Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Gt instrument problem

Gt instrument problem

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Gt instrument problem

Postby b20 » 2008-07-13 20:05

HEJ

Har monterat ett gt instrument i 140:n och upptäckte att tempmätaren och tankmätaren inte funkade.

Är det nån som vet hur temp mätaren ska vara kopplad?

Går det att testa tankmätaren så man ser ifall den funkar eller ej?
Old volvo's never die they only go faster!

Volvo 144 1970
b20

Postby Amarace » 2008-07-13 20:13

tempmätaren ska inte kopplas på något sätt, ska sitta fastskruvad mot kretskortet och får sin spänning därifrån och jorden är ju via givaren som går till en anslutning på kretskortet och vidare till mätaren.

Om varken bränsle eller temo fungerar så får dom säkerligen ingen spänning, det i sin tur kan bero på att spänningsstabilitatorn inte är ok (en \"klump\" på baksidan med aluhölje).
Amarace

Postby b20 » 2008-07-13 20:21

Jag testade att flytta över \"klumpen\" från ett annat instrument men mätarna funkade inte ändå :?

Volvo 144 1970
b20

Postby Anton » 2008-07-14 13:11

Fungerade den spänningstabilisatorn då?
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby b20 » 2008-07-14 20:30

Det kan man ju inte veta helt säkert

:?

Går det att mäta på dom och se ifall dom fungerar?

Annars kanske det är fel på tempgivaren och tank givaren

Volvo 144 1970
b20

Postby Gunnar S » 2008-07-14 22:22

Svårt att kolla upp spänningsstabilitatorn (tror jag) så tipset är att byta, vilket du ju har gjort...

Osannolikt att både tank och temp-givarna skulle ha gett upp, helt apropå. Funkade dessa innan?

Är det lött och lagat på baksidan av mätarhuset? Själva kretskortet, menar jag.

På mitt gt-instrument var det någon tidigare klåpare som lött och fixat på baksidan, med påföljd att endast den ena blinkindikatorn funkar. Detta oavsett åt vilket håll jag svänger. Inget viktigt, mest ett skönhetsfel...

Börja med spänningsstabilisatorn och gå vidare därifrån till instrumentet och slutligen givarna.

Eller ta för vana att alltid tanka för 100 spänn och nolla trippen.
När det sedan också luktar bränt i bilen så är det dax för en kylpaus.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2008-07-14 22:46

Som sagt, fungerade inte mätarna när du hade originalinstrument?

Spänningsstabilisatorn ser till att du har samma spänning ut hela tiden, den har 12v in, jord och 12v ut. Ta den från originalinstrumentet om inte annat så ser du ju om det fungerar bättre då.

För att se om det är givarna så tar du bara bort kabeln från givaren och jordar den, då ska instrumentet gå på max, går den på max fungerar allt utom givaren.

Sen är det vanligt att kretskortet är sprucket eller att nån krets är bruten, då får man mäta alla kretsar och löda kabel emellan om det är brott nånstans.

Gunnar S, Ena blinkindikatorn? GT-instrument har ju bara en indikator för blinkers? Så hur menar du?
Amarace

Re:

Postby C Upp » 2008-07-14 23:15

Amarace wrote:Gunnar S, Ena blinkindikatorn? GT-instrument har ju bara en indikator för blinkers? Så hur menar du?

Tänkte på exakt samma sak... Bild?
C Upp

Postby NysoO » 2008-08-08 22:33

Tänkte bara höra om någon har någon idé vad som kan vara knas med mitt GT hastighetsmätarinstrument. Har funkat fint sedan jag köpte det. Men trippen och kilometerräknaren har på sistone endast funkat då det har varit kallt i kupén. (Tex när man åker till och från jobbet på morgonen och senare på dagen när det är kyligt i luften). Väldigt konstigt fenomen faktiskt. Kan det ha med någon kuggdrivning eller liknande att göra? Eftersom det är både trippen och kilometervisaren så ligger ju problemet mer \"centralt\".
Volvo 142 -70 | safarigul
Image
NysoO

GT instrument

Postby Robban » 2008-08-09 16:24

Om du nollar trippen, rör sig milskalan då för vaje gång du passerar 0000?
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby NysoO » 2008-08-09 16:46

ja, alltså om man snurrar runt trippen ett par varv så snurrar även milskalan motsvarande till trippen.
Image
NysoO

Instrument

Postby Robban » 2008-08-10 00:45

Så ska det inte vara. Det som har hänt är att ett grått kugghjul slirar på sin axel.

