Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vilka här kör sin 140 som bruksbil?

Vilka här kör sin 140 som bruksbil?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: Vilka här kör sin 140 som bruksbil?

Inläggav mhr144 » 2010-01-29 23:26

skulle alldrig falla mig in :) har man lagt ner en massa jobb på hela bilen för att få det helt,
rent o fint så känns det som ren idioti att utsätta den för salt. att sladda runt på lite grus eller ren snö kan ju vara kul nä var rädd om era 140is fina exemplar växer ju inte på träd om man säger så.
Martin Häggström
0730-541418
portning (vid mån av tid)
flödesbänk mm
mhr144

Inläggav Mattias Edeslätt » 2010-01-30 23:59

Knixen skrev:
Emilius skrev:Jag gör, denna vintern iallafall, finns ju inte mycket roligare bil att glida runt med på vintern,
så jag tar tillfället i akt när jag ändå ska rostlaga upp hela bilen om några veckor, allt e planerat.
Har några få hål i golvet och om dem blir nån centimeter större i diameter innan jag ska rostlaga spelar ju inte så stor roll faktiskt.

Men när den väl är fräsch och jag lagt på ny lack och allt kommer den inte få se snö mer i min ägo iaf.
Huruvida den stannar i min ägo till nästa vinter vet jag inte men då blir det vinterbil i vilket fall som.

Bortsett från en fryspropp som krävde att jag lånade farsans verkstad en kvart och blåste med blåsmunstycke i soppaslangen mot tanken till det small till och släppte har jag inte haft några övriga problem i vinter,
Körde utan bromsservo en vecka, och man ser knappt nåt ut genom rutorna första halvtimmen,
allt beror ju på hur knusslig man är, vill man åka gammal bil med allt som hör till så vill man :wink:

Det kanske är sådana här bilar som "försvinner på en vinter"? Jag menar, rosthål finns redan och man planerar att laga senare. Sen blir inte lagningen av olika anledningar av och plötsligt mäts diameteren på hålen i dm istället. Förlåt min envishet, man jag köper fortfarande inte resonemanget att de tålt salt och vinter i 30-40 år men nu plötsligt inte klarar det :?
Givetvis förutsatt att det inte redan finns rosthål och att man sett över och förbättrat skyddet där det behövs

Klart att de tål det, men få har möjligheten att hålla dem i riktigt fint skick vid bruk året runt. För att bäst bevara skicket, bruksskicket, original eller renoverat så bör man inte köra vintertid i stora delar av landet. Har man då också t ex lagt stora pengar på ny lack och krom, gummitdetaljer mm så ökar inte lusten direkt. Men om alternativet här nere i söder att man inte har lämplig vinterförvaring så det får stå ute så är alternativet att bruka den bättre då de förfaller lika mycket av att stå still ute här nere i fukten.
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Inläggav Emilius » 2010-01-31 18:55

Knixen skrev:
Emilius skrev:Jag gör, denna vintern iallafall, finns ju inte mycket roligare bil att glida runt med på vintern,
så jag tar tillfället i akt när jag ändå ska rostlaga upp hela bilen om några veckor, allt e planerat.
Har några få hål i golvet och om dem blir nån centimeter större i diameter innan jag ska rostlaga spelar ju inte så stor roll faktiskt.

Men när den väl är fräsch och jag lagt på ny lack och allt kommer den inte få se snö mer i min ägo iaf.
Huruvida den stannar i min ägo till nästa vinter vet jag inte men då blir det vinterbil i vilket fall som.

Bortsett från en fryspropp som krävde att jag lånade farsans verkstad en kvart och blåste med blåsmunstycke i soppaslangen mot tanken till det small till och släppte har jag inte haft några övriga problem i vinter,
Körde utan bromsservo en vecka, och man ser knappt nåt ut genom rutorna första halvtimmen,
allt beror ju på hur knusslig man är, vill man åka gammal bil med allt som hör till så vill man :wink:

Det kanske är sådana här bilar som "försvinner på en vinter"? Jag menar, rosthål finns redan och man planerar att laga senare. Sen blir inte lagningen av olika anledningar av och plötsligt mäts diameteren på hålen i dm istället. Förlåt min envishet, man jag köper fortfarande inte resonemanget att de tålt salt och vinter i 30-40 år men nu plötsligt inte klarar det :?
Givetvis förutsatt att det inte redan finns rosthål och att man sett över och förbättrat skyddet där det behövs

Inte min bil iallafall, först och främst måste hålen lagas för att den ska gå genom bes,
sen ska bilen lackeras om och göras i väldigt fint skick, jag e varken lat, glömsk eller har dåliga förutsättningar,
så att min rost inte blir lagad behöver ingen oroa sig för :wink:
Många tappar kanske orken eller liknande pga. att dem inte har kunskaperna,
är 50 år gamla och lederna värker efter en timmes skruvande, dem får ligga o skruva ute i carporten etc.
Har redan börjat samla på mig karossdelar och har tillgång till verkstad, lackbox osv.
Är utbildad billackerare, Rabatt på det mesta, kontakter, gratis prylar etc.

Bilen ska vara 100% i sommar på alla årets träffar så,
dessutom är det 3-4 småhål som ska lagas endast, och bilen kommer gå genom många andra modifikationer.

Att jag kör den nån dag i veckan denna vintern känns som det spelar mindre roll då.

Man lär förstå sig på rosten om man ska veta varför bilarna blir uppätna,
har du nånsin skrapat i underredet i en trottoarkant eller något så har du också lämnat ett plåtrent skrapsår trots rostskydd,
och där kryper det vidare ifrån. Dessutom hamnar stenskott även under, och så har rostskyddet sina begränsningar,
dock är det för det mesta slarv, och när bilen börjat rosta så har folk inte tagit vid nånting,
eller så har dem lappat lite o lagat, men det krävs en hel del för att ta bort grovrost,
helst ska allt bort, inte ens blästring räcker. Du ska kapa bort all angripen plåt och ersätta med ny,
svetsa kant i kant och ha helt täta svetsar, rostskydda inne och ute osv.

