Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hur mycket mer är en GL bil värd kontra en DL?

Hur mycket mer är en GL bil värd kontra en DL?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Hur mycket mer är en GL bil värd kontra en DL?

Inläggav Epsi » 2013-04-14 01:21

Först och främst, jag vet att det är knepigt att värdera bilar utan att se dem. speciellt när vi talar om 140 serien där en tusenlapp ofta är många fler procent av värdet än på andra modeller men jag hoppas få en indikation emellan tummen och pekfingret.

Prisläget på normalutrustade bilar har jag ganska bra koll på men häromdagen sprang jag på ett renoveringsobjekt som jag skambjöd på och i dagsläget ser det ut som ägaren är villig att sälja.
Jag har inte undersökt bilen jättenoga pga tidsbrist, väder och långa avstånd men det jag tror spelar mer roll i detta fallet är andra saker.

Bilen det gäller är en 144 GL -1974 och är att beteckna som ett bra renoveringsobjekt i skicket. Inte allt för mycket rost men kass lack och har stått länge.
Saker som i mina ögon höjer värdet:
GL modell
Insprutningsmotor (gissningsvis B20F)
Skinninredning svart (torr men i övrigt i fint skick)
Taklucka
Styrservo
AC
Troligtvis lågmilare (15000 mil)
Någorlunda oskruvad och i orginalutförande med alla speciella GL delar kvar tex ratten och grillen.

Saker som i mina ögon sänker värdet:
Automatlåda
VB skärmkant utbytt och man har använt hela ekonomiplåten.
Fel fälgar (om GLmodellen hade lite bredare än DL annars korrekt)
Huven skadad (en bult saknas till gångjärnet och när detta har kärvat har huven böjts)

EVENTUELLT saknar bilen papper. Den är skriven på ett företag som inte finns längre och ägaren av företaget dog för några år sedan. Och för pengarna jag eventuellt får köpa den för går det inte att begära att nuvarande ägaren ska lägga ner mycket tid på att försöka ordna fram papper heller.

För övrigt är den intagen som flyttgods ifrån usa 1976 och har någon gång fått mätarhuset utbytt till till KM gradering. Jag gissar att detta gjordes tidigt och att mätarställningen stämmer något så när med verkligheten med tanke på slitaget på ratt och resterande inredning.

Om detta hade varit en vanlig DL med manuell låda hade jag sagt att den var värd runt 4000 kr med papper med tanke på att den stått såpass länge och att det tyvärr är en 74 (även om det finns dem som gillar även denna årsmodell...). Men med denna utrustningen vette tusan vad bilen kan vara värd? Jag "ska" köpa den med eller utan papper men utan papper blir det nog för att ta vara på delar.

Vad tror ni ett rimligt värde kan vara om man förutsätter att papper finns på bilen? 5-10 tusen någonstans ?
Epsi

Re: Hur mycket mer är en GL bil värd kontra en DL?

Inläggav N 59082 » 2013-04-14 08:58

Tyvärr avviker jag från rubriken men jag känner att jag vill diskutera annat nyttigt i texten.

Du skriver om ägarförhållandena till bilen.
Bilen är skriven på ett företag idag som har gått i konkurs.
Ägaren till bolaget är avliden.
Finns det andra personer från företaget som ombesörjer denna bilen ?

Min tanke kring ditt ev fordonsköp lyder:
Hur kan personen som ombesörjer bilen idag ta betalt av dig för en vara han/hon inte äger ?
Har denne individ behörighet, laglig rätt att göra ägarbyte på bilen ?
Vart skickas reg beviset om du beställer ett nytt från transportstyrelsen ?
Vem betalar den årliga registerhållningsavgiften på (summa??) 45kr ?
Kanske har du tur och har kontakt med bolagets konkursförvaltare eller dödsbo.

I värsta fall så säljer personen med bilen en sak/vara som han själv inte äger.
Vi vill ju inte att du skall hamna i klammeri med rättvisan.

