Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Rostlagningstips?

Rostlagningstips?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Rostlagningstips?

Inläggav Pv544 » 2008-10-23 18:01

Jag har lite rost att ta tag i innan vintern kommer. Har hål framför bakhjulen i sparklådorna. Har inte rivit i det än, så jag vet inte hur mkt av skärmkanten som tagit stryk.

Har även en del ytrost som nog inte behöver svetsas.

Har ni några tips om hur man gör det på bästa sätt? Utan att man bli ruinerad förståss.

Jag har en billig men skapligt fungerande migsvets, hade helst velat investera i en lite bättre modell. Men min får väl hosta vidare tills ekonomin ser bättre ut.

Om man köper skärmkanter, hur långt ner går plåten? I sparklådan alltså...

Har rostlagat litegrann, men känner mig inte särskilt händig på det där. Och en 145a känns ju lite viktigare än en 80-tals Kadett. Vill få det skapligt snyggt men framför allt hållbart.

Så hur ska man göra? Finns ju sånt där karosserikitt också. Är det något man ska ha? Grundfärg,spackel, rostskydd och lack.

Tips om rostlagning mottages tacksamt!
Volvo 145 -71 *familjens nya andrabil*

Pv544 -65 *hobbybil*

Duett pickup -65 *rostigt objekt/reservdelsbil*
Användarvisningsbild
Pv544

Inläggav Gunnar S » 2008-10-23 19:50

Skärmkanten du köper brukar gå ned och möta sparklådan, som är en egen bit. Det ska vara en skarv där plåtarna möts. Klassiskt rostställe. Min livmekaniker, som svetsat åtskilliga kvadrat sa en gång att man ska byta så lite som det bara går. Jag har sett både en å annan 140-240 där det bytts halva bakskärmen för att det dykt upp lite rost i hjulhuskanten.

Ekonomibiten räcker ända uppifrån listen och hela den har utnyttjats. Påföljden då är att det garanterat kommer att se för j*vligt ut, hur mycket det än spacklas och slipas. Ur vissa vinklar kommer \"renoveringen\" ändå alltid att synas.

Köp hem ekonomiplåt. Skärmkant + sparklåda.

Slipa rent runt det område som är rostigt. Se till att få bort all rost. Var noga. Skär ut så du får rena kanter där rosten varit. Mät noga igen. Använd kartong (pizza) för att göra passande ersättningsbitar. Kolla och mät igen. När du klippt till exakta bitar som passar kant i kant så överför du till motsvarande plats på dina ekonomiplåtar. Mät en gång till. Rita av och klipp/skär ur.

Punkta fast ersättningsbiten på sin plats. Punkta runt omkring, växelvis så det inte slår sig av värmen. Ta tid på dig.

Slipa rent. Spackla. Slipa och putsa. Grundmåla och lacka. Glöm inte rostskydd på insidan.

Sparklådan skulle du kanske kunna göra på lösplåt (går att handjaga lite) men när det kommer till skärmkanten ska du nog investera i en ekonomiplåt.

Nu kommer andra att skriva och tycka att du ska göra på annat sätt.

Bra! Då får du flera nyttiga tips.

Bäst kanske att åka till nån som hjälper dig med alltihop.

:roll:

På tal om jämförelsen med Opel. Du ska väl i alla fall inte ge dig till att byta till instymentbräda eller nåt annat från Kapitän? (??)
Medlem nr: 624
Användarvisningsbild
Gunnar S

Re:

Inläggav Pv544 » 2008-10-23 20:13

Gunnar S skrev:På tal om jämförelsen med Opel. Du ska väl i alla fall inte ge dig till att byta till instymentbräda eller nåt annat från Kapitän? (??)

Ingen fara! :lol:

Tack för bra tips!

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Inläggav skanke » 2008-10-23 22:15

Ekonomibiten räcker ända uppifrån listen och hela den har utnyttjats. Påföljden då är att det garanterat kommer att se för j*vligt ut, hur mycket det än spacklas och slipas. Ur vissa vinklar kommer \"renoveringen\" ändå alltid att synas.

Kul att det finns fler som insett det vansinniga i att använda hela ekonomibiten :)

Det är ytterst sällan som det behövs på 140-serien. Trots detta är det mer regel än undantag att hela ekonomibiten används, så fort det bara bubblat sig lite i skärmkanten. Många gånger klarar man sig med att bara byta själva inviket in mot hjulet plus lite mer i regionen framför de bakre stänkskydden, och lite mer i främre delen, speciellt då på fyrdörrarsbilar.

Måste man byta mer, så kapa ner ekonomibiten så att skarven mellan ekonomibit och bakskärmen hamnar i själva rundningen och inte mitt på den plana ytan mittemellan kant och list. Då slipper man ifrån problemet med vågiga bakskärmar, som i princip alltid blir resultatet av ett skärmkantsbyte om man lägger skarven mitt på.
skanke

Inläggav Hasse63 » 2008-10-23 23:21

Ta gärna kort på rosten innan du köper nåt för 145 din ser inte så rostig ut så du måste köpa allt detta. skulle tro att du kommer långt med att bocka till vanlig 1mm svartplåt till rostskadorna.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav Glufsen » 2008-10-24 10:44

Ojoj...Rostlagning är faktiskt ganska svårt att förklara. Det finns tusentals sätt att laga på, men som Hasse skrev, ibland räcker det att lappa med hemmabockade bitar istället för att tjacka dyr ekonomiplåt.

