Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Köpråd!

Köpråd!

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Köpråd!

Postby Dahlerus » 2013-06-17 10:29

Hallå alla kunniga!

Står i begrepp att köpa en 142 från 1968, enda kruxet med bilen är att stödlagren måste bytas, så min fråga är om det är ett svårt ingrepp eller är det bus enkelt? Vet att delarna iaf är billiga =) Måste man ta ned hela kardan eller kommer man åt ändå?
Dahlerus

Re: Köpråd!

Postby N 59082 » 2013-06-17 16:33

Det går säkert och byta på plats men rekommenderar ändå att du skruvar ner kardanen helt.
Innan du demonterar isär och delar på kardanen vid splinsen så skall du märka upp kardanen med en tuschpenna eller en rits. Bara så att du återmonterar kardanen på rätt sätt, så att knutkorsen inte ligger med "topparna" mot varandra.
Googla eller ta en skiss till hjälp, har svårt att förklara i skriftform.
Felmontering av kardan kan medföra lustiga och otrevliga vibrationer och onödigt slitage.
Om du byter lagret skall du nog byta lagerhållaren, gummit också, kostar så lite extra när du har delat på grejerna.
Tråkigt att behöva göra om jobbet efterföljande år.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Re: Köpråd!

Postby Dahlerus » 2013-06-18 22:28

Ok då hänger jag med :) tack för bra svar!
Dahlerus

Return to Övrigt