Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hur mycket mer är en GL bil värd kontra en DL?

Hur mycket mer är en GL bil värd kontra en DL?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: Hur mycket mer är en GL bil värd kontra en DL?

Inläggav Robban » 2013-04-19 17:37

Och ni som står på bilar ni inte kan skrota... anmäl dom stulna till Polisen..
Sedan går kvarnarna i långsam takt och bilen avregistreras som försvunnen.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav ANNA » 2013-04-19 21:26

Jag frågade en av de "tjänstemän" jag pratat med om jag skulle kontakt polisen angående bilarna "jag saknar" men det sa han att jag inte skulle för bilarna var ju inte stulna egentligen. jag menade mest att de kanske fanns bland hittegods men den där killen jag hade i luren blev sur å snäste åt mej att jag inte skulle besvära polisen med trams.

Vad händer om försvunna bilar hittas?
I Think and Wonder, Wonder and Think...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav villej » 2013-04-19 22:19

Om en bil dyker upp som ingen vill kännas vid försöker polisen antagligen identifiera den för att sedan kontakta ägaren, vilket jag antar innebär dig själv i det här fallet.

Om jag förstår dig rätt har bilarna flyttats av någon/några utan din fars eller hans efterlevandes tillstånd. Är dessa då inte att anse som stulna?

Inläggav ANNA » 2013-04-19 22:24

Well... det kan vara så att Pappa ställt någon bil någonstans och sen inte fått tummarna ur och tagit den därifrån, sånt har han gjort förr så det förvånar mej inte om det är så :roll: å jag har hört något luddigt om att han gett bort en bil (utan att skriva några papper) till en kille som sen kanske möjligen förmodligen gav bort den till någon annan men ingen kan svara säkert. Gamla Hippies som sagt...
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav N 59082 » 2013-04-20 07:25

ANNA skrev:Jag frågade en av de "tjänstemän" jag pratat med om jag skulle kontakt polisen angående bilarna "jag saknar" men det sa han att jag inte skulle för bilarna var ju inte stulna egentligen. jag menade mest att de kanske fanns bland hittegods men den där killen jag hade i luren blev sur å snäste åt mej att jag inte skulle besvära polisen med trams.

Vad händer om försvunna bilar hittas?

Anna.
Tycker att du skall anmäla bilarna stulna utan tvekan.
DU är ägarinna till dessa bilar men du har dom inte i ditt "förvar".
Om fordonen senare kommer ut i dagsljus från sitt dunkla förflutna, så är dom lysta av polisen.
Du söker ju faktiskt efter dina fordon.
En stöldanmälan går säkert att häva och stryka i efterhand när situationen lösts upp.
Om det senare uppstår en tvist mellan dig och personen som disponerar bilarna idag, så skulle det vara väldigt intressant och höra dennes version om varför han/hon har ditt fordon.

Tänkte även på en annan sak gällande dessa bilar och er situation.
Jag tolkar det som att du har varit ägarinna till dessa bilar under en ganska lång tid?
Har du inte ställt dig frågan förens nu om varför du får hem räkningar på registerhållning för fordon som du inte känner till ?
Hur kan din (far ?) skriva över fordon på dig för att senare ge bort dessa i tredje hand ?
Man kan inte skylla på "gamla goda hippietiden".
Tänk på att det är du som får samtliga avgifter på dessa fordon om dom är ute i trafiken.
Parkeringsböter, tränselskatt och andra trevliga avgifter.
Bilarna kanske används som transportmedel för kriminalitet an något slag.
Du är registrerad ägare och du kommer att få första frågan om dom är involverade i dumheter, felparkerade eller dumpade i skogen.
Lika troligt är det att bilarna är nerskurna i bitar och skrotade på annat sätt och aldrig mer se solljuset.

Har du gjort en anmälan så har du även kört igång en rättslig process och du är mycket mer förskonad, ev befriad från div dumheter och avgifter.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Inläggav N 59082 » 2013-04-20 07:39

Vore bra om moderator ville separera dessa ämnen från varandra.
Värdet DL vs GL och (Avregistrering,skrotning för fordon som inte finns?)
Bara en tanke jag fick.
Tack för ordet.
N 59082

E.Norstedt
N 59082

Inläggav VOLVO » 2013-04-20 11:27

Epsi, låter spännande att det verkar lösa sig med papper på bilen! Är du nära att göra affär och är nöjd med priset du får betala också? Ser såklart fram emot bilder om allt faller på plats för dig, lycka till ! :)
/ sven
Användarvisningsbild
VOLVO

Inläggav villej » 2013-04-20 12:06

Har du gjort en anmälan så har du även kört igång en rättslig process och du är mycket mer förskonad, ev befriad från div dumheter och avgifter.

Där tar du upp en viktig poäng. Ägaren till ett fordon kommer i allmänhet hållas ansvarig för de problem som det orsakar. Har man inte anmält den som stulen är det troligtvis svårt att övertyga myndigheterna om att man ska gå skadefri utifall det t.ex. dyker upp i någon skogsdunge och markägaren kräver att resterna forslas bort.
villej

Inläggav ANNA » 2013-04-20 15:19

N 59082: Jag tror du missförstod, det är INTE jag som "äger" Pappas bilar utan hans dödsbo, han har inte skrivit över några bilar på mej (det skulle jag INTE tillåta), jag förvaltar hans dödsbo (som räknad som en egen juridisk person), som dessutom är stängt/avslutat i juridisk mening, that´s it.
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav ANNA » 2013-04-20 15:22

villej skrev:

Där tar du upp en viktig poäng. Ägaren till ett fordon kommer i allmänhet hållas ansvarig för de problem som det orsakar. Har man inte anmält den som stulen är det troligtvis svårt att övertyga myndigheterna om att man ska gå skadefri utifall det t.ex. dyker upp i någon skogsdunge och markägaren kräver att resterna forslas bort.

