Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Funderingar angående Gummidelar, skötsel etc...

Funderingar angående Gummidelar, skötsel etc...

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Funderingar angående Gummidelar, skötsel etc...

Postby ANNA » 2013-01-18 18:51

Å så var det hon med de kluriga frågorna igen... :roll:

Det finns ju rätt mycket detaljer i bilen som är gjort av gummi. Gummi är ett suveränt material om det sköts om ordentligt. Men om det inte tagits hand

När jag hängde i stall förr så hade vi lite "metoder" för hur vi tog hand om alla små gummidetaljer i utrustningen och tja, det funkar ju lika bra på gummigrejer i/till bilen.

Mycket som bara är lite stelt och gammalt går ju att tvätta ordentlig (typ diska), ge en ordentlig skrubbning med svamp, låta torka och sen smörja in med glycerin. Glycerin är bra och snällt mot gummit och hittas för en billig peng på närmsta Apotek. Silikonstift (sånt man smörjer dörrlister med på vintern, finns på tub med,sprayen är lite klen) funkar jättebra men häxblandningar med olika lösningsmedel, sadelfett, äggula... osv, av olika slag skulle jag hålla mej borta ifrån. Det finns en hel del andra metoder som till synes först verkar bra men som i längden är uttorkande och förkortar livslängden på gummi. När man smörjt ordentligt och låtit torka en stund ser det ut som nästan nya delar. Saker som precis ska till att börja och spricka kan också gå att rädda på detta vis.
Om man använder varmt men inte hett vatten när man rengör mjukas gummit upp och tar åt sig insmörjningen bättre dvs man får ett bättre resultat.

Nästa steg för mej nu är att kolla över alla lister av mjukgummi i bilen, ta loss dem (de hänger jäkligt illa just nu) och kolla över vad som går/är lönt att räddas och vad som måste kompletteras.

Men så undrar jag... Jag har läst/hört att man kan koka eller ångtvätta listerna och få dem svarta och snygga igen. Jag antar att det innebär att de blir mjuka också eftersom jag vet att de påverkas av värme och varmbad. Tillfälligt töjer de ju ut sig lite då (så kan man ju dra på trånga lister, gummipackningar etc) men jag tror att de går tillbaka helt oavsett hur gamla de är, dock ska man nog inte hålla på och dra i dem då heller om de är lite torra/gamla.

Är det någon som provat att koka/värma sina lister? Blir de svarta och fina igen på så vis? Får man någon materialutnötning om man håller dem varma för länge?
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Re: Funderingar angående Gummidelar, skötsel etc...

Postby twincab » 2013-01-19 23:02

Hej.
Allt åldras med tiden! Gummit i tex fönsterlisterna utsätts för tex värme, kyla, uv-ljus.
Utan att gå in för djupt i kemin så vad som händer med tiden är att vissa mjukgörare i
gummit (och alla plaster som tex instumentbrädor) går ut dvs dunstar bort därför blir
materialet skört med tiden.
Precis som du skriver att om man använder varmt vatten så mjukas gummit upp och tar
åt sig insmörjningen bättre men att koka/värma listerna det tror jag inte skulle bättra på
situationen.Glycerin som nämnts är en "fet" lösning som hjälper, problemet är att få den att
penetrera ner i gummit,har inte själv testat men kan kanske fungera med "lätt" uppvärmning
typ 35-40 grader att den då skulle gå ner lite mer i listen.

Gummit har någon gång vid tillverkninen vulkaniserats dvs molekylkedjan har tvärbundits och
dom då önskade egenskaperna har tagits fram.
Att få gummit svart genom kokning/ångtvätt nja... bättre med något av alla "super medel"
som tex Turtle black crome mm mm men återigen dom "sätter" sig bara på ytan och
behandlingen måste göras om och om igen.

Lessen att det blev mycket kemi men jag har jobbat i kemi brancen i ca 30 år.. :lol:

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Re: Funderingar angående Gummidelar, skötsel etc...

Postby ANNA » 2013-01-20 00:44

Nä, ursäkta dej inte, jag är jättetacksam för alla bra och vettiga råd, tips, ideér och fundringar.

Å ja, uppvärmning funkar och gör att gummit tar åt sig glycerinet bättre.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Return to Övrigt