Jag hade lagt mer intresse på detta ägarbyte innan bilens särskilda egenskaper diskuteras.
Förklara gärna om jag har fel eller brister i mina funderingar.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Inläggav Daniel » 2013-04-14 09:32

Det borde vara tämligen enkelt att fixa med papprena på bilen (även om den fallit ur registret), men som N 59082 skrev: Se till att du köper bilen av någon som har rätt att sälja den!
Den är inte din förrän du står som ägare. Om du slår på regnumret nu och ser att ett företag som konkat står som ägare så är det konkursboet som äger bilen och därmed konkursförvaltaren som kan sälja den.
När min morfar dog och jag tog över hans 145:a sa Vägverket: "Skriv under papprena med hans namn och "dödsbo" inom parentes". Det gick fint.

Angående värdet på bilen kontra en vanlig DL så skulle jag säga att det är mycket högre. Bara de delar du kan plocka av är i många fall värda lika mycket som en DL i det skick du beskriver. Original styrservo och komplett AC t.ex. Och ska man renovera bilen blir det väl inte mycket bättre än såhär, med taklucka och allt.

Tror inte GL hade andra fälgar förresten.
Automatlåda är väl bara värdesänkande om du ska köra race.. Är den i bra skick så går det nog fint.
Huv är ju lös plåt, bara att byta innan omlackering.
Är reparationen på bakskärmen bra gjord så spelar det väl ingen roll i dagsläget.

Jag skulle satsa på ett värde på minst det du föreslår om det finns papper. Finns inga papper är kostnaden 1-2000:- för att fixa det.

Det är ju extremt svårt att bedöma skicket på bilen via internet. Är hela golvet rostigt kanske vi är nere på en lägre summa igen t.ex.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Epsi » 2013-04-14 11:57

Det är fortfarande många saker jag inte har vet om både bilen och ägaren. Men så mycket har jag förstått att killen som har nycklarna idag är son till den döde företagsägaren. Vart regbeviset skickas hoppas jag få svar på under veckan. Någon registeravgift verkar inte vara betald på några år så det ger inga ledtrådar.
Jag hoppas ju på att pappersfrågan löser sig, det blir så mycket enklare även om det för min del är av mindre vikt.
Epsi

Inläggav Daniel » 2013-04-14 13:20

Är inte registeravgiften betald har bilen fallit ur registret, dvs. behöver regbesiktas och få nytt reg.nr. Detta bör inte vara några problem då riksarkivet har alla gamla papper.
Men som sagt kan du ju enkelt kolla detta: Om bilen fallit ur registret så är det inte den bilen som dyker upp om du söker på reg.nr. på transportstyrelsens hemsidan.
Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav N 59082 » 2013-04-14 16:44

Det tar flera år för en bil och falla ur registret.
Efter detta så skall registrerings numret ligga vilandes något år.
Totalt kanske hela proceduren har en preskiberingstid (stavning) 6-10 år då man verkligen vill vara säker på att fordonet verkligen inte finns kvar.

Tror personligen att din affär och ägarförhållandena ordnar sig till din fördel.
Om personen du har kontakt med idag säger sig vara firmaägarens son, så ser jag inga som helst konstigheter med din bilaffär.
Men jag tycker absolut inte du skall betala mycket mer än "skrotvärdet" för bilen, oavsett modell.
Den har ju fallit ur registret och kräver merarbete och extra kostnader för dig att typa in den igen.

Håller tummarna för dig !!
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Inläggav ANNA » 2013-04-14 18:22

Skick borde väl vara "mer" avgörande för priset än om det är en GL, DL. + Vad/vilka grejer som är speciella med just den bilen... eller är jag fel ut? Jag har ju bara köpt/ägt en enda bil i hela mitt liv och hon är en DL som jag köpte för mycket små pengar (mycket småigare än vad jag hör vänner gett gör sina gamla Volvobilar) så...