Ta det lugnt med kapen. Se till att ha en färdig mall eller plåtbit att svetsa dit INNAN du börjar kapa... Och när du kapar så kapa ordentligt så att du kommer fram till frisk plåt (gärna helt fri från rostporer) som går att svetsa i, finns inget drygare än att konstant bränna igenom och tvingas \"klutta\" som en dåre med svetsen. Been there done that...

Och lägg några extra minuter på att få plåten kant i kant. Jag brukar första lägga plåten över hålet med ca 1-2cm överlapp, sen kapa igenom båda plåtarna med en 0,8-1mm kapskiva, sen slipa rent och försiktigt helsvetsa runtom.

Fråga annars om det är nåt, vi är nog bra många här inne som har byggt upp 140is från scratch :lol:
Bild

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Re:

Inläggav Pv544 » 2008-10-24 15:36

Glufsen skrev:Fråga annars om det är nåt, vi är nog bra många här inne som har byggt upp 140is från scratch :lol:

Jag har kollat på din tråd om 142an. Minst sagt imponerande att du lagt ner så mkt tid på den och räddat den från skroten! Sånt värmer nog många volvohjärtan!

Jag ska försöka tänka efter före, och ta några bilder när jag fått in den i garaget. Står en fyrhjuling, cyklar och annat skräp i vägen. Håller på att sätta upp ett förråd så man kan få garaget till bilen istället.

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Re:

Inläggav Glufsen » 2008-10-24 18:11

Pv544 skrev:
Glufsen skrev:Fråga annars om det är nåt, vi är nog bra många här inne som har byggt upp 140is från scratch :lol:

Jag har kollat på din tråd om 142an. Minst sagt imponerande att du lagt ner så mkt tid på den och räddat den från skroten! Sånt värmer nog många volvohjärtan!

Jag ska försöka tänka efter före, och ta några bilder när jag fått in den i garaget. Står en fyrhjuling, cyklar och annat skräp i vägen. Håller på att sätta upp ett förråd så man kan få garaget till bilen istället.

Tack! Dock så är det mycket jag skulle ha gjort annourlunda om jag fick göra om allt jobb på 142, men misstag är ju erfarenheter de också :wink: .

Men i överlag så har jag lärt mig mycket genom att laga rost, tycker rent allmänt att det skrotas alldeles för många gamla fina Volvos bara pga lite norskt krom...Men det är ju jag det.
Bild

Bonnmeckar först, tänker sen...
Glufsen

Re:

Inläggav Pv544 » 2008-10-25 04:19

Glufsen skrev:Men i överlag så har jag lärt mig mycket genom att laga rost, tycker rent allmänt att det skrotas alldeles för många gamla fina Volvos bara pga lite norskt krom...Men det är ju jag det.

Vi är nog många som tycker så, det är ju många som blir glada av att se volvos veteranare i trafiken. Så det är ju en riktig kulturgärning! 8)

Det enda som jag tycker är lite tråkigt med renoveringar är att det ofta verkar "spåra ur" till en helrenovering med följden att det bara blir en finbil för sommarsäsongen. Men det är ju såklart skitkul att se dessa bilar i nyskick också. Men mer bilar i vardagstrafiken skulle nog glädja mig mer iallafall. Men det är ju jag det. :lol:

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Inläggav Pv544 » 2008-10-25 18:26

viewtopic.php?t=1559

Där finns lite bilder på rosten bla. 8)

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Nu har jag satt igång att riva i rosten.

Inläggav Pv544 » 2008-12-30 14:01

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så.... hur tycker ni jag ska göra? Ska jag bara kapa ur det värsta eller använda större delen av skärmkanten?

Nedanför den \"översta\" skadan på skärmen så var det en gammal lagning med rejält med spackel.

Det är ju inga hål annat än där jag kapat bort på skärmkanten, men det är ju en del rost ändå. Ska man byta eller slipa/blästra?

Och hur beter man sig för att få det bra på insidan av hjulhuset? Där finns ju också en del rost.

Jag har bara skärmkanter som ekonomiplåt, det andra tänkte jag fixa av slätplåt. Har en sån där kantbock, så det ska väl funka skapligt. Kanske svårt att få en bra avslutning mot skärmkanten bara. Men våld och sen spackel kanske funkar.

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Inläggav Amarace » 2008-12-30 15:05

Man ska aldrig byta mer plåt än nödvändigt, så slipa och se var rosten slutar och sen kapar du en liten bit utanför det. Och försök få till en rund radie istället för kantig som ekonomiplåten är, lättare att få det bra utan att det ska slå sig då.
Amarace

Inläggav Löva » 2008-12-30 15:08

Blästra först så du ser hur mycket svetsning som behövs, när allt är blästrat så får man en bättre bild av rostens omfattning.

