Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Luftmassemätare, volvo 164

Luftmassemätare, volvo 164

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Luftmassemätare, volvo 164

Postby jared » 2013-11-10 22:16

Hej!

Jag blir tokig, jag har hittat en lufttrycksmätare till min bil med ett vettigt pris och går ner till bilen bara för att dubbelkolla att artikelnumret överensstämmer med det jag har. Jag har artikelnummer: 0280100015 och den kostar ca 3.000$ medan den jag kollade på har artikelnummer 0280100053 för 150$. Det jag lyckas utläsa från diverse sprängskisser är att den jag har tillhör den svenska marknaden med manuell låda och den jag hittade är för B30F motorn för den amerikanska marknaden med automatlåda (se här: http://www.240.se/BoschLista164.pdf). Min fråga är om det verkligen har någon betydelse om man sätter in den billigare varianten.

Det är trots allt till samma bil med samma årsmodell och de ser precis likadana ut och borde mäta samma luftmängd eller är det någon större skillnad på B30F motorn mot B30E förutom att den ena såldes i USA och inte i Sverige?

Mvh Jared
jared

Re: Luftmassemätare, volvo 164

Postby twincab » 2013-11-11 18:49

Hej.
En stor! skillnad mellan E-F motorer är att F är gjord för blyfritt o har lite lägre komp.
Man kan väl anta att insprutnings tiden kan skilja lite. Tittar man på listan du ref till
så skiljer ju även styrboxen beroende på E-F marknad. Tycker själv att lufttrycksmätaren
gott kunde vara samma men nu e de som de e.... Med en sådan prisskillnad prova,
då det är resistans mätning i den kretsen lär du inte göra sönder nåt vid ett prov.
Du kan ju alltid be "dom" resistansmäta mätaren och sedan jämföra med din.
(sen om "dom" är villiga att göra de är en annan sak)

Du kan ju även ställa frågan på P1800 klubbens forum(finns endel inspruts nissar där)
//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Re: Luftmassemätare, volvo 164

Postby jared » 2013-11-11 22:28

Hej, tack för tipset och hoppas innerligen att den passar men slängde upp frågan i p1800 klubben med:-). Problemet är väl om min som jag har inte fungerar kanske den inte ger rätt värden.

Mvh Jared
jared

Return to Övrigt