Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Markeringar kardan

Markeringar kardan

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Markeringar kardan

Postby The duke » 2013-12-13 06:28

Tjena!

Jag hade vibrationer i bilen för ett tag sedan så jag och två polare hissade upp bilen för att byta stödlagergummit på kardan och när vi stod och grejade så kom en snubbe som jag känner lite halvt fram för att kolla vad vi gjorde och då passade jag på att fråga om det spelade någon roll hur man sätter ihop kardan igen, han sa nej, så vi slängde bara ihop den, den gick utan vibrationer i 1 dag ungefär men sen började det igen, värre än innan. Så jag undrar om 140 har markeringar på kardan original eller om någon har något tips på var man kan börja om vi måste försöka leta fram rätt läge. Mvh

Skickar med en bild på när den var upphissad också =)

Image
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Re: Markeringar kardan

Postby 123 GT » 2013-12-13 09:35

Man brukar göra ett märke på vardera sida innan man demonterar kardanaxeln för att kunna återmontera splinesen på kardanen lika. Sen att den började vibrera efter en dag tyder på att nåt har gått sönder eller lossnat. Kolla under bilen så stödlagret sitter som det ska i sin hållare så det inte har hänt nåt där. Kolla även så inte någon knut har börjat glappa, du kan ju ha haft så otur att en knut har gått sönder direkt efter du haft kardanaxeln nermonterad.
AVG
123 GT

Re: Markeringar kardan

Postby The duke » 2013-12-14 23:42

Jag glömde markera innan i allt ståhej men jag ska ta en titt, tack för svaret
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Return to Övrigt