Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • tidig 40årskris eller nått annat

tidig 40årskris eller nått annat

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

tidig 40årskris eller nått annat

Postby Peter Holbrant » 2011-05-11 22:04

Fick ett konstigt ryck efter låtit bilhobbyn ligga i dvala under husrenoveringar och barnafödande de senaste åren... För några månader sedan köpte jag en utmärkt 244-76a en mkt trevlig bil med bara småpyssel som behov.... fast det klart kunde ej vara nöjd med detta visst var bilen utmärkt men blev mer som en 140 fast utan personlighet och gumman tyckte den tillförde för lite dvs visst vore det bättre med en kombi...

så "Hulken" 244an såldes i förrgår och ersattes igår med "H2" dvs en mörkrön 145a av årsmodell 70.... tja idag fick jag iväg och investera i ny svets

tyvärr var knappast 145an i jämförbart skick senast godkända besiktning var 1996..... och med detta en hel del rostlagande framöver nu hade visserligen bilen sina fördelar en motor som går helt fantastiskt jämt och tyst någon av de tre senaste ägarna hade monterat nytt avgassystem och nya ok och skivor bak..... fast å andra sidan trampade jag sönder h-cylindern på vägen hem som blev lite småspännande och hade inte handbromsen varit utmärkt så hade säkerligen färden blivit änn mer intressant...

baksidan en hel del rost men inte allt för alarmerande vid första blicken några bitar tröskel rep av baljor ett huvinfästning några hål i golvet och lite annat så klart..... får väl även slänga in en dellackering i tidsplanen

nu ett par snabba frågor har eftermonterade rullbälten fram tyvärr inga bak.... funkar det flytta över från 245an eller hur görs det lättast.... nästa fråga passar 245ans extrasäte i bagagen ska ha bilen på semestern dragandes min 68-årsm husvagn och frugan säger hon gärna ser att en av niklas kompisar ska kunna åka med på semestern...

men nu får man se hur ung man är och om man orkar med ytterligare en renovering fast det klart lär ha gumman sparkandes i arslet som hjälp då de inte var ekonomiskt försvarbart montera elbromsuttag på bmw:n

mvh Peter Holbrant medlem 1283 tror jag i alla fall
Peter Holbrant

Re: tidig 40årskris eller nått annat

Postby Peter Holbrant » 2011-05-11 22:55

Glömde en sak har en m41låda liggandes.... men ingen kardan har för mig kardanaxeln till en automat ska passa men är inte helt säker har helt klart glömt många viktiga fakta men får väll fräscha upp kunskaperna under renoveringen...

mvh Peter
Peter Holbrant

Re: tidig 40årskris eller nått annat

Postby Per Helgesson » 2011-05-17 20:06

Du är mycket välkommen tillbaka Peter. Vad bra att du skaffat 140 igen! Själv har jag dock aldrig lämnat 140-åkandet trots husrenoveringar och barn. Det är som en "fristad" att åka en sväng i 145an alldeles själv. Och alltid lika kul med folk som kommer fram och snackar bil. Var på tippen idag med en släpvagn full med skräp, då både återvinningscentralens personal samt andra "kunder" berömde min bil. Sånt är kul. Hade knappast inträffat om man körde Hyundai eller nåt sånt.
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Return to Övrigt