Å det där med ägarförhållanden... jag liiiiiider med dej :roll: jag har donat med Pappas dödsbo och alla hans bilar ända sen i försomras å det är inte alltid som alla myndighetspersoner fattar/kan biten med dödsbon å gamla bilar samt hur man gör, det är kanske inte så supervanligt...
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav Epsi » 2013-04-15 02:16

Bilen har INTE fallit ur registret. Den är fortfarande sökbar via transportstyrelsen men det finns obetalda avgifter på bilen som motsvarar obetalda regestreringsavgifter på ett ungefär i summan.
Jag TROR att transportstyrelsen tagit bort möjligheten för ett fordon att "falla ur registret" på senare år på grund utav att man som fordonsägare ska bli tvingad att skrota sin bil på miljöriktigt sätt.

Anna, anledningen till att en GL i mina ögon är mer värd på grund utav att det just är en GL är för dess delar. Många småsaker är speciella för GLbilarna som tex ratt med GL-emblem, GLemblev i grillen och så vidare. Med rätt köpare är det inga problem att få en tusenlapp stycket för dessa delar. Om man försöker sälja en begagnad standardratt för samma peng skulle i alla fall jag tycka att man var smått korkad. Just denna bilen har ju även styrservo och ett komplett sådant system är kanske inte värt sin vikt i guld men närapå för en del personer då det är extremt ovanligt i sverige. Det enkla svaret är helt enkelt att en GLbil "borde" vara mer värd på grund av att det finns så få.
Epsi

Inläggav ANNA » 2013-04-15 02:28

Epsi: Jag förstår hur du tänker.

Å ja, det har gjorts saker så att bilar INTE kan falla ur registerna *suck*. Jag "har" en hel bunt bilar som jag inte kan/får skrota trots att de inte finns (i vissa fall) och jag har aldrig sett dem och har ingen aning om var de finns eller ens var jag ska börja leta. Någon av dem har jag inte ens hört talas om att Pappa hade/körde/ägde. Jag har "ordbrottats" en heeeeel del med tjänstemännen på Transportstyrelsen kring den biten.
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav 144 DL » 2013-04-15 06:28

Epsi skrev:Anna, anledningen till att en GL i mina ögon är mer värd på grund utav att det just är en GL är för dess delar. Många småsaker är speciella för GLbilarna som tex ratt med GL-emblem, GLemblev i grillen och så vidare. Med rätt köpare är det inga problem att få en tusenlapp stycket för dessa delar. Om man försöker sälja en begagnad standardratt för samma peng skulle i alla fall jag tycka att man var smått korkad. Just denna bilen har ju även styrservo och ett komplett sådant system är kanske inte värt sin vikt i guld men närapå för en del personer då det är extremt ovanligt i sverige. Det enkla svaret är helt enkelt att en GLbil "borde" vara mer värd på grund av att det finns så få.
En 144 GL -74 i originalskick ska ha standardratt och inte en ratt med GL-emblem. Om det står GL på ratten så kommer den nog från en 240 eller 260.
144 DL

Inläggav Daniel » 2013-04-15 08:39

Nä, det fanns väl inga GL-rattar? Däremot GT-ratt som tillbehör.
Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Epsi » 2013-04-15 14:47

Inte? Jag kan ha fel och jag kan inte dubbelkolla (bilen är 90 mil bort....) men på rattcentrumet, den rektangulära plattan satt det ett gult emblem. Inte olik GTratten men jag tror det stog GL istället för GT?

Anna, om du står skriven på bilarna nu kan du "skrota utan intyg" eller vad det står. Jäkligt dåligt om bilarna då dyker upp någonstans senare men ett sätt att bli av med dom är det. Annars kanske man kan anmäla dem stulna och vänta några år för att få bort dom...
Epsi

Inläggav Amarace » 2013-04-15 15:11

Dom GL-rattarna satt på 240 och 260 75 och tidig 76. (och GT-ratten är mindre i diameter, och har likadant emblem men med GT istället)
Att skrota utan intyg är jäkligt nuförtiden, ska vara väldigt goda skäl för det.