Materialet i detta kugghjul är av nått knepigt ämne, vet inte om det är av plast eller metall. När det är kallt eller varm så expanderar metallen i axeln och därför funkar det ibland och ibland inte.

Jag har plockat isär några instrument och lyckats sätta fast kugghjulet på sin axel igen. Några har jag misslyckats med och det är ett jäkla pillande kan jag lova.

Bästa är nog att lämna in det hos KGK eller Jige för att rätta till felet.

När man hittar ett GT instrument så är det första jag kollar om milmätaren rör sig när man nollar trippen. Då finns det fet prutmån kan jag lova.

Robban

Postby NysoO » 2008-08-10 10:52

Hur kommer det sig överhuvudtaget att milmätarn rör sig när man rör trippen? Känns ju naturligt som en ganska dum grej då man kan få bilen att gå skitlångt genom att bara ha snurrat på trippen.

När du säger att du har \"misslyckats\", har det då blivit värre så instrumentet har pajjat helt eller menar du då bara att du inte lyckats åtgärda felet?

Jag är rätt pillrig av mig. Bygger datorer och liknande som kan vara lite småpilligt.
Image
NysoO

Instrument

Postby Robban » 2008-08-10 17:26

Milmätaren ska inte röra på sig när man rör trippen.

När jag har misslyckats så är det att kugghjulet inte har fastnat ordentligt på axeln och samma fel uppstått igen efter ett tag.

Det är det att veta vad man ska sätta fast kugghjulet med. Jag har provat snabblim, 2K härdplast, mekanisk fastsättning mm som att göra märken i axeln och pressa på kugghjulet. Det är inte bara att hälla på klister för alla kugghjul sitter otroligt tätt och detta hjul ska monteras ihop med fler axlar samt passas ihop med andra hjul. Då kan man inte kleta ihop allt så något annat blir förstört.

Jag har jobbat som Tandtekniker i 18 år och är också van med småpill samt att jag har plockat isär klockor mm. Jag kan säga att det är lite pilligt och det gäller att ha ett grymt tålamod och fingerkänsla för småsaker. Inget är omöjligt men jag lämnar nog in nästa gång.

Bara att få loss kromsarjen utan att göra märken kräver några timmars pill.

Robban

Re:

Postby Gunnar S » 2008-08-12 14:52

C Upp wrote:
Amarace wrote:Gunnar S, Ena blinkindikatorn? GT-instrument har ju bara en indikator för blinkers? Så hur menar du?

Tänkte på exakt samma sak... Bild?

viewtopic.php?t=485&postdays=0&postorder=asc&highlight=instrument&start=0

Karnstein's bilder visar att jag mindes fel. Speciellt inlägg nr 6.

Svårt Senil eller drabbad av Allys Chalmers sjukdom...

:oops:
Medlem nr: 624
Gunnar S

Re: Gt instrument problem

Postby b20 » 2009-05-13 12:50

Jag har nu plockat isär instrumentet för att kolla om lödningarna såg bra ut och det gjorde dom, hittade intget som såg fel ut...

Jag testade även att byta spänningsstabilisatron (3 st).
När jag monterade tillbaka instrumentet och provkörde så gick temp mätaren i botten.

Är det tempgivaren som är trasig då, eftersom mätaren rör sig???

Volvo 144 1970
b20

Re: Gt instrument problem

Postby Amarace » 2009-05-13 17:14

b20 wrote:Jag har nu plockat isär instrumentet för att kolla om lödningarna såg bra ut och det gjorde dom, hittade intget som såg fel ut...

Jag testade även att byta spänningsstabilisatron (3 st).
När jag monterade tillbaka instrumentet och provkörde så gick temp mätaren i botten.

Är det tempgivaren som är trasig då, eftersom mätaren rör sig???

Testa att ta loss kabeln från givaren på toppen, om instrumentet sjunker då så är det givaren, om inte är det endera kabel eller instrument/kretskort.
Amarace

Return to Övrigt