Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • generator bulten (problem)

generator bulten (problem)

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

generator bulten (problem)

Postby varvafridlyst » 2009-12-03 19:28

hallå,märkte i epan att den slutade ladda,tog där huven och kolla,då såg jag att generatorn låg bara där och remmen var borta,gick ner och hämta en bult,men då märkte jag att den andra delen av bulten var kavr i blocket,i hålet så kommer ej åt att ta med pollygrip,sen testa jag o borra lite men vågar ej mer för gängorna,så min fråga är ifall någon annan vet något smidigt sätt,för vill inte lyfta ur motorn hellst,eller ifall jag kan ha genomgånde bult ist o dra åt så in i helvete så den ej lossnar?

mvh varva fridlyst
varvafridlyst

Re: generator bulten (problem)

Postby Amarace » 2009-12-03 19:48

Ta loss kylaren o grillen så du kommer åt (om du inte redan gjort det), sen svetsar du fast en mutter på bulten och gängar ut den.
Har du redan förstört gängorna med borrning så kan du fortsätta borra igenom och ta en genomgående bult, det går.

Dra åt utav helvete är ett bra sätt att få dom att gå av som den gjort nu, man ska dra åt lagom mycket.
Amarace

Postby varvafridlyst » 2009-12-03 20:08

e inte i en 140 som dett sitter i då hade jag tatt dän kylaren,men i denna e det bökigt :/ jag drog åt normalt,men måste fått en smäll eller något på generatorn för bara slutade ladda när jag körde ute på skogsväga:/
varvafridlyst

Postby izefuzzy » 2009-12-03 21:20

om du redan borrat i bulten kan du prova med en grispitt, om den inte sitter allt för jävligt i blocket brukar det gå bra.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby Amarace » 2009-12-03 22:17

Men vad sitter den i för något då?

Om du kommer åt att borra måste du ju komma åt att svetsa dit en mutter?
Grispitt skulle jag akta mig för, går den av så är det kört att kunna borra sedan. Bättre med en riktig skruvutdragare som har vingar som man slår fast.
Amarace

Postby Gunnar S » 2009-12-03 23:34

Bulten gick av alltså?
Det där har jag varit med om vid 2 tillfällen. Verkar var en svag punkt det där. Hörde efter med en mek. som tyckte att lösningen var att dra åt utav bara...h.. :oops:
Alltså: var inte rädd att dra fast ordentligt. Justera remspänningen noga innan du fixerar det hela med spärrskaft el dyl. Det verkar som om brytningen som bildas av fläktremmen räcker för att knäcka bulten, med tiden.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Epsi » 2009-12-04 18:27

Ett annat sätt att lösa problemet kanske framförallt i förebyggande syfte då är att byta till en likadan bult i kraftigare stål. 88 är lite mjukt egentligen och med lite materialutmattning på det så...
Epsi

Postby varvafridlyst » 2009-12-04 22:26

är inte att jag dragit av den,är att den gått av när jag kört :$ men det är fixat nu,fick tag på en vinkelborrmaskin så borra vi ut den

och är tillbaka på väga,men tack för alla tips ändå

mvh varva fridlyst
varvafridlyst

Postby effe » 2009-12-06 13:00

en bult av bättre kvalitet e inte någon bra lösning på min och mina vänners cheva small o big block har generatorbultarna gått av 4 ggr med original hårdare bult precis jäms med jag bytte till vanlig gängstång kört i tio år utan problem problemet ligger nog i för hårt spänd bult o rem krokiga rem hjul osv
effe

Postby varvafridlyst » 2009-12-08 19:30

okej tack effe :D
varvafridlyst

Postby dementedgo » 2010-01-17 13:59

Hej. Jag lånar tråden lite bara då min fråga handlar om samma bult.. Jag undrar bara vad det är för gängstorlek på den bulten, är det unc-gänga eller? För jag köpte en generator från biltema (av "boschtyp" på 65A) som skulle passa på 140 men bulthålet i generatorn var ju för litet och jag kommer nog behöva en längre bult. Min plan var att borra upp generatorhålet... Jag menar alltså den stora bulten som håller den på plats och inte den mindre man spänner med...

