Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Att beställa från IPD / USA - erfarenheter?

Att beställa från IPD / USA - erfarenheter?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Att beställa från IPD / USA - erfarenheter?

Postby Leif Hedström » 2011-03-19 12:41

Hej,
Någon som har erfarenheter av att handla från företag i USA?

Antar att det finns flera företag I USA som har intressanta delar för oss Dollarkursen är ju fördelaktig nu. Några erfarenheter?

Jag har sett att klubben kollar möjligheterna att ta in krängningshämmarsatser från IPD. Gissar att man måste ha ganska stora beställningar när det gäller så stora och tunga delar. Det jag främst spanat in är insprutare till min -74 GL med CI -system. IPD:s pris är ca hälften mot VP Autoparts. Dessa borde kunna skickas som brev och kanske inte kosta så mycket att få hem?

Vilka kostnader får man räkna med för frakt och Tull / moms osv? Blir det en bra affär i slutänden?
Leif Hedström

Re: Att beställa från IPD / USA - erfarenheter?

Postby Daniel » 2011-03-19 19:42

Tull är generellt 10% av deklarerat varuvärde, sedan är det 25% moms på värdet, frakten, tullen och ev. expeditionsavgift som mottagande fraktbolag lägger på (50:- och uppåt).
Normalt går det bra att handla med USA så länge man har med seriösa aktörer att göra.
Ett varuvärde som deklareras som under $50 brukar gå under tullgränsen.

Jag köpte ett datorbatteri på ebay för 300:-. Säljaren deklarerade nyvärde 1500:- och jag fick betala nästan 350:- i tull, moms och avgifter för det..

IPD är en seriös aktör.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Return to Övrigt