Man ärver inte skulder etc så räkningar på en bil man inte kan lokalisera går inte vidare till arvingarna, den biten har jag kollat upp med Skatteverket.
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav N 59082 » 2013-04-20 19:53

Va bra att alla knutor och frågor verkar lösa sig.
Skönt att jag och vi andra fick rett ut registreringsbiten och övriga förhållanden.
Det är jättesvårt att läsa sig fram vad det gäller i ditt unika fall.
Jag och många med mig, fick säkert för oss att du Anna stod som registrerad ägare till omnämnda fordonförhållandet i din fars förflutna bilaffärer.
Tror säkert att i ett "dödsbo" så är saken i ett helt annat läge.

Nu tycker jag att vi låter denna tråden fortsätta med värdet på GL vs DL.
I övrigt fortsätter jag gärna diskussionen.
Tack för ordet.

E.Norstedt
N 59082

Inläggav Amarace » 2013-04-21 04:23

Har läst igenom och inser att om jag delar upp till en ny tråd kommer det att se konstigt ut i bägge trådarna eftersom en del inlägg går in i varandra.

Så tråden får vara såhär, men vi förklarar det här med papperslösa bilar och dess diskussion klar helt enkelt.

Fortsätt gärna diskutera (det är ju det som gör hela forumet :) ), men då just om värdet på GL vs DL som är trådens ursprung.

Frågor om detta? Skicka ett PM till mig så löser vi det.
Amarace

Inläggav Robban » 2013-04-21 11:24

Anmäl bilarna stulna och fråga inte någon om det.
Det blir dödsboet som får för eventuella kostnader vid trängselavgifter, P-böter mm och vem ärver i dödsboet?
Ju mer skit dödsboet åker på ju mindre finns det att dela upp.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Inläggav VOLVO » 2013-04-21 14:30

Hej forumvänner ! Personligen är jag mest intresserad av uppdatering från epsi på hur det går med bilen du har på gång att köpa in plus kommentarer kring DL vs GL så ös nu på i ämnet !!! :D Ha de bra i "140 vår vädret" !
/ sven
Användarvisningsbild
VOLVO

Inläggav Epsi » 2013-05-06 01:05

VOLVO skrev:Hej forumvänner ! Personligen är jag mest intresserad av uppdatering från epsi på hur det går med bilen du har på gång att köpa in plus kommentarer kring DL vs GL så ös nu på i ämnet !!! :D Ha de bra i "140 vår vädret" !
/ sven

En enkel uppdatering får det bli då. Bilen är nu inhandlad och hämtad (varför regnar det ALLTID vid sådana tillfällen?), pappersbiten löste sig till det bättre, det hela var bara ett stort missförstånd i flera led, nu står jag skriven som ägare iaf.

Nya spännande upptäckter är att kardan saknas, handbromswire likaså. Fråga mig inte hur vi märkte den saken..... Ratten jag pratat om tidigare är högst sannolikt en 240ratt om jag jämför med bilder på nätet och skininredningen var i betydligt sämre skick än jag först trodde. Jag ställde i ett batteri och konstaterade att klockan iaf fungerade, men det går inte fram någon ström till startmotorn (fuskkoppla på startmotorn går med skruvmejsel men får ingen matning ifrån tändningslåset). Hör inte heller någon bränslepump och jag har ingen aning om det finns någon gnista. På vänster innerskärm sitter skenan med reläer och där är ett byglat, i dagsläget vet jag inte vad det reläet skall styra men det klickar när man vrider av och på startläget.

Egentligen har jag fler frågor än svar i dagsläget, har inte lagt mer än 20-30 minuter på att gå igenom vad det är jag köpt än och det kan ta en stund innan det blir av tyvärr. En sak som "oroar" mig är att jag inte har hittat några rosthål än. Nu menar jag inte att bilen är rostfri, finns många ställen med lite smårost i nån kant å lite så men jag hade liksom ställt in mig på att det knappt skulle finnas något underrede kvar men i stället så är det pinfärskt. Hitils iaf....

Får uppdatera mer när jag hunnit ta lite bilder men det kan jag göra i en annan tråd.
Epsi

Inläggav ANNA » 2013-05-06 08:19

Gott! Med pappret i handen är den hur din iallafall, sen får allt annat komma pö om pö.

Nu kommer ju värmen å då är det ju rätt gott att stå och pilla med bilen.
Användarvisningsbild
ANNA

Inläggav VOLVO » 2013-05-06 16:48

Epsi, grattis till att det till slut blev affär! Låter ju som du har kommit över ett objekt i vettigt utgångsläge iaf med tanke på rost, bara att gratulera! Ser fram emot bilder och fortsättningen, lycka till!
/ sven
Användarvisningsbild
VOLVO

Inläggav Lex » 2013-05-10 22:41

Epsi skrev:En liten uppdatering: Det verkar som att pappersfrågan har löst sig, inte helt hundra säkert än men det bådar gott. Och om det hela faller på plats blir det affär om ungefär 2 veckor. visserligen kommer jag bara flytta bilen 7mil till en god vän och sedan åka vidare ner 80 mil till utan bil.

Lex, den bilen du pratar om, det råkar inte vara den gröna 73an i Fåker?

Förövrigt får jag passa på att tacka alla som engagerat sig:)

Jo, det är den gröna :(
Och det är en ombyggd -72:a med B18 motor samt att en hel del prylar verkar ha försvunnit under årens lopp....
Bild
145 Express -73
Användarvisningsbild
Lex

Föregående

Återgå till Övrigt