Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tillverka extraljusfäste

Tillverka extraljusfäste

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Tillverka extraljusfäste

Postby fretchi » 2009-10-14 19:04

Tjenare! Jag har funderingar på att fabricera ett extraljusfäste i en liten serie och kanske sälja vad det lider. Har gjort en prototyp redan som jag monterat på min bil. Det är i alla fall utformat som så att man klämmer fast fästet med skruvar som är dolda inuti kofångarbalken. Dvs att man slipper ta hål. Man får lossa kofångaren lite för att kunna skjuta in det.

Så här ser det ut med ljusen monterade
Image

Och en kass bild på hur det ser ut innanför
Image

Jag skulle dock vilja ha lite synpunkter på hur man ska utforma det så man får det så bra som möjligt. Har ni några idéer vad gäller dimensioner och bredd, antal extraljus osv så kan ni ju tycka till. Tror ni det kan vara någon idé att tillverka en serie eller finns det redan dugliga lösningar?

/Fredrik.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Re: Tillverka extraljusfäste

Postby Amarace » 2009-10-14 19:39

Själv brukar jag ha ett fäste för fyra extraljus, ett rör som man svetsar på 4 plattjärnsbitar på i princip, och två fästen in och fästs i fronten (mellan grill och front sticks det in), då behövs ju tyväörr två hål.

Har haft en liknande variant som du också, men blev less på att man gatt loss med kofångaren för att montera/demontera. Annars tycker jag det är bra, men jag själv skulle göra två fästen som sätts fast i dom innre skruvarna för bärjärnen och bocka ut och sedan fästa ett rör i det, i det röret svetsar man sedan fast 7st plattjärnsbitar med 13mm hål. DÅ kan man variera mellan 4, 3 eller två ljus.

Det jag inte gillar med din variant är att extraljusen kommer både för lågt och för långt fram, ser mer harmoniskt ut om man får dom i ungefär samma höjd som vanliga ljusen, och så tätt mot grillen som det går. Blir även lättare att staga dom i överkant då också (det värsta jag vet är extraljus som fladdrar, även om det knappt märks).

Men extraljusfästen finns det ju så oändligt många lösningar på, o alla tycker sina varianter är bäst :)

Nu har jag ingen närbild på mitt fäste, men såhär ser det ut då ljusen är monterade vad gäller placering (klicka för större):

Image

Image
Amarace

Postby fretchi » 2009-10-14 20:50

Höjden åtgärdar man ju lätt på min variant om man vill. Man kan nog även göra den lite tightare mot grillen. Jag var bara rädd att det skulle bli för trångt först så jag tog i lite i överkant.

Ang. antal ljus så kan jag ju göra flera modeller. Det är snabbt utritat ett fäste för en extra lampa. Men tror du det finns köpare? De flesta kanske bara borrar i kofångaren eller bygger något eget fäste. Jag vet inte riktigt.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Amarace » 2009-10-14 21:48

Jag tror att alla som har en 140 som bruksbil, alltså använder den flitigt, och vill ha extraljus helt enkelt borrar hål i kofångaren, eller ber någon göra ett fäste om dom inte kan själv.

Har ju själv hållit på i snart 20år med bilar och har gjort fästen åt andra när dom frågat, men det är inte många, så jag tror inte behovet finns faktiskt. 140 blir ju mer och mer ovanlig som bruksbil och då försvinner ju även behovet av sånt.
Amarace

Return to Övrigt