Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Ombesiktning

Ombesiktning

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Ombesiktning

Postby senap » 2013-01-03 20:34

Tråd utbruten ur en annan diskussion under Original.

Signaturen dyngklumpen startade en tråd i ämnet Byte av kupéfläkt.
Det gav efter hand upphov till frågor om ombesiktning och vad som gäller vid trafik till & från.

dyngklumpen wrote:Har jag en besiktningstid åker jag lagligt till och från besiktningen iaf.

Du åker lagligt TILL besiktningen, blir den underkännd är det olagligt sedan.
Last edited by Gunnar S on 2013-01-07 11:06, edited 2 times in total.
Reason: Flytt av tråd.
senap

Ombesiktning

Postby jonte » 2013-01-03 22:00

senap wrote:Du åker lagligt TILL besiktningen, blir den underkännd är det olagligt sedan.

den blir inte olaglig för att du får tvåor,du har en månad på dig,3a dvs flagga i rutan får man inte köra en meter :) har fixat en sån bil nyligen,det hemska var att de var en årsmodell -03 :mrgreen:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Re: Byta kupéfläkt Guide

Postby Amarace » 2013-01-04 00:29

Egentligne har ingen av er riktigt rätt ;)

Får man ombesiktning så får man endast köra med bilen det som behövs för att åtgärda felen, är man ute och åker och inte har åtgärdat åker man alltså på man inte åtgärdat felen. Men man får ju naturligtvis åka hem från besiktningen för att åtgärda felen
Amarace

Postby Daniel » 2013-01-04 10:56

Är du säker på det Amarace? Jag är av den bestämda uppfattningen att en ej godkänd besiktning som inte genererar körförbud inte påbjuder begränsningar i hur man får köra.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Gunnar S » 2013-01-04 12:10

Så här står det på Bilprovningens hemsida:

Ombesiktning
"Är fordonet underkänt med krav på ombesiktning måste du åtgärda felen snarast och få en ombesiktning utförd av fordonet, denna måste ske senast det datum som angivits på protokollet."

Min tolkning är att sk. körförbud inträder efter senast datum för ombesiktning av fordonet.
Fram tills detta råder inga inskränkningar i hur man framför fordonet, eftersom fel som påverkar trafiksäkerheten inte endast ger "tvåa" i protokollet. Fast jag reserverar mig naturligtvis för att jag ev. har tolkat fel.

:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2013-01-04 20:59

DOm har ändrat formuleringen mot för nåt år sedan. Förr så var det:
"Felen måste åtgärdas snarast. Innan det skett får du inte använda fordonet mer än nödvändigt för att få felen åtgärdade"

Det gällde både sk "tvåa" och "etta", med skillnaden att en etta inte krävet ombesiktning.

Så jag skulle nog kolla upp vad som står i lagen innan jag litar på bilprovningens hemsida, för jag tror inte det ändrats egentligen och då kan en Polis ställa till med problem om man kör med en bil som int felen är åtgärdade på.
Amarace

Postby fretchi » 2013-01-05 22:09

När jag åkt på ombesiktning brukar i varje fall besiktningsgubbarna säga lite tröstande till mig att jag har en månad på mig. Men de kan ju ha fel de också.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Amarace » 2013-01-05 22:23

På Transportstyrelsens hemsida: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... -fordonen/

Under föreläggande står det iallafall såhär:

Tänk på att ett fordon som underkänts vid kontrollbesiktning inte får användas förrän bristerna har åtgärdats.

Och så har det som sagt alltid varit förr även på Bilprovningens sidor (dom ha rju gjort om hemsidan för inte så länge sedan) samt på protokollen.

Finns säkert i ren lag/författningstext någonstans, men jag orkar inte leta efter det nu. VIll man köra med bilen utan att ha åtgärdat eventuella fel få man ju göra det. Jag chansar då inte bara för att Bilprovningens hemsida har en egen formulering.
Amarace

Return to Övrigt