Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • någon som vet hur lång häst mässigt man kan ha volvo bromsar

någon som vet hur lång häst mässigt man kan ha volvo bromsar

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

någon som vet hur lång häst mässigt man kan ha volvo bromsar

Postby varvafridlyst » 2010-02-24 19:43

e ju så att min bror kan var intresserad av min fram o bakvagn, då e frågan fall de e någon här som vet fall det e godkännt med volvos orginalbromsar te en v8 tror de e en 350

tacksam för svar

mvh varva fridlyst
varvafridlyst

Re: någon som vet hur lång häst mässigt man kan ha volvo bromsar

Postby izefuzzy » 2010-02-24 23:41

om han ska ha en 350 i en 140 så måste det bli typ amatörbyggt fordon och då måste det vara helt nytt bromssystem och utbytt bakaxel har jag för mig..
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby Epsi » 2010-02-25 00:14

140 bromsar räcker till 140 hästar. enkelt att komma ihåg.
dock med frächare stötdämpare och nya bromsklotsar + ventilerade 164 ok fram har volvo gett dispans upp till 180 hästar enligt min sfrobok. Var evetuelt nån krägningshämare också.
Epsi

Postby Amarace » 2010-02-25 15:53

Epsi wrote:140 bromsar räcker till 140 hästar. enkelt att komma ihåg.
dock med frächare stötdämpare och nya bromsklotsar + ventilerade 164 ok fram har volvo gett dispans upp till 180 hästar enligt min sfrobok. Var evetuelt nån krägningshämare också.

Nu är det ju inte bromsarna bara som sätter begränsningen, 240 har ju i princip samma bromsar och där får man ha 180hk (oventilerat).

SFRO i all ära, men enligt Volvo (ett R-sportblad) så är det såhär:

Speciella bromsbelägg (Ferodo 2441)
Speciella Stötdämpare (De Carbon, alltså R-sport, ids inte skriva ut nummren))
Speciella fjädrar (R-sport även där, ids inte skriva ut nummren)
Hårdare bussningar för bärarm

Nu finns ju inte dessa längre så man får väl gå efter motsvarande "moderna" alternativ. Men oavsett så har det aldrig varit krav på Ventilerat på en 140, däremot 164 så är det krav på ventilerat fram om man ska ha upp till 200hk (samt samma bromsbelägg som till 140 och däck av VR typ).

Så det jag ville säga egentligen är att Bromsarna i sig kanske kan räcka till mer OM det sitter i nån annan bil, men det är ju SFRO som "best'mmer" det isåfall. Så beroende vad man nu ska ha bromsarna till är det nog bra att kolla med dom.
Amarace

Postby varvafridlyst » 2010-02-25 19:44

okej då får min bror kolla upp med dem,men ska inte bli en v8 i en 142a, han skall ha det te sitt ratrod bygge (ford 36a) :D

tack amarace

mvh varva fridlyst
varvafridlyst

Return to Övrigt