Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tips om polermaskin?

Tips om polermaskin?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Tips om polermaskin?

Postby Pv544 » 2008-10-28 21:15

Någon som har koll på polermaskiner?

Jag tänker nog investera i en sån, så man kan få tillbaks nån slags glans på 145an.

Gnuggat för hand på huven med cleaner, inget vidare resultat. Flammigt och inte särskilt rent.

Det finns ju både roterande och oscillerande maskiner. Jag har en sån där större 240mm oscillerande. Har aldrig blivit bekant med den på ett bra sätt. Kanske funkar bättre med vaxpåläggning än lackrengöring.

Dom maskiner jag kollat främst på är väl en sån med dubbla mindre (95mm)oscillerande skivor, tex:

http://www.biltema.se/products/producti ... emId=98894

Fick inte bildlänk att funka... :oops:

Och en maskin som ser ut som en vinkelslip, fast med variabelt varvtal. Och då lite större skiva. typ:

Image

Jag är ju uppenbarligen ganska ny på området, vill ha en maskin som det är ganska lätt att få ett bra resultat med.

Tar gärna tips om produkter som funkar bra med maskinen också.
Volvo 145 -71 *familjens nya andrabil*

Pv544 -65 *hobbybil*

Duett pickup -65 *rostigt objekt/reservdelsbil*
Pv544

Postby skanke » 2008-10-28 23:23

En \"roterande\" polermaskin är att föredra om man vill kunna polera gamla ordentligt oxiderade lacker, då dessa maskiner avverkar mer jämfört med en \"oscillerande\" maskin. Däremot gäller det att ha mer koll på vad man gör när man polerar med en sådan då det är lätt att få skador om man gör fel.

\"Oscillerande\" maskiner avverkar inte lika mycket som en roterande, och utvecklar inte heller lika mycket värme vilket minskar risken för skador. Jättebra för lättare polering, läggning av vax/lackskydd samt för borttagning av polerrosor/hologram efter polering med roterande maskin.

Jag tycker \"roterande\" och \"oscillerande\" maskiner kompletterar varandra och jag kör själv med både och.

Strunta i oscillerande maskiner med dubbla polerskivor dom är bara klumpiga. Undvik också de sk \"Mussepigg\" maskinerna som säljs på tillbehörsbutiker och mackar. De är bara skit och duger möjligen till att lägga på vax med.

Det viktiga är att hitta lätta, smidiga och starka maskiner som inte sackar för mycket i varv när man polerar. En roternde maskin bör nog ha en effekt på minst 1000W.

Ett tips när det gäller oscillerande maskiner är att kolla på oscillerande slipmaskiner, då har man två användningsområden, polera och slipa.

Jag skulle nog strunta i Biltema och istället satsa lite mer för en riktig maskin.
skanke

Postby Pv544 » 2008-10-28 23:46

Den på bilden ovan är från Jula för 795:-, tycker redan den känns \"för dyr\" egentligen. Den är ju på 1400w iaf. Men sen om den orkar i låga varv är väl en annan sak.

Vinterdäck måste köpas, och jag skulle nog prioritera en ny svets innan en dyr uppsättning polermaskiner hamnade i mitt garage.

Så det blir väl budgetvarianten för mig. Frågan är väl vilken av dom billiga maskinerna man ska satsa på. Kanske lika bra/illa med en för 299:-

Det blir nog en roterande iaf.
Volvo 145 -71 *familjens nya andrabil*

Pv544 -65 *hobbybil*

Duett pickup -65 *rostigt objekt/reservdelsbil*
Pv544

Re: Tips om polermaskin?

Postby traktormuppen » 2009-01-16 20:51

Köpte den på jula som du har bil på och även den med dubbla på biltema.
Går fordon och har fått lite info om hur man rekondar och vi kör rubbing med singel och vax med dubbel.. DEt funkar utmärkt och är inte alls dyrt.
Ett litet tips iallafall.
traktormuppen

Return to Övrigt