Edit: Glöm att jag frågade. Efter lite noggrannare koll så ser jag ju att den nya generatorn inte kommer funka ändå. Den bygger för mycket utåt så remskivan är 2-3 cm för långt ut. Är det någon som har erfarenhet av biltemas generatorer? Jag köpte den med art nr 63-630 som ska passa till volvo 100-serien står det... I vilket fall som helst så blir det till att ringa och klaga imorgon!!
dementedgo

Postby Amarace » 2010-01-17 14:51

dementedgo wrote:Hej. Jag lånar tråden lite bara då min fråga handlar om samma bult.. Jag undrar bara vad det är för gängstorlek på den bulten, är det unc-gänga eller? För jag köpte en generator från biltema (av "boschtyp" på 65A) som skulle passa på 140 men bulthålet i generatorn var ju för litet och jag kommer nog behöva en längre bult. Min plan var att borra upp generatorhålet... Jag menar alltså den stora bulten som håller den på plats och inte den mindre man spänner med...

Edit: Glöm att jag frågade. Efter lite noggrannare koll så ser jag ju att den nya generatorn inte kommer funka ändå. Den bygger för mycket utåt så remskivan är 2-3 cm för långt ut. Är det någon som har erfarenhet av biltemas generatorer? Jag köpte den med art nr 63-630 som ska passa till volvo 100-serien står det... I vilket fall som helst så blir det till att ringa och klaga imorgon!!

Den generatorn kan omöjligen passa både 140 och 240 som det står eftersom det är helt olika fästen på dom. SÅ biltema skriver fel där. DÅ jag hjälpte en så passade den inte ens på 240 utan modifikation.

Det man kan göra för att montera på 140 är att kapa nedre fästet så det blir rätt bredd och sedan borra upp hålet till 13mm.

GÄngan på bulten för att fästa är 1/2" UNC om jag inte minns helt fel.
Amarace

Postby dementedgo » 2010-01-17 15:12

Amarace wrote:
dementedgo wrote:Hej. Jag lånar tråden lite bara då min fråga handlar om samma bult.. Jag undrar bara vad det är för gängstorlek på den bulten, är det unc-gänga eller? För jag köpte en generator från biltema (av "boschtyp" på 65A) som skulle passa på 140 men bulthålet i generatorn var ju för litet och jag kommer nog behöva en längre bult. Min plan var att borra upp generatorhålet... Jag menar alltså den stora bulten som håller den på plats och inte den mindre man spänner med...

Den generatorn kan omöjligen passa både 140 och 240 som det står eftersom det är helt olika fästen på dom. SÅ biltema skriver fel där. DÅ jag hjälpte en så passade den inte ens på 240 utan modifikation.

Det man kan göra för att montera på 140 är att kapa nedre fästet så det blir rätt bredd och sedan borra upp hålet till 13mm.

GÄngan på bulten för att fästa är 1/2" UNC om jag inte minns helt fel.

Vad less jag blir. Jag behöver mer än dom 35A som är original för jag kör så mycket korta sträckor. Så jag tänkte ju att att det var smidigt att köpa en sån här då som bara passar rätt på istället för att börja bygga om med nya fästen och sånt. Men så blir det samma skit ändå ju. Kanske lika bra och lämna tillbaka skiten och köpa en billig generator på skroten då och bygga om... (Tips på en lämplig generator är välkommet, och gärna med inbyggt relä då..)
Sen så är jag ny vad det gäller 140, men jag visste inte att det var unc-bult. Är det vanligt på volvo? För av mina erfarenheter så har det bara varit det på usa-bilar annars..
dementedgo

Postby Amarace » 2010-01-17 15:51

Volvo har i princip bara tumgänga på det mesta fram till 74/75.

