Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tips på rostskydd efter svetsning

Tips på rostskydd efter svetsning

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Tips på rostskydd efter svetsning

Postby haland » 2013-08-23 14:51

Är en nybörjare på att laga rost på bilar. Har en orörd 142-74 som jag tänkt börja svetsa i. Det ser inte så farligt ut från utsidan. Lite rost runt hjulhusen bak, lite i trösklarna, lite i baljorna och en framskärm som jag ska byta.
Antagligen är det mycket värre när man börjar riva. Har kollat lite under showroom och det som görs där är ju imponerande men själv blir man tveksam, törs man börja?

Vad använder ni för rostskydd efter att man svetsat i en bit? Det verkar ju också lättare att måla på rostskyddet, istf spruta, speciellt på ställen som ändå ska ha underredsbehandling.
Lackar ni också efter grundning även om det ska på underredsmassa?
Jag vill ju göra ett seriöst jobb så det inte börjar rosta om nåt år igen
haland

Re: Tips på rostskydd efter svetsning

Postby senap » 2013-08-23 17:32

vad som helst är bättre än intet, men carosol tunnolja, spray är väl vad jag använder på svetsen innan jag lägger på tjockare gojs där det kan behövas.
senap

Postby Amarace » 2013-08-23 20:03

Alltid täckfärg på grundfärgen, sen kan man lägga dit det skydd man vill ha (tunnflytande eller underedsmassa eller vad man nu vill ha).
Amarace

Postby skanke » 2013-08-24 09:33

Beror nog lite på vart det är någonstans på karossen man lagt i nya bitar.

Handlar det om t ex en skärmkant så lägger man på primer (helst 2komponent) och sedan lack. Det går naturligtvis att lägga på primer med sprayburk eller pensla, men har man tänkt lämna in bilen till en lackerare så brukar dom inte bli överförtjusta över burkspray eller penslad primer. Det måste oftast tas bort innan man kan lägga på riktig 2 komponent billack.

På insidan sprutar man lämpligen med ett tunnflytande rostskyddsmedel. Men det gör man efter lack.
skanke

Postby N 59082 » 2013-08-28 21:36

skanke wrote:Beror nog lite på vart det är någonstans på karossen man lagt i nya bitar.

Handlar det om t ex en skärmkant så lägger man på primer (helst 2komponent) och sedan lack. Det går naturligtvis att lägga på primer med sprayburk eller pensla, men har man tänkt lämna in bilen till en lackerare så brukar dom inte bli överförtjusta över burkspray eller penslad primer. Det måste oftast tas bort innan man kan lägga på riktig 2 komponent billack.

På insidan sprutar man lämpligen med ett tunnflytande rostskyddsmedel. Men det gör man efter lack.

Finns det någon primer i sprayburk som är "mer" accepterad hos våra lackerare ?
Dom gjorde nyligen en totalrenovering av en grön Skoda i tidningen klassiker.
Där användes sprayprimer över hela bilen, men fabrikatet framkom inte.
Är det möjligen Hagmans produkter som används ?
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Göran Å » 2013-08-28 22:41

Det viktigaste är nog att rostskyddsfärgen innehåller zink.
Göran Å

Postby skanke » 2013-09-03 21:06

Jo det är nog Hagmans dom använde. Man kan ju få "riktig" lack på sprayburk, men jag vet inte om det var fallet med Klassikers Skoda.

Det är nog generellt svårt att svara på vilken 1k burkspray som lackerare föredrar. Har du tänkt lämna in bilen på lack, så är tipset att höra med lackaren vad som fungerar.

Det går ju också att lägga en sealer över om man är orolig för att topplacken skall lösa underliggande lager. Men det är ju ett extra moment som man kanske kan undvika om man använder rätt produker. 2k grund är nog ett säkrare kort.

Annars kan man ju lägga på burkprimer tillfälligt för att skydda plåten mot rost tills det är dags att lägga på den riktiga lacken. Man får då slipa bort den innan den riktiga lacken läggs på. Lite onödigt extrajobb kanske.

En del lackerare vill ju bygga upp lacken från grunden själva för att kunna garantera och ta ansvar för slutresultatet.
skanke

Postby N 59082 » 2013-09-14 07:35

Jag kontaktade min kommande lackerare som skall göra lite jobb för mig.
Ställde samma fråga till honom, vilken grundfärg/rostskydd jag skulle använda mig av vid rostlagning, innan lackering.
Han svarade:
Använd aldrig enkomponents produkter på ytor som senare skall lackas.
Billack är tvåkomponent och löser upp den sprayade/penslade enkomponentsfärgen.
Ytor som är behandlade med enkomponent oavsett fabrikat och funktion måste avlägsnas innan lack.

