Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Är det så? För det är väl oss det handlar om?

Är det så? För det är väl oss det handlar om?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Är det så? För det är väl oss det handlar om?

Postby senap » 2013-05-09 15:58

Forskning från Linköpings universitet visar att den klassiska volvoraggaren kör för att imponera på kompisarna och mekar med bilen för att komma bort från tristessen.
senap

Re: Är det så? För det är väl oss det handlar om?

Postby ANNA » 2013-05-09 17:49

Ptjaa... Om någon identifierar sig med epitetet Volvoraggare så... Jag gör det definitivt inte.

De flesta av mina Vänner är inte impade, de tycker mest att den Blå Damen är ett av mina vanliga typiska ryck och fixideer...

Har du någon länk till forskningsrapporten? kan vara kul att läsa å kolla på vilken nivå, med vilket underlag, inriktning etc den är utförd.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby VOLVO » 2013-05-09 18:56

Precis....definiera "Volvoraggare", tack !?
"Meka för att komma bort från tristessen".....tristessen vet jag inte om jag håller med om, jag mekar av andra orsaker! :)
/ sven
VOLVO

Postby Amarace » 2013-05-09 21:28

Antar att det är Professor Senap som gjort forskningen och skrivit denna rapport :)
Amarace

Postby skanke » 2013-05-10 10:21

Ja, vad är en Volvoraggare?

Och vad är en Klassisk Volvoraggare?

Det skulle vara intressant att fåreda på hur dessa termer definieras. Jag vet inte ens om det finns en bra definition på vad en raggare är, även om det finns många som kallar sig det eller blir kallade raggare av andra.

De s.k raggare jag har stött på genomåren brukar väl i första hand inte meka för att komma bort från tristess, utan de brukar i första hand meka för att hålla bilarna rullande så att dom kan cruisa. Eller för att fixa någon 2:a som dom fått på bilprovningen eller i någon flygande besiktning.
Raggarbilar som är okörbara är ju inte så roliga.
skanke

Postby VOLVO » 2013-05-10 13:45

Såhär skriver Wikipedia angående raggare. Kan inte påstå att jag håller med om denna fakta och övrig info via länken + att begreppet raggare har ändrat sig över tiden!!!!!
/ sven

"Raggare, av ragga (i betydelsen "söka sexuell kontakt med någon", ursprungligen åkarslang för att "köra ett lass"), person som tillhör viss motorburen subkultur. Raggare har funnits i Sverige sedan 1950-talet och är vanligast i glesbygd och på mindre orter. Förekomsten minskade under 1980- och 90-talen, men har ökat väsentligt därefter. Raggare brukar ofta delta i bilcruisingar."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raggare
VOLVO

Postby Daniel » 2013-05-10 14:17

Det är ju Wikipedia, så det är ju bara att ändra om du tycker att det är fel (med källhänvisning till bättre fakta).
Wikipedia skrivs helt utan faktagranskning och kan därför aldrig användas som tillförlitlig källa, glöm aldrig det.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Amazon_Sleper » 2013-05-10 21:39

Volvo raggare för mig är nå fjunigt otyg i en sönderhoppad sunkig amazon/140/240/740 som promt ska vara pinsamma, skämma ut sig å försöka ta sig in på varvet iförd skinväst keps å någon slafsig t-shirt å byxorna på halvstång å gärna med björn rosenström eller eddy meduza remix på högsta volym :lol:

Sånna gången man önska man vore fågel så man kunde flyga på rygg för å slippa se spektaklet :evil:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Göran Å » 2013-05-10 22:28

En Volvoraggare är en person som raggar efter en Volvo. Antingen då för att han eller hon inte har någon Volvo eller för att hen vill skaffa sig en annan Volvo, troligtvis då en bättre eller mer intressant. I vilket fall är hen imponerad av Volvo. Om hen mekar med bilen kan det vara för att komma bort från Linköpings universitet.
Göran Å

Postby ANNA » 2013-05-11 00:30

Så fint att du klargjorde detta GöranÅ :lol:

Jag är fortfarande nyfiken på innehållet, syftet och inriktningen på den där undersökningen...
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby VOLVO » 2013-05-11 01:27

Daniel, tack jag vet hur Wikipedia fungerar. :) Skrev bara att jag inte höll med om nuvarande förklaring.

ANNA, samma här....vill få mer fakta om utredningen.
/ sven
VOLVO

Postby effe » 2013-05-11 01:43

lyssnade på karlavagnen ikväll då sa dom samma sak stämmer inte ett skit
effe

Postby Robban » 2013-05-11 20:00

Jag tror att Volvoraggare är en yngre förmåga som är i inkörsporten för att bli en mer accepterad raggare. Nytaget körkort och man hade inte pengar att köpa en Impala 64 4d stolpe att köra omkring i så det fick bli en PV, amazon och senare 140 att börja med.
När jag var yngre och vistades i jämtland på 80talet var Volvoraggare mycket vanligt. När man snackade med killarna var ju drömmen en jänk och det var det man sparade och försökte köpa efter Volvon. Det var nästan värre att köpa sig en valiant med 225a sexa i för då blev man väldigt tråkad av V8 raggarna men samtidigt så såg Volvoraggarna upp till Valleraggaren. 50 talets typ av raggare finns det nog inte så många kvar av idag då dom har delat sig i två grupper idag. Dagens grisraggare som ställer ut på raggarbil grandprix i Haninge där bilen ska vara så förstörd som möjligt och att man ska vara så skitig, grisig och vidrig som möjligt och sedan har vi "fin Raggarna" som håller sin bil i fint skick och cruisar med dom mer för att visa upp bilen än att ragga fruntimmer.

Moonshine och Old iron är 2st raggarklubbar som försöker leva mer som raggarna gjorde på 50talet, jänkare i bruksskick som man är rädd om men vågar festa i och använda, dock slår man inte sönder sin egna bil. Riktiga raggarfester i klubblokaler men 50tals musik och någon inhyrd strippa.

Att cruisa och meka för att slippa tristessen tror jag inte på då mekandet är ofta en hobby och ibland nödvändig för att kunna vara motorburen ungdom. Det är en livsstil...
Allt kul man gör är väl för att slippa ha tråkigt eller? en del spelar golf, en del sysslar med kaninhoppning, en del läser böcker och en del mekar med bilar och det behöver väl man inte forska i för att fatta?
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Amazon_Sleper » 2013-05-11 23:36

Kan inte annat än hålla med dig Robban, utom på två punkter. Fin raggare?? Å Grisraggare? Tror inte någon raggare anser dessa som "raggare" överhuvudtaget. Jag gör de då inte?

Raggare de är nog hur man är som till person betydligt mera än vad man kör för bil :wink: Har själv 2st jänkare jag å damen min vurmar för amerikanskt järn överlag men lik väl har jag ett stort intresse för veteran Volvos så då undrar ju jag är jag någon form av hybrid :?: :lol:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Robban » 2013-05-12 08:38

Jag är också en hybrid men ordet raggare har ändrat inriktning mot vad det var en gång. Jag har 2st jänkare och en drös Volvos och gillar båda delarna. Dock är jag nog mer Rockabilly än raggare...
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Return to Övrigt