Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ljudisolering

Ljudisolering

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Ljudisolering

Postby awk881 » 2017-05-16 20:18

Har lite frågor och skulle vilja ha hjälp med ideer kring ljudisolering.

Tydligen är det standard med dålig ljudisolering i 140, något som dessutom verkar ha förvärrats med bilens åldrande. Det susar nämligen väldigt mycket i mina ventilationsfönster vilket är mycket störande. Antar att det är pga gummit åldrats, eller är det normalt? Vart kan man köpa nya gummiinsatser till dessa rutor? Tänkte även byta gummilisterna runt dörrarna. Vad mer kan man göra? är det någon här som rivit upp golvet och lagt nån typ av isolering där under mattan, i så fall vad? dämpning i dörrarna? bakluckan? Det låter ganska dovt bakifrån i kupén. Kan ju iofs prova köpa ny bakre ljuddämpare också..

Några andra bra tips och ideer? =)
awk881

Re: Ljudisolering

Postby skanke » 2017-05-17 20:32

Tyvärr hör inte 140-serien till de tystare bilarna. Och Volvo fick en del kritik för detta även när bilarna var nya.

Det är en massa olika källor till varför det låter mycket. Vindbrus, motorljud, resonans i avgassystem, oljud från drivlinan, vägljud, vibrationer etc.
Det finns inte mycket ljudisolering i en 140, men det hjälper inte så mycket att proppa in en massa ljudisolering tyvärr. Provade detta på min första bil. Isolerade hela golvet både bak och fram, men det gjorde ingen större skillnad, endast marginell förbättring.

Det finns speciell ljudisolering som sprutas på. Vet inte hur pass bra det fungerar på en gammal bil. Tidningen Vi Bilägare provade det för ett par år sedan på en Toyota av senare modell, men ljudmätningar visade endast på små förbättringar.

Nya lister runt vent rutorna är utgågna sedan många år. Så man får leta på marknader, Tradera etc. Jag hittade en Ny list till Vä sida, men jag tycker inte att det blev någon större skillnad faktiskt förutom att det ser bättre ut rent estetiskt.
skanke

Re: Ljudisolering

Postby awk881 » 2017-05-21 00:26

Okej. tror jag ska prova och isolera lite ändå på utvalda ställen. torpedväggen, kring hjulhusen, drivlinan, kan ju inte skada iaf. det här med resonansen måste väl gå att lösa med hjälp av en annan modernare dämpare med bättre teknik? för det låter verkligen bara bakifrån
awk881

Return to Övrigt