Lyckatill.
Användarvisningsbild
Löva

Re:

Inläggav Pv544 » 2008-12-30 15:10

Amarace skrev: Och försök få till en rund radie istället för kantig som ekonomiplåten är, lättare att få det bra utan att det ska slå sig då.

:?: :roll: Jag förstår inte riktigt...

Såg nu att det var tenn och inte spackel som det var lagat med förut. Sitter för övrigt en del plåt med tenn på fortfarande, speciellt in mot dörröppningen. Hur ska man göra där? kapa ur mer och få bort all tennad plåt, eller ska man skarva emot?

Det var nästan 10mm tjockt med tenn på det värsta stället...

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Inläggav skanke » 2008-12-30 15:11

Du skall absolut INTE använda hela skärmkanten, utan satsa på att bara byta de delarna som är dåliga. Såvida nu inte hela skärmkanten är slarvbytt sedan tidigare. Kapa bara ur så mycket som behövs, alltså så du får frisk plåt att svetsa i.

I övrigt så rekommenderar jag att du slipar eller blästrar den ytrost som finns innan du börjar svetsa. Ofta visar det sig när man slipar på rosten att plåten är så angripen och tunn att man behöver byta lite plåt även där det inte direkt är hål från början.

Innan du går loss för mycket med kapen, så fundera igenom steg för steg hur du vill gå tillväga med lagningen. Det är bra att tänka till ett par gånger extra innan, så spar man tid i senare moment.

Ta även gott om tid på dig vid inpassningen av bitarna, det styr i princip helt hur slutresultatet blir. Många tror att det är svetsningen som är huvudmomentet med rostlagning, men den står för en rätt liten del av arbetet medans det är funderandet, inpassning, formning av plåt samt slipning som står för huvuddelen.

I ditt fall finns det två vägar att gå:

1) Lappa ihop tröskeln med ett par plåtbitar som formas till genom banka och slå metoden. Godkänt av besiktningen, men förbannat fult och tråkigt.

2) seriösa metoden. Skaffa mer ekonomiplåt typ tröskel eller en billigare variant, åk till skroten och kapa ibort en redig bit tröskel och hjulhus/skärmkant från en senare 240. Kräver en hel del jobb, men då blir det hyfsat originaligt och fint och om du är nogrann så kommer det knappt synas att du lagat rost.

Jag gillar såklart den senare metoden.

Hur menar du med insidan av hjulhuset :?
skanke

Re:

Inläggav Pv544 » 2008-12-30 15:43

skanke skrev:
Hur menar du med insidan av hjulhuset :?

På dom första bilderna ser man plåten bakom skärmkanten. Alltså innerskärmen eller vad man nu kan kalla det.

Det är ju tre lager plåt på sina ställen.

Jag får ta och slipa och kolla lite mer innan jag rullar fram svetsen då.. :)

Verkligen tacksam för era tips och råd!

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Inläggav volvo_erik » 2008-12-30 17:42

Pv544 Hoppas du inte blir sur om jag lägger upp en bild på min bakskärm som måste fixas..

Kanske är till nytta för dig också ?

Bild

Det är en krockskada som har börjat rosta..

Mellan listen och själva skärmkanten är det en bula. Syns inte på bilden.

Men den är inte något jack, utan bara lätt intryckt..

Så jag undrar om det finns ekonomiplåt som går upp till listen?

Så man kan skarva plåtarna under listen? Eller kanske bättre att som så många säget. Gå så nära skärmkanten som möjligt? för att undvika att det slår sig. Och försöka rikta plåten innan man kapar??

Hoppas ni förstår vad jag menar :)
Volvo 144 DL -74, Renoveringsobjekt.. Volvo 240 GL -88.. Volvo 940 SE -96

Bild
Användarvisningsbild
volvo_erik

Re:

Inläggav Pv544 » 2008-12-30 17:46

volvo_erik skrev:Pv544 Hoppas du inte blir sur om jag lägger upp en bild på min bakskärm som måste fixas..
Kanske är till nytta för dig också ?

Klart du ska vara med här! Alla tips är väl bra? 8)

Pv544 -65 *hobbybil*

Användarvisningsbild
Pv544

Inläggav volvo_erik » 2008-12-30 18:00

Pv544 Bra då,, tack :)

Länkar en bild på hur jag tänkte man kan skära..

Och jag är helt färsk på detta, så ni vet :D

http://www.forumbilder.se/images/0730200845640ad5c.jpg

Baljan åker jag också på att byta, men jag undrar hur långt bak ekonomiplåten räcker?

Om den räcker till sista skadan på min bakskärm längst bak som jag markerat?

(jag kanske drog till lite med sträcket där längst bak, ska gå närmare själva skadan)
Volvo 144 DL -74, Renoveringsobjekt.. Volvo 240 GL -88.. Volvo 940 SE -96

Bild
Användarvisningsbild
volvo_erik

Inläggav jonte » 2008-12-30 18:30

den inre skärmen finns i ekoplåt,lättare än att pussla ihop själv

blir många svordommar då 8)
jonte

Nästa

Återgå till Övrigt