Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Göra egna bromsrör

Göra egna bromsrör

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Göra egna bromsrör

Postby skanke » 2009-10-26 15:01

Funderar på att tillverka egna bromsrör till 144:an (alltså köpa bromsrör på metervara och kona själv) och har några frågot angående detta. Har surfat runt lite i ämnet men jag tyckte det kunde vara intressant att höra ifall det finns några här som har erfarenhet eller åsikter i ämnet.

Den första frågan gäller materialvalet på rören. Skall man välja Koppar eller Kopparnickel rör?

En del påstår att Kopparnickelrör är svårare att få täta men lättare att forma till snyggt. Kopparrör lär vara lättare att kona och få täta men lite sladdriga och därmed svåra att göra snygga och fina dragningar med.

Den andra frågan är vilket koningsverktyg man skall satsa på?

Jag har redan provat lite med en Biltema koningssats som jag har fått låna (deras enklaste) och det fungerar hyfsat, men det är svårt att få verktyget att kona rakt i det sista momentet så det är svårt att få konorna perfekta. Så frågan är om någon här har erfarenhet av andra koningsverktyg, även Biltemas "proffs" variant som kanske fungerar bättre.
skanke

Re: Göra egna bromsrör

Postby Epsi » 2009-10-26 17:03

Jag brukar inte vara så noga med själva dragningen, så länge rören ligger någorlunda där dom skall så har det dugit.. iofs har jag aldrig gjort det på några längre sträckningar. men jag får väll säga att jag kompenserat det i antal rör jag gjort totalt..

Jag har testat flertalet olika verktyg och hitils är det jag tycker är bäst just det du provat på, biltemas superbudgetmodell. Den har för min del slagit inte bara biltemas lyxvariant utan även andra verktyg ifrån lite mer respekterade tillverkare med prislappar som utan problem varit 10 gången så stora.. Ända nackdelen är väll att den är lite för klen för att kona gamla stålrör men man överlever liksom utan det.

Vad gäller materialet så har jag mestadels användt biltemas billigaste, bekvämt att kona, går enkelt att böja med tummarna även där det är lite trågnt. Problemet är väll om man vill ha spikraka ledningar, rören kommer ju i "rulle" och det är inte det lättaste att få rakt. pröva på en meter lödtenn/ståltråd som varit upplindad. Men om man tar god tid på sig och drar rören mellan en fästpungt i taget och ser till att få den rak innan man ger sig på nästa ska det säkerligen gå bra det med:)
Epsi

Postby bodda » 2009-10-27 03:13

håller fullständigt med föregående talare :D
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby skanke » 2009-10-29 15:21

Okej, tackar för svaren.

En fråga dock. Jag har hört en del snack om att det inte längre skulle vara tillåtet med ren koppar i bromsrören. Någon som vet något om det?
skanke

Postby bodda » 2009-10-29 19:49

nje det tror jag nog inte det är nog bara att kopparn är dyr
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby redheat » 2009-11-01 11:49

skanke wrote:Okej, tackar för svaren.

En fråga dock. Jag har hört en del snack om att det inte längre skulle vara tillåtet med ren koppar i bromsrören. Någon som vet något om det?

Jag tror inte det är ren koppar i bromsrörena, när jag reg besiktade för många år sedan, var jag tvungen att ha ett intyg på att det inte var ren koppar i bromsrörena, och dom rörena var kopparfärgade på rulle
Volvo 142 -71
redheat

Return to Övrigt