Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Att ta av Originalklädseln, Hur göra?

Att ta av Originalklädseln, Hur göra?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Att ta av Originalklädseln, Hur göra?

Postby ANNA » 2013-09-01 22:00

Jag började dona med sätena och dess klädsel igår. Min plan är att plocka av klädseln och tvätta den (handtvätt) samt laga den förstörda vinylen (mamma har syatelje, hon hjälper mej) och sen kränga på klädseln igen.
Jag har ännu inte bestämt mej hur jag ska göra med skumgummidynorna i sätena, de är inte helt kassa nu utan funkar (utom i förarsätets rygg men det löser jag). Jag har köpt nya såna där "sadelgjordar" att snöra under framsätena.

Jag är något konfunderad över ryggarna, på framsätena verkar de inbrottssäkra medan tyget i baksätet (både dyna och rygg) verkar vara fäst med metallmärlor och inte toksvårt att få loss.

Det är alltså INTE en option för mej att slita loss tyget så att det inte går att sätta dit igen.

Är det någon som gjort något liknande? Någon som sett/har en guide?

Image

Image

På första bilden syns ryggstödet, där är det "uppepå" som solen orsakat en lååång spricka i vinylen. På andra bilden ser det ut som om någon tagit en tugga i sidan på passagerarsätet fram.

Klädsen är i fint skick, fast lite dammig just nu.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Re: Att ta av Originalklädseln, Hur göra?

Postby Daniel » 2013-09-01 22:06

Jag har haft av klädseln på stolarna, gamla modellen (bas). I botten på ryggstödet sitter en u-profil monterad upp och ner. Uppifrån stolsryggen kommer tyget, vikt över kanterna på u-profilen. Tyget har i ändarna kanaler vari en metallstång är införd. U-profilen är sedan hopklämd så att metallstängerna och därför också tyget låses fast.

För att öppna detta finns två alternativ: Antingen försöker man få ut metallstängerna ur tygkanalerna från sidan, eller så försöker man försiktigt öppna den hopklämda profilen så att stängerna och tyget kan lossas.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby ANNA » 2013-09-01 22:26

Ah.. som jag misstänkte att man gjorde då, fast jag vågade inte "vålda" så mycket... för precis så ser det ut i botten på mina framstolar med.

Men hur veter det med sidorna och allt som sitter där?... Jag får nog ta till lite milt våld och en skruvmejsel...

Tack för svaret :)
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby twincab » 2013-09-02 19:50

Hej.
VP-autoparts har nya skummgummidynor till framsäten! Som du kommit fram till så sitter
bak rygg/dyna fast med ett antal märlor och satans massa häftklammer i ryggstödet. Jag har
bytt skinn i min bil (ja det skiljer endel mot tyg) och största problemet för mig var bak ryggen.
Man vet ju inte hur hårt det ska spännas fast med klammorna. Då skinnstolarna skiljer sig från tyg
så var även framrygg och dyna "fast märlade" i mitten, i övrigt précis som framkommit i botten på
ryggen en stång i framkant o en bak som märlas ihop. Till skinnet köpte ja med "strumpa för montering" skulle tro att du behöver det även till tygklädsel.

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Return to Övrigt