Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • från vilka modeller passar framstolar+baksäte i 142a

från vilka modeller passar framstolar+baksäte i 142a

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

från vilka modeller passar framstolar+baksäte i 142a

Postby sebbe_nkpg » 2009-03-16 15:59

tjena.

nyss köpt mig en 142a -68 och började med att riva ut inredning, matta och isolering, allt va ruttet! så jag letar nu efter framstolar och baksäte, från vilka andra modeller kan jag ta inredningen? och så undrar jag om man kan ta bälten bak från typ en 240 och bara bulta dit och måste jag då regga den med bälten?

mvh
/Sebastian Lindgren

142a -68
sebbe_nkpg

Re: från vilka modeller passar framstolar+baksäte i 142a

Postby Amarace » 2009-03-16 17:41

Om det ska vara "bult on" så är det 140 67-74 som gäller, bak passar 240 säte om man även tar fästena från 240, men fram från 240 måste man bygga om fästen och ha sig, för det mesta hamnar stolen för högt då.

Har för mig det inte var färdigt hål i hatthyllan för bälte på 68? Men jag kanske minns fel, om det inte finns så är det bara att borra hål och sen sätta ett förstärkningsjärn på undersidan och bulta fast. Nån reggning behövs inte.
Amarace

Postby sebbe_nkpg » 2009-03-16 18:10

Amarace wrote:Om det ska vara "bult on" så är det 140 67-74 som gäller, bak passar 240 säte om man även tar fästena från 240, men fram från 240 måste man bygga om fästen och ha sig, för det mesta hamnar stolen för högt då.

Har för mig det inte var färdigt hål i hatthyllan för bälte på 68? Men jag kanske minns fel, om det inte finns så är det bara att borra hål och sen sätta ett förstärkningsjärn på undersidan och bulta fast. Nån reggning behövs inte.

ok, tack för det! ska se hur det löser sig med framstolar. jag måste ju få tag på något först, får väl prova o bygga om fästena om jag inte hittar några originalstolar.
bak lät det lättare, ska hålla utkik efter baksäte nu!

men hur menar du med att fästa bältet i hatthyllan? det är väl bara en tunn träskiva som utgör hatthyllan? hur gör man med bältes knäppena då? dom borde man väl bara kunna bulta fast i golvet under baksätet.
tack för svar, min första veteranvolvo så jag känner mig lite osäker på alltihopa...
/Sebastian Lindgren

142a -68
sebbe_nkpg

Postby Epsi » 2009-03-16 19:24

Under träskivan du nämner sitter det en stål "hylla". håller inte spec mycket vikt som den är men med lite förstärkning så gör den:) annars kan du leta efter fastabälten (ej rullbälten) som fästs i C-stolparna bak.. dock får man vänja sig vid att varje gång nån åker med så får man undervisa alla i hur man spänner dom.
knapparna är samma som du säger, lyft på sittdelen å kika, finns det bulthål=Var glad, finns det inte=ta fram lite förstärkningar att bulta fast i:)
Epsi

Postby Gunnar S » 2009-03-16 20:24

Epsi wrote:Under träskivan du nämner sitter det en stål "hylla". håller inte spec mycket vikt som den är men med lite förstärkning så gör den:) annars kan du leta efter fastabälten (ej rullbälten) som fästs i C-stolparna bak.. dock får man vänja sig vid att varje gång nån åker med så får man undervisa alla i hur man spänner dom.
knapparna är samma som du säger, lyft på sittdelen å kika, finns det bulthål=Var glad, finns det inte=ta fram lite förstärkningar att bulta fast i:)
Finns inget förberett för bälten bak på '68:an.
Känns ändå lite överkurs att montera in bälten bak på en bil, som beroende på sin tidiga årsmodell inte ens behöver ha bälten fram. Du gör ju som du vill men vore det inte bättre att fokusera på bältena där fram? Jag tror att betydligt mer åkande kommer ske i framsätet. Hitta ett par fransfria rullbälten och montera in dessa. Det är inte lätt att göra några fynd men bättre att lägga ner krut på sånt som är väsentligt: Frambälten.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby sebbe_nkpg » 2009-03-16 20:35

fram sitter det redan bälten :D

tanken e väl att ungen ska kunna åka med o då är det bra med bälten bak oxå...