Annars, det jag skulle värdesätta främst på den där bilen är ju delarna, och sätta pris på bilen efter det.
Amarace

Inläggav Daniel » 2013-04-15 15:44

Ska man försöka vara lite generell och ställa två likvärdiga bilar, en DL och en GL mot varandra oavsett skick så tycker jag det blir en intressantare fråga. GL är och kommer alltid vara "top of the line", även om du bygger om en DL blir den aldrig en äkta GL. Det innebär ett visst mervärde.
Sedan tillkommer saker som går att flytta över och kan värderas i sig:
AC, metalliclack, servo, insprutningsmotor, skinnklädsel, emblem mm. Dessa saker i sig är ju ganska mycket större pengar i än motsvarande DL-utrustning.
Skulle man våga sig på att gissa på ett generellt pris på kanske 70-100% högre för en GL än DL?

Vad säger era erfarenheter? Försök jämföra likvärdiga objekt!
Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Amarace » 2013-04-15 16:09

Ställer man i samma skick mot varandra så, en bruksbil, där en DL står runt 10-15, vågar jag nog påstå att en GL är värd 20-25.

Nu går det inte att jämföra, men det blir ju lite som en GLT mot DL på 240. Eller en Sport mot en vanlig Amazon o.s.v.
Amarace

Inläggav ANNA » 2013-04-15 16:41

Epsi: Det gör jag inte, utan de "ägs" av dödsboet och jag fövaltar och företräder dödsboet genom fullmakt från mina syskon. Å näe, det är inte bara att "pappersskrota" numera... de måste varit avställda i 3 år eller hur sjutton de menar, det går iallafall inte att göra bara sådär, precis som Amarace skriver. Jag har krånglat, bönat, bett (inte bitit ;) ) och försööökt förklara för ett gäng olika tjänstemän å sist fick jag en puckad person i luren som tyckte att vi barn/arvingar inte skule tror att vi baaaara kunde få arv och pengar utan vi fick minsann betala vägskatt för 20013 etc åt Pappa, Hallå! man ärver inte räkningar och skulder och eftersom han inte finns så ska han inte betala någon vägskatt...
Å om någon av bilarna dyker upp någonstans well... då är de stulna, vi (jag och mina syskon) har inte gett någon lov att köra med dem... Eftersom det defacto finns en risk att bilarna dyker upp någonstans är det inget av oss syskon som vill ha dem överskrivna på sig. Det är jäääkligt synd att bilarna är försvunna för det är bla en Amazon och en 245:a.

Meeeen, åter till trådens huvudämne :)

Angående att jämföra likvärdiga bilar, om man ska titta på utrustning så är det ju en hel djungel med alla valbara tillbehör etc och då haltar det hela av den orsaken med. Jag funderar på, kan inte den där ratten som Epsi nämner vara just en sån där valbar grej?
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav Daniel » 2013-04-15 18:48

En likvärdig standard DL och en standard GL med samma karossutforming ger skulle jag hålla med Amarace om prissättningen som också hamnar i det intervall jag angav och också borde täcka in svaret (våra gissningar) på frågan i rubriken på denna tråd.
Att jämföra två godtyckliga individer öppnar ju däremot för precis sådana frågor som vilka extra tillbehör som är monterade på bilen.
I detta fall är det ju t.ex. inte rättvist att jämföra en DL utan taklucka med denna bil.
Mvh
Daniel
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav skanke » 2013-04-16 11:04

En annan faktor som höjjer priset på GL jämfört med DL (förutom det som redan nämnts) är att det finns relativt få jämfört med t ex DL.

Redan som nya var dessa bilar rejält mycket dyrare jmf med en DL. I Stockholm fick man betala strax under 35 000:- för en 144 GL -74 medan man klarade sig med ca 27 000:- för en 144 DL. Detta gjorde att det inte var så många som hade råd att köpa en GL. De flesta sträckte sin budget till max när dom köpte en vanlig DL.
Så GL såldes i färre antal som nya.

GL bilarna rullade ju ofta som tjänstebilar, och en del ägdes av företag. Oavsett, så rullade dessa bilar ofta mycket och långt. Vilket gjorde att många exemplar tidigt risade ner sig och blev skrotade.

Detta gör att det inte finns många kvar idag, speciellt inte fina bilar med låga mil. OBS att -73 och -74 ofta har trasiga vägmätare eller bytta instrument (just pga detta) vilket ofta gör att miltalet som mätaren visar inte stämmer.

