Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • GL servo vs STD

GL servo vs STD

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

GL servo vs STD

Postby Epsi » 2009-06-09 23:32

Kikade på lite bilder och kom att tänka på en fråga jag ställt mig många ggr, vad är skilnaden mellan GLmodellens bromsservo och ett vanligt? dom ser ju onekligen olika ut men är det någon skilnad prestandamässigt? Är en GL mer lättbromsad kanske? eller har det med något annat att göra?

Många frågor, men i princip samma ändå :)
Epsi

Re: GL servo vs STD

Postby Amarace » 2009-06-10 00:29

Är väl nån slags dubbelmembran på GL (och 164) som gör att det ska vara bättre, är ju likadant på 240/260 med starkare motor.
Det är dock bara en teori, inget vetenskapligt :)

Tycker själv att det inte märks nån skillnad mellan dom olika modellerna.
Amarace

Postby Epsi » 2009-06-11 17:02

Det var ju synd.. hade kunnat vara kul å öka på servohjälpen lite:P
Epsi

Postby skanke » 2009-06-12 11:59

Jag håller inte med. Min erfarenhet är att man visst märker en förbättring med det stora bromsservot. Har haft ett antal 140:or varav 3st GL -74:or, och bromsarna har definitivt varit mer lättrampade på GL bilarna jämfört med dom andra med lilla servot.
skanke

Postby Amarace » 2009-06-12 15:01

skanke wrote:Jag håller inte med. Min erfarenhet är att man visst märker en förbättring med det stora bromsservot. Har haft ett antal 140:or varav 3st GL -74:or, och bromsarna har definitivt varit mer lättrampade på GL bilarna jämfört med dom andra med lilla servot.

Men med den jämförelsen, har det även varit oventilerat/ventilerat, alltså samma på både dom med det större servot som med det mindre? Om inte blir det ju inte en rättvis jämförelse.

Jag har då inte märkt nån större skillnad, då har jag bytt till större på en vanlig 140 så enda skillnaden har varit just bromsservot, samma mellan 164 och 140, har ju bäggedera nu och märker ingen skillnad, inte heller mellan dom GL jag haft/kört och vanlig.
På 240 likadant, det är så marginell skillnad mellan stora och lilla servot.

Men det är klart, upplevelsen är ju olika och det är ju en hel del annat som spelar in också, så det är kanske skillnad.
Amarace

Return to Övrigt