ska ta mig en titt under hatthyllan imorrn och se hur det ser ut... kan ju va en lätt match o förstärka lite.

tack för svar!
/Sebastian Lindgren

142a -68
sebbe_nkpg

Postby Gunnar S » 2009-03-16 20:47

sebbe_nkpg wrote:fram sitter det redan bälten :D

ska ta mig en titt under hatthyllan imorrn och se hur det ser ut... kan ju va en lätt match o förstärka lite.

tack för svar!
Jo, jag vet att det sitter bälten fram. Dock är du inte tvungan att använda dem. 1968 års modell har inget krav på bälten.
Vidare tror jag att du kommer att få nerslag på besiktningen om du drar fast bältena i hatthyllan, förstärkt eller inte. Rätt fäste är C-stolpen. Nu har jag inte möjlighet att kolla ikväll men det kan faktiskt vara förberett för bälte där.

Lycka till!
Gunnar S

Postby volvochefen » 2009-03-16 22:19

Har en 144 68a ståendes som de sitter 240 bälten bak, och även fram.
Kan titta hur de ser ut me fästen o sånt när bilen har tinat fram.
Feminism bottnar i att män är svin

och att kvinnorna är lika bra som männen.
volvochefen

Postby Amarace » 2009-03-16 23:31

Gunnar S wrote:
sebbe_nkpg wrote:fram sitter det redan bälten :D

tack för svar!
Jo, jag vet att det sitter bälten fram. Dock är du inte tvungan att använda dem. 1968 års modell har inget krav på bälten.
Vidare tror jag att du kommer att få nerslag på besiktningen om du drar fast bältena i hatthyllan, förstärkt eller inte. Rätt fäste är C-stolpen. Nu har jag inte möjlighet att kolla ikväll men det kan faktiskt vara förberett för bälte där.

Lycka till!

Sitter bälten där så MÅSTE dom användas, det är bara om bälten saknas man "slipper" det.

Är inga problem med besiktning och rullbälten bak om man gör det seriöst, ska man ha barn i baksätet så nog är rullbälten att föredra (rullbälten är att föredra överhuvudtaget). Att köra omkring utan bälte är ju oansvarigt, och att göra det med sina barn, ja det är ju oförsvarbart helt enkelt!
Kan man ha bälten så nog ska man ha det då det är barn inblandat.

Kollade nu, och den sats som Volvo sålde för RUllbälte bak passar ända från 68, så dom borde vara förberedda för det redan. Är rullbälten med en förstärkningplåt för hatthyllan i satsen.
Amarace

Postby Epsi » 2009-03-16 23:59

Finns ingen lag på att man behöver ha mer kläder på sig när man vandrar i fjällen. finns ingen lag på att du måste ha gas när du svetsar. finns ingen lag på att man måste ha syrgas när man dyker, Finns ingen lag på att du måste ha någonstans att bo....
Men det kan vara BRA att ha. Sunt förnuft brukar göra att det sitter backspeglar även på bilar som inte behöver det.

Våra bilar är relativt otrevliga att krocka med som dm är, lika bra å göra det så säkert man kan.

Jag själv funderar till på att konvertera till rullbälten istället för mina fasta, men om då är det alltså att leta efter en 242a med bra bälten, eller fungerar de å klämma dit 244 bälten på en 2dörrars?
Epsi

Postby sebbe_nkpg » 2009-03-17 08:46

tack för alla svar!

om jag förstått rätt kan man ta baksäte från 240 samt bälten runtom (inkl midjebälte i mitten?) och stoppa in i 142an ganska lätt alltså.

då blir det att åka till skroten o leta idag! ska till biltema idag o leta isolering o matta oxå, rev ut allting igår så nu är det plåtrent!

ja kommer nog ha mer frågor snart eftersom ja inte haft en sån här bil förut :D
/Sebastian Lindgren

142a -68
sebbe_nkpg

Postby Gunnar S » 2009-03-17 23:02

Amarace wrote:Sitter bälten där så MÅSTE dom användas, det är bara om bälten saknas man "slipper" det.

Riktigt!
Jag skrev utan att koppla på hjärnan...
Saknas det bälten så ser man till att montera in det.
:!:
Gunnar S

Return to Övrigt