1-K färg är jättebra till rostlagning av tex golv och balkar, inget annat.
Zinkfärg var heller inte bra som grund innan lackering.

Han rekommenderade Hagmans Stålplast Primer CA som är 2K.
Blanda till endast den mängd som du beräknar gå åt till ytan och spraya/pensla sedan.
Obs att den härdar ganska fort och skall användas genast efter den är blandad.

Om man ändå har målat ytan med 1-K färg och envisas med att ha den kvar finns risken
att den färdiga ytan krackelerar eller reser sig.
Kanske inte omedelbart, men på sikt kan den spricka, blåsor kan bildas och att lackeringen blir svagare.
Man vill ju inte att färgen lossnar vid en tvätt eller gnuggande med nageln.

E.Norstedt
N 59082

Postby ANNA » 2013-09-14 21:16

Smart! Att gå till källan å i ditt fall rätt källa dvs personen som ska tampas med att få till något snyggt på det underarbete som gjorts på bilen.

Svaret hade kanske blivit anorlunda om man frågat någon annan men i detta fall är det ju helt rätt att göra som lackeraren säger, på just den bil som ska lackas av sagda person.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby haland » 2013-09-24 12:14

Tack för alla svar. Låter som det är enklast att använda 2K grundfärg. Finns det nån regel hur lång tid det får gå innan lackering efter man lagt på primer?
haland

Postby N 59082 » 2013-09-24 18:01

haland wrote:Tack för alla svar. Låter som det är enklast att använda 2K grundfärg. Finns det nån regel hur lång tid det får gå innan lackering efter man lagt på primer?

Om du ändå har tänkt att låta en lackerare utföra div lackjobb på din bil så är det bästa rådet att höra med honom vad han anser är lämplig tid innan du lackerar dina delar.
Svaret du kommer att få av lackaren är nog omkring max en månad sen på med riktig färg.
Varför åka runt i en bil som är fläckig och ser allmänt bedrövlig ut.

E.Norstedt
N 59082

Postby haland » 2013-09-27 08:38

Jaha en månad ungefär. Anledningen är ju också att det tar tid att svetsa rost. Jag vill laga del efter del i lagom takt utan att stressa. Då tar det nog längre tid än en månad innan första lagningen gjordes. Kanske får man då lacka lite i taget och inte allt på en gång?
haland

Postby N 59082 » 2013-09-28 09:53

Du kan nog lugnt vänta mycket längre än en månad med att lacka bilen.
Finns väl inget riktigt datum på hur länge man kan vänta.

E.Norstedt
N 59082

Postby skanke » 2013-09-28 19:18

Hur länge man skall vänta med att lägga på lack beror nog på om man har tänkt att använda bilen eller om den står i garage.

Skall du köra med bilen så bör du inte vänta en månad med att lacka. Grundfärg är oftast inte vattentät och fukt kan sätta fart på rosten.

Står bilen i garaget i väntan på att bli klar för lack så spelar det ingen roll då kan man ju gärna vänta med att lägga på topplacken.
skanke

Postby Amazon_Sleper » 2013-09-28 23:25

Den primer som Lackeraren hänvisade till Hagmans Ca 2komp är en epoxigrund å är den enda grund som är 100% vatten å lufttät. Vilket även gör att den isolerar underliggande skickt av färg å motverkar i regel resningar osv.

Samt att du kan vänta 10år med å lacka de rostar inte å suger inte åt sig fukt, men OBS den måste övermålas med slipgrund innan lackering, Mindre nogranna ställen som på golvet inne i bilen brukar jag pensla den å så lacka direkt på men utsidan törs jag inte chansa.
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby haland » 2013-09-29 16:48

Tack allihop för bra råd! Epoxigrund verkar smart då reparationsjobbet drar ut på tiden. Kan ju inte vara så jobbigt att blanda till och så vet man att det inte börjar rosta i första taget.
haland

Postby Göran Å » 2013-09-29 21:54

Jag har tidigare använt både epoxigrundfärg och olika enkomponentsgrundfärger. Det var någon billig enkomponentsgrundfärg som faktiskt reste sig vid lackering, men med de bättre sorterna var det inga problem. Jag kunde heller inte finna att den betydligt dyrare epoxiprimern var bättre på något sätt än de bra enkomponentsprimrarna. Och då lackade jag ändå på med polyuretanlack med mycket starkt lösningmedel i.

Det finns en uppsjö av produkter och det är bra att vara på den säkra sidan. Men det kan vara onödigt att betala dubbelt så mycket för en epoxiprimer som är precis lika bra som en enkomponentsprimer.
Göran Å

Return to Övrigt