Min kupéfläkt har sagt upp sig. Lagret i motorn har gått så den vobblar och kärvar fast stundtals och bränner såledels kablar.
For ner till Bil&Ocker och skulle höra mig för om en ny fläktmotor. Finns inte, sa dom. Enda chansen är en begad från -72 och bakåt eller modifiera en nyare 140-fläkt (73/74) eller en 240 (samma fläktmotor) Då dom ville ha svindlande 1250:- plus en veckas väntan för 240-fläktmotorn ringde jag KG-trimning och fick den billigare och snabbare.
Ombyggnaden omfattade en vingklippning samt att man skulle vidga hålet i fläktmotorns fäste (från egna bilen). Smartare verkar vara att lossa fläktbladen och limma fast det som satt på originalfläkten.
Nog om det, frågan är nu som följer: Någon som gjort det volvohandlaren föreslog? Den nyare fläkten är ju trestegad medan den äldre är tvåstegad. Hur löser man det på bästa sätt?[/b]

Vill ogärna plocka ur fläkten ur min reservdelsbil och finna att den antingen inte fungerar alls eller behöver bytas om ett tag igen
 Vill ogärna plocka ur fläkten ur min reservdelsbil och finna att den antingen inte fungerar alls eller behöver bytas om ett tag igen 

på den så brukar det bli alldeles utmärkt
 på den så brukar det bli alldeles utmärkt  Låter ju helt perfekt att få lite mer flås dessutom..
 Låter ju helt perfekt att få lite mer flås dessutom..