under.

När det gäller ambulanser var de flesta som baserades på Volvo Express förlängda, liksom likbilarna. Men att inte alla var det finns det ju bildbevis på här. I den tidigare Expressklubben hade vi alltid (av naturliga skäl) högt i tak och betraktade varje bil med förhöjt tak som en Express. Vid ett tillfälle bjöd jag till och med in en Volvo Amazon kombi med förhöjt tak (hemmabygge) till Expressklubbens träff, men den dök aldrig upp. Men för de specialbyggda bilarna står det oftast inte i regbevisen att de är Expresser.
Göran Å

Föregående

Återgå till Övrigt