Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Fråga om ev. skillnad på länkarmar

Fråga om ev. skillnad på länkarmar

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Fråga om ev. skillnad på länkarmar

Postby lageo » 2009-11-12 00:32

En av mina (vä fram nedre) länkarmar (eller bärarm som en del kallar den) har rostat sönder och behöver bytas. Nu har frågan dykt upp:
Är det någon skillnad med hänsyn till årsmodellen? Har en ´74, fick tag på en 68-69 men han hävdar att den inte passar och att brytpunkten gick 1970. Veteranprodukter hävdar att det är samma 67-74, dock olika art# om det är för bil med radial eller diagonaldäck.

Som ni förstår blir man lite kluven.
lageo

Re: Fråga om ev. skillnad på länkarmar

Postby Amarace » 2009-11-12 00:36

Passa gör det, men som veteranprodukter säger är det skillnad mellan Radial och Diagonal, men såvitt jag vet var det bara bussningarna som ändrades för att det skulle vara till Radialdäck.
Amarace

Postby fretchi » 2009-11-12 19:30

Hm, intressant. Vad skiljer dessa bussningar år? Hade diagonaldäcken mjukare eller hårdare bussningar?
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby lageo » 2009-11-15 16:24

Mystiken tätnar. Nu fick jag mer information från mannen som hävdade att hans '69-länkarm inte skulle passa på min '74. Obs att det är en främre nedre vänster.

"Länkarmarna ser helt olika ut.

De äldre passar naturligtvis på balken, för den är samma med undantag för några små förändringar, men du blir tvungen att byta den långa bulten samt pressa i diagonalbussningar.

Det blir alltså mkt märkligt att ha en nyare på ena sidan och en äldre på andra. Hur gången blir vet jag ej, har aldrig prövat!

VP har inte alltid rätt ska du veta och gör det ibland enklare liksom Volvo gjorde, delar ersätts med nyare vilket kräver nya monteringssatser och att man byter andra delar mm.

Har tyvärr inga bilder att belysa de skillnader jag förklarar men hoppas du blivit lite klokare.

Du ska ha de från -71 och framåt."
lageo

Return to Övrigt