Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Rattnav

Rattnav

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Rattnav

Postby Emilius » 2010-02-20 18:26

Undrar om rattnav från p1800 eller 240 passar på 140 '70? Eller kanske nån annan bil, 740 eller nåt?
Orsaken är att jag har en billetratt och grant tillverkar inga nav till 140, men det mesta annars..
Jag letar alltså inte efter 6-bultat nav som sparcorattar och liknande passar på, ett sånt sitter redan i bilen.
Emilius

Re: Rattnav

Postby Amarace » 2010-02-20 22:27

Rattnav från 240 passar på splinesen, men är alldeles för högt/långt.

Förr fanns det iaf Grant/Superior rattnav till 140.

Gör eget annars.

Momo m.fl som har nav med krockskydd (alltså så det ska ge med sig) är lätta att bygga om, då gör man egen platta mot ratten och svetsar fast, man reglerar ju längden o.s.v. själv då. Behöver man sedan nån täckkåpa på navet så är det bara o klippa till av en sidopanel som sitter vid fötterna eller liknande o nita fast.
Har jag själv gjort till olika rattar.
Amarace

Postby Emilius » 2010-02-21 14:04

Tackar för svar, bra tips!

Hur menar du när du säger att navet är för långt?
Menar du att ratten hamnar närmare föraren? för det gör inte mig nåt,
bara bra då jag har lite "inspirerad" körning framför mig.
Jag är rätt lång och sitter ganska tillbakalutad ändå.
Eller är det något problem med att få dit navet på 140?

Det andra var ett bra tips då jag ändå var inne på att bygga om,
men har redan ett nav från stylingbutiken som kostade mycket så vill inte köpa så mycket mer,
kan det gå att modda tro? (om du nu känner till modellen)
Emilius

Postby Amarace » 2010-02-21 20:17

Jepp, det kommer för långt ut, ser väldigt dumt ut tycker jag, men smaken är ju som baken :)

Har inte en susning hur det navet ser ut, lägg upp en bild så ser man snabbt hur det är gjort (gärna knäppt så man ser insidan på navet).

Ofta är nav helgjutna i aluminium, då är det svårt att göra eget, är det däremot i plåt/järn (iaf övre delen) så kan man ju göra om hur man vill nästan
Amarace

Postby Emilius » 2010-02-23 00:11

Okej jo men de är bara bra, ratten ska ju va nära föraren när man kör fort och behöver kontroll.
Av just den anledningen finns ju rattspacers att köpa, så att ratten kommer närmare.
Men kanske ska testa det då, ratten är ändå rätt platt.

Kan lägga upp bild snart! Tror dock det är i alu som du säger
Emilius

Return to Övrigt