Enklaste generatorn att bygga om tycker jag är en från 240 (alltså B21/B23), då kapar man nedre fästet så det blir rätt bredd, borrar upp hålet till 13mm och sedan passar den direkt. För att se hur mycket man ska kapa så lägger man generatorerna mot varandra (original och den du ska kapa) och lägger en rem på skivorna så du ser att det spårar rätt, ritsa där du ska kapa, kapa, borra, och det är klart :)

Går ju såklart med generator från VW, Opel m.fl, men då brukar övre fästet blir åt fel håll så då måste man bygga om det också (förlänga/vinkla).

Men mer ampere på generatorn spelar ju ingen roll för korta sträckor, det hjälper ju bara om du har mycket utrustning som kräver ström.
Amarace

Postby dementedgo » 2010-01-17 16:27

Amarace wrote:Volvo har i princip bara tumgänga på det mesta fram till 74/75.

Enklaste generatorn att bygga om tycker jag är en från 240 (alltså B21/B23), då kapar man nedre fästet så det blir rätt bredd, borrar upp hålet till 13mm och sedan passar den direkt. För att se hur mycket man ska kapa så lägger man generatorerna mot varandra (original och den du ska kapa) och lägger en rem på skivorna så du ser att det spårar rätt, ritsa där du ska kapa, kapa, borra, och det är klart :)

Går ju såklart med generator från VW, Opel m.fl, men då brukar övre fästet blir åt fel håll så då måste man bygga om det också (förlänga/vinkla).

Men mer ampere på generatorn spelar ju ingen roll för korta sträckor, det hjälper ju bara om du har mycket utrustning som kräver ström.

Jag har en 240 -88 men den har dubbelrem, är det enkelrem på äldre modeller eller använder man bara ena remskivan isåfall? Men det är ju iofs lika mycket att bygga om då med så då kan jag ju lika gärna använda den från biltema.

Är inte startmotorn något som kräver mycket ström då..? Den enda utrustning jag har är en modern stereo utan slutsteg och sånt och den drar ju inga mängder. Men jag har ca 3 km till jobbet och det känns inte som om den hinner ladda upp det som det tog att starta den, kan ju ta en stund nu när det är kallt. Sen tror jag faktiskt inte att mitt batteri är i toppskick längre men ändå..

Edit: Kan ju lägga till hur det hela började. Det räckte att jag satte på kupéfläkten så lös generatorlampan svagt så redan där drog jag ju slutsatsen att den laddar för dåligt. Så jag körde med så lite saker på som möjligt men ändå så var batteriet slut en morgon. Och istället för att hålla på och hitta fel och byta ut delar i originalgeneratorn tog jag beslutet att köpa en lite kraftigare generator för att helt enkelt få bättre laddning. Det var ju inte mycket dyrare än att byta kol, relä m.m. och definitivt billigare än en ny originalgenerator. Sen så dog nog batteriet när det stod tomt i den kyla som varit så då tappade jag lusten lite och det är inte kul att stå ute och greja i 10 minusgrader...
dementedgo

Postby Mac » 2010-01-17 17:33

Dåliga kablar mellan generatorn och batteriet kan också skapa problem, likadant om batteriet är på väg att gå hädan för då tar det inte emot laddning som det ska.
Mac
Mac

Postby dementedgo » 2010-01-17 18:01

Mac wrote:Dåliga kablar mellan generatorn och batteriet kan också skapa problem, likadant om batteriet är på väg att gå hädan för då tar det inte emot laddning som det ska.

Jag är ju rätt säker på att batteriet var lite halvdåligt med faktiskt och nu är det heldött så jag måste ändå skaffa ett nytt.. Men det är väl lika bra att modifiera min nya generator och sen in med ett nytt batteri. Då kan det ju inte ladda dåligt sen tycker man.
dementedgo

Return to Övrigt