Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Sanera och konservera galoninredning?

Sanera och konservera galoninredning?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Sanera och konservera galoninredning?

Postby Volvo1968 » 2011-02-21 20:54

Hejsan!

Har gett mig på en galoninredning jag köpt(förvisso till en Amazon :oops: men veteranfantaster håller väl ihop? :D ) och skall fräsha upp den, men efter att ha kört galontvätt och skrubb så tycker jag ändå att inredningen är lite matt? Har ni några tips på hur man bäst sanerar inredningen, och kanske hur man får upp lite extra glans i den? :)

För tillfället är det bara tryckluft och galontvätt jag använt mig av, ingen ångtvätt än då inredningen eventuellt skall upp på vinden tills bilen är klar. Men finns det några sätt att pigga upp glansen? Har fått tips om att plocka loss klädseln och köra i tvättmaskinen, men det känns lite vårdslöst enligt mig :? Men kanske finns någon olja för klädslar eller liknande?

Tacksam för tips och gärna synpunkter från folk som provat :D

MVH Volvo1968
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Re: Sanera och konservera galoninredning?

Postby fretchi » 2011-02-21 21:04

Särskilt glansig vet jag väl inte om den ska vara. Jag har för mig att en svag diskmedelslösning brukar vara bra på vinyl. Vill du sedan få mer glans får du använda något medel, vinylglans eller bumpershine kanske.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Amarace » 2011-02-21 21:09

Galonet ska inte vara så superblankt, och bästa renögringsmedlet är precis som Fredrik säger en mild diskmedelslösning.

Och använd inte nåt vinylglans el liknande, du kommer inte att kunna sitta i sätena sedan, glider bara omkring, och efter en viss tid brukar galonen bli hårdare. Tror inte det är så bra med såna medel på galonet på stolarna. Dörrsidorna verkar dock inte bli sämre av sånt.
Amarace

Postby Volvo1968 » 2011-02-21 21:56

Nej jag misstänker också att någon form av smörja som inte torkar lär göra varenda resenär i behov av nya kläder :oops:

Okej, jag skall prova vatten, svamp och lite mildt med diskmedel i! Kanske rent av såpa??

Klädseln är oxblodsröd, så är ju ganska mörk såsätt så ska kanske inte vara jättaglansig..
Volvo 142 1968, färgkod 98 och vit galoninredning
Volvo Amazon 1961, (var en gång)färgkod 73, Under renovering!
Volvo Amazon 1967, (var en gång)färgkod 46, kommande renovering!
Volvo1968

Postby skanke » 2011-02-21 22:29

Om man tittar på väldigt lågmilade och oslitna exemplar så ser man att vinylen har en ganska matt yta. Så vill man efterlikna ursprungsskicket så bör man inte använda något medel som gör att vinylen ser blank ut.

Såpa är ett bra medel att prova om diskmedlet inte biter tillräckligt. Är det fläckar på vinylen kan man ta ren såpa på själva fläcken, funkar ofta bra.
skanke

Return to Övrigt