Tror det finns runt 100st 144 GL -74 kvar i Sverige idag. Vill man ha en sådan så är det rätt svårt att hitta vettiga exemplar. Ofta är ju Insprutningen bortplockad. Och det är ju halva grejjen med just GL bilarna tycker jag.

Dock är ju just -74:an den minst populära, så dom ligger betydligt lägre i pris jmf med GL från -71 och -72.
skanke

Inläggav Lex » 2013-04-16 19:41

N 59082 skrev:Tyvärr avviker jag från rubriken men jag känner att jag vill diskutera annat nyttigt i texten.

Du skriver om ägarförhållandena till bilen.
Bilen är skriven på ett företag idag som har gått i konkurs.
Ägaren till bolaget är avliden.
Finns det andra personer från företaget som ombesörjer denna bilen ?

Min tanke kring ditt ev fordonsköp lyder:
Hur kan personen som ombesörjer bilen idag ta betalt av dig för en vara han/hon inte äger ?
Har denne individ behörighet, laglig rätt att göra ägarbyte på bilen ?
Vart skickas reg beviset om du beställer ett nytt från transportstyrelsen ?
Vem betalar den årliga registerhållningsavgiften på (summa??) 45kr ?
Kanske har du tur och har kontakt med bolagets konkursförvaltare eller dödsbo.

I värsta fall så säljer personen med bilen en sak/vara som han själv inte äger.
Vi vill ju inte att du skall hamna i klammeri med rättvisan.

Jag hade lagt mer intresse på detta ägarbyte innan bilens särskilda egenskaper diskuteras.
Förklara gärna om jag har fel eller brister i mina funderingar.

För ett antal år sedan ringde jag på en Express som var utannonserad, jag kände till att bilen hade stått många år hos ett företag som inte var ägare till bilen.
Mannen som ville sälja bilen hade haft den i sitt företag men han bodde på andra sidan länsgränsen.
Jag kollade upp vem som var registrerad ägare och såg då att ägare var "Företag"/ C/O Advokatbyrån...
Tog då kontakt med Advokatbyrån och frågade om mannen som sa sig äga bilen hade rätt att sälja den, svaret jag fick var att det hade han INTE rätt till.
Konkursförvaltaren blev glad när dom fick veta var bilen befann sig eftersom dom inte visste var den fanns.
Jag erbjöd mig att köpa bilen för en symbolisk summa och och det hördes som det var okej, Kvinnan jag pratade med skulle bara kolla med sin chef som skulle ringa upp....
Ett år gick och jag hade inte hört något så jag ringde upp igen och pratade med Kvinnan på Advokatbyrån igen.... Oj då, hade vi glömt ringa var svaret...
Nåja, den här gången berättade hon att dom kunde inte sälja/skänka bort bilen utan att öppna konkursen igen eftersom det fanns fodringsägare. Konkursen var avslutad.
Värdet på bilen är minimalt så intresset var väl lågt att öppna konkursen igen... det skulle kosta mer än det smakar helt enkelt.
Resultatet är: Bilen står kvar hos ett företag som inte vill ha bilen på sin gård, köpare finns och Konkursförvaltaren har en bil som dom inte vill ha och inte kan sälja.

Så ett gott råd om ni inte vill förlora pengar, kolla upp vem som är ägare och vem som är säljare!
Bild
145 Express -73
Användarvisningsbild
Lex

Inläggav Epsi » 2013-04-17 01:39

En liten uppdatering: Det verkar som att pappersfrågan har löst sig, inte helt hundra säkert än men det bådar gott. Och om det hela faller på plats blir det affär om ungefär 2 veckor. visserligen kommer jag bara flytta bilen 7mil till en god vän och sedan åka vidare ner 80 mil till utan bil.

Lex, den bilen du pratar om, det råkar inte vara den gröna 73an i Fåker?

Förövrigt får jag passa på att tacka alla som engagerat sig:)
Epsi

Nästa

Återgå till Övrigt