Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Montera barnstlo/babyskydd i 142a?

Montera barnstlo/babyskydd i 142a?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Montera barnstlo/babyskydd i 142a?

Postby Betsy » 2011-03-20 18:00

Hej.

Är strax dags för en liten kille att komma till världen här hemma.

Nu är ju frågan om någon här har monterat en barnstol som är bakåtvänd i en 142a?
Är det några speciella tips och trix man behöver veta?

Vill ju så klart att lillen ska kunna åka med i fine bilen :)

tacksam för tips och ideer.

/Tommy
Betsy

Re: Montera barnstlo/babyskydd i 142a?

Postby Epsi » 2011-03-20 18:11

Volvo skrev i sin verkstadshandbok om hur man gör för att montera passagerarstolen bakåtvändt (4 tryckknappar för klädseln samt 4 st muttrar)

I samma fyra skruvar/muttrar kan det vara lämpligt att montera ögglor för att fästa bilbarnstolen.
Epsi

Postby skanke » 2011-03-20 18:27

Har haft barnstol monterad i min -71:a vid något tillfälle. Jag hade stolen bakåtvänd i framsätet, dock är ju detta inte riktigt 100 då jag inte hittade något vettigt sätt att fästa underförankringsbanden fram.

Monterar man barnstolen i baksätet så kan man ju fästa underförankringsbanden under framstolen.

Men eftersom du pratar om en liten kille som snart skall komma till världen så kommer det nog först att handla om babyskydd. Bör ju inte vara några större problem egentligen. Men som på de flesta Volvobilar så är bältena i baksätet för korta för att fungera ihop med alla typer av babyskydd. Fasta bälten är inte heller så roliga att använda ihop med babyskydd. Tipset är att du provmonterar stolen innan köp.
Numera finns ju babyskydd som sitter fast i en sk bas. Basen fästes i bilens bälten och sedan klickar man fast babyskyddet i basen. Otroligt smidigt :D Dessutom är det ofta den enda möjliga lösningen för montering i baksätet på Volvo.

Har själv en 940 som bruksis och detta var den enda typ av stol som passade för baksätesmontage.
skanke

Postby Robban » 2011-03-20 19:33

Svärfar har min frus bilbarnstol på vinden ano 1974, märket är Volvo.
Där borrade man hål i golvet på bilen och bulade stolen fast i golvet.
Den ska jag lägga beslag på och bulta fast i 142GTn som tillbehör...=)
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby fretchi » 2011-03-20 22:24

Inte för att det kanske hjälper, men man kan ju faktiskt montera hela passagerarstolen bakåtvänd i en 140 :)
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby skanke » 2011-03-20 22:52

Att vända framstolen var något man rekommenderade när dessa bilar var nya och det passade den typ av barnstolar som fanns då. Tror inte det är något man bör göra med dagens babyskydd/barnstolar.

Det är nog grundregeln, laborera inte själv, utan montera sakerna som dom är tänkta att monteras då ger dom det bästa skyddet för barnet.
skanke

Postby Betsy » 2011-03-21 00:15

skanke wrote:Har haft barnstol monterad i min -71:a vid något tillfälle. Jag hade stolen bakåtvänd i framsätet, dock är ju detta inte riktigt 100 då jag inte hittade något vettigt sätt att fästa underförankringsbanden fram.

Monterar man barnstolen i baksätet så kan man ju fästa underförankringsbanden under framstolen.

Men eftersom du pratar om en liten kille som snart skall komma till världen så kommer det nog först att handla om babyskydd. Bör ju inte vara några större problem egentligen. Men som på de flesta Volvobilar så är bältena i baksätet för korta för att fungera ihop med alla typer av babyskydd. Fasta bälten är inte heller så roliga att använda ihop med babyskydd. Tipset är att du provmonterar stolen innan köp.
Numera finns ju babyskydd som sitter fast i en sk bas. Basen fästes i bilens bälten och sedan klickar man fast babyskyddet i basen. Otroligt smidigt :D Dessutom är det ofta den enda möjliga lösningen för montering i baksätet på Volvo.

Har själv en 940 som bruksis och detta var den enda typ av stol som passade för baksätesmontage.

Har sådana Isofix fästen i våran Kia ceed kombi. Får se om man kan klura ut något i sommar så han sitter säkert :)
Betsy

Postby Gunnar S » 2011-03-21 00:52

Betsy wrote:Har sådana Isofix fästen i våran Kia ceed kombi. Får se om man kan klura ut något i sommar så han sitter säkert :)

Kia Ceed. Hm... Jag måste citera Bosse Bildoktorn: Aj Aj Aj... :wink:
Klart ungarna ska färdas säkert.
Har flimrande minnesbilder av min egen barnatid. Åkte för det mesta "fastspänd" i en röd barnbilstol med egen ratt, hängande över ryggstödet i farsans Amazon. Morsan o pappa, där framme, kedjerökande... På radion: "Sveriges bilradio".
Allting avlöpte dock väl och jag sitter här idag med fina minnen. Fast en hastig inbromsning och man hade väl flugit ut genom vindrutan, med barnstol och alltihop. Trafikintensiteten var en annan på min tid.
Ps: Jag hade aldrig cykelhjälm, heller.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Return to Övrigt