Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • tankar på att sälja bilen

tankar på att sälja bilen

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

tankar på att sälja bilen

Inläggav liljeqvist » 2013-03-05 03:35

hej jag vet inte om jag är på fel ställe nu men jag måste få hjälp. jag är ägare av en volvo 142 1969. jag har hastigt och lustigt blitt tredje ägaren av bilen. den har rullat 10600 mil med täta kontroller och servisar mm. den är krämvit med vit inredning. jag känner att jag inte hinner att bevara bilen så tankarna far fram och tillbaka på att sälja den. men jag vet dock inte vad man skall kunna begära för den. jag slumpar inte bort den för så väl har jag förstått det att dem växer inte på träd längre samt när all dokumentation och att den är en lågmilare. hoppas på eran hjälp.
mvh andreas
liljeqvist

Re: tankar på att sälja bilen

Inläggav skanke » 2013-03-05 10:04

Vad bilen kan tänkas vara värd är väldigt svårt att svara på utan att ha sett den ens på bild.

Det som styr värdet på bilen är skicket, framför allt på kaross, lack och inredning. Originalskick på bilen gör att ev köpare är beredda att betala mer.

Har bilen kvar originallacken och den är i bra skick utan en massa sprayburksbättringar höjer det värdet. Halvtaskiga rostlagningar sänker värdet, även om det handlar om svetsade lagningar. Denna årsmodell hade från början en äldre typ av framskärm med en mindre hjulhusöppning, även känd som skärm med låg kant. Ofta har dessa pga rost blivit utbytta mot den senare typen, med större hjulhusöppning. Sitter de ursprungliga skärmarna kvar är det ett plus.

Att bilen har gått lite är såklart ett plus, men även lågmilare kan vara i mindre bra skick om de har förvarats på på fel sätt.

Att serviceboken är fullstämplad och att det följer med en massa papper till bilen höjer väl kanske inte värdet, utan får nog mer ses som ett plus i kanten.

Prisspannet ligger nog på mellan 10 000-40 000kr, men som sagt svårt att precisera närmare utan att ha mer info om bilen.
skanke

Återgå till Övrigt