Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Generatorremmen gick sönder efter 4 dagar.

Generatorremmen gick sönder efter 4 dagar.

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Generatorremmen gick sönder efter 4 dagar.

Postby The duke » 2013-05-29 23:10

Tjena!

Förra veckan så märkte jag att det gnisslade från motorn och det luktade bränt gummi när jag drog på med bilen, så jag öppnade motorhuven och upptäckte att generatorremmen hade vänt sig ut och in, senare gick den av på hemvägen efter att jag hade märkt att den vänt på sig.
Köpte en ny rem på mekonomen och satte dit, allt var frid och fröjd tills i morse när jag körde en polare runt 2 mil och släppte av honom, under färden så upptäckte vi att det luktade brännt gummi igen så när vi kom fram så kollade jag och då tyckte jag remmen satt löst så vi lossade generatorn och spände remmen, åkte hem och ställde bilen, sen skulle jag iväg lite senare på kvällen, så jag startade bilen och åkte, i första kurvan så gnisslade det till lite och sen hörde jag att remmen kick av så jag hoppade ut och kollade och mycket riktigt så var den av, hängde under bilen, den hade alltså slitits av, inte som att den var klippt utan verkligen slitits av och den saknade 3 - 4 tänder på ett ställe så jag undrar kan jag ha gjort något fel när jag drog åt eller satte dit den eller blev jag bara offer för en dålig rem?
Tack i förväg för snabba svar.
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Re: Generatorremmen gick sönder efter 4 dagar.

Postby Amarace » 2013-05-30 01:42

Kolla så att inte vattenpump eller generator har eller håller på att skära, iomed att den gått av o nötts på en punkt tydet det på nåt sånt.
Amarace

Postby The duke » 2013-05-30 06:26

ok, amplampan var släckt fram tills remmen gick av så generatorn borde väl vara hel, ska ta kort på remmen så ni kan få se exakt hur den ser ut.
The duke

Postby N 59082 » 2013-05-30 18:58

The duke wrote:ok, amplampan var släckt fram tills remmen gick av så generatorn borde väl vara hel, ska ta kort på remmen så ni kan få se exakt hur den ser ut.

Jag tycker att du skall plocka av remmen helt och känna så att inte generatorn eller vattenpumpen går trögt och kärvar.
Kan du snurra på generatorn och pumpen och konstatera att dessa löper utan bekymmer ?
Vidare kan du kontrollera så att remmen sitter rakt i samtliga remhjul.
Kontrollerar du enklast från sidan.
Kanske har du ett fäste någonstans som har gett upp och remmen sliter snett och vränger sig ?
Oftast generatorn.
Känn efter på remhjulet på vevaxeln om den sitter fast.
Berätta gärna om vad du kom fram till.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby The duke » 2013-10-09 22:09

då var det dags igen, remmen har fungerat jättefint men så häromdagen när det varit kallt på natten så började den gnissla och lukta brännt igen, generatorn går inte att flytta mer för att spänna remmen då den går emot någonstans, jag tycker det är konstigt med en så pass ny rem, ska kolla ta bort remmen och kolla om något kärvar imorgon. Om någon har några ideér så är ni välkomna med dom.
The duke

Postby Amazon_Sleper » 2013-10-18 23:53

Har du fått rätt rem av mekonomen? Låter ju som om den skulle kunna bottna redan som ny? Sen en ny rem bruka man få efterspänna rätt fort inom någon dag enligt min erfarenhet då den slackar efter.

Men kolla så de är rätt bredd å längd på remmen. För antar du har kolla generator å vatten pump som tipsats om innan?
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Return to Övrigt