Användning av bilen skapar rost men hemmapulare brukar mest förvärra saken..
I viss mån ordnas det men oftast tvivelaktigt.
Emilius

Inläggav skanke » 2010-02-01 13:17

jag kommer att göra det när den är klar om max en månad. Det här med saltet är väl inget nytt, det saltades väl även när 140 serien var ny? Inte köpte väl folk en ny 140 på 70-talet och körde dem en gång i veckan sommartid? Om bilarna har klarat sig så här länge så kan de väl inte plötsligt förvandlas till skrot "över en natt" när man kollar över rostskydd och dylikt kontinuerligt. Jag tror ju att de här bilarna pysslas om betydligt mer nu än för 15-20 år sen.

Nej det här med salt och rost är inget nytt, och det var ju därför bilarna började rosta sönder redan på -70talet. Iallafall dom som kördes året runt i den södra landsdelen. Och det är väl troligen så i många fall att de bilar som bruksades hårt på -70 och -80talen inte är bland dom som fortfarande finns kvar idag.
För 10år sedan fanns ca 60 000 140:or kvar i registret och av dessa finns ca 25 000 bilar kvar och tycker jag också säger en del.

Som jag skrev i en annan tråd här på forumet så hade vi en 142 -69 i familjen när jag växte upp. Och redan när den var 10år så hade det blivit ett hål i en bakskärm, och något år senare blev det 2:a på besiktningen då huvfästena var slut. Då hade bilen gått ca 10 000mil. Den kördes någon gång i veckan och stod jämt i garage. När jag tog över den i mitten på -80talet hade den gått 15 000mil och var slut i plåten på många ställen.

Och då bytte jag:

Framskärmar
Front
Vä tröskel
Baljor
Baklucka
Nederkanter på bakskärmar
Bakre sandplåt
Dörrar
Bitar av golvet

Det var ganska vanligt att folk lade ner en hel del jobb på att laga rost då bilarna fortfarande hade ett högt bruksvärde. Så min bil var på inget sätt unik när det gällde rosten. På den tiden fanns det en firma som bara sålde ekonomiplåt till bilar och hade en katalog med massor av plåt. Mest fanns det till 140-serien. Dom hade en jättestor butik i Älvsjö söder om stan och där fick man stå i kö för att köpa plåt sån efterfrågan var det. Ändå sålde de vanliga biltillbehörsbutikerna och Volvo ekonomiplåt, så det säger en del om efterfrågan tycker jag. Det många fick lära sig då var att rostproblemen inte var lösta bara för att man lagade och lackade om bilarna. Många fick besviket se hur nya rostbubblor började krypa under den relativt nya lacken redan efter ett par säsonger även fast det var seriöst lagat och lackat. Var det oseriöst gjort kom bubblorna oftast redan året efter. Rosten är en ständigt pågående process. Dom flesta av 140:orna som var rostiga då finns inte kvar idag, lagade eller olagade. Min bil var en Toyota sist jag kollade :x

Dessutom är det ju inte bara karossen som tar stryk av salt. Även styrleder, bromsar, kardanknutar slits hårt. Även stötfångarna och rutlister korroderar och får en ful yta av saltet.

Jag har mina 140:or som hobbybilar och kör därför inte på vintern. Och det går inte att bevara dom i det fina skick dom är i om man bruksar dom året runt, iallafall inte här i STHLM.

Om man skall köra sin 140:a på vintern hänger nog mest på vilket skick bilen är i och vilka ambitioner man har med sin bil. Är bilen lite halvskabbig så spelar det kanske inte så stor roll. Men är det en bil i "mint" skick, renoverad eller orenoverad bör man låta bli om man bor på ställen där det saltas.
skanke

Inläggav Knixen » 2010-02-05 22:44

måste bara få flika in att när jag körde 180:an mellan Alingsås och Borås mötte jag en röd alt. vinröd 73/74, såg ej om det var en 2 eller 4 dörrars. Den pinnade på bra i modden :D
Tror att det var i tisdags den här veckan, nån här på forumet kanske?
Knixen

Inläggav Amazon_Sleper » 2010-02-09 22:10

En bil ska inte behöva rosta om man sköter den rätt :? Lägger man igen stenskott osv kollar rostskyddet under vår å höst osv så är de lugnt.. Mena vad tro ni en frusväg gör med underredet på en bil?? Fan så mycke sämmre än på vintern i alla fal..
Har 8km grusväg hem till mig å jag får rostskydda bilen varje vår å höst men så håller dom med... :P
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Epsi » 2010-02-09 23:10

rent teoretiskt, kör man mycket grusväg borde man aldrig ha någon rost.. den blästras ju änna bort på samma vis som underredsmassan:D
Epsi

Inläggav mattsvart63 » 2010-02-26 11:52

har andvänt min bil nästan varje dag har vissa dar vart -30 men den startar och puttrar på har vart lite seg att växla men de kan man ju förstå bättre bil kan man nog inte hitta
mattsvart63

Inläggav Volvo142GT » 2010-02-28 21:05

Använder min 142DL 1972 i orginalskick i stort sätt varje dag fram och tillbaka från jobbet (ungefär 2 mil enkelresa). Nu är det så att man inte saltar på vägen (bor i skogen vet ni) här vilket gör att bilen inte blir utsatt för en massa skit som snabbar på rostprocessen.
Det värsta är att när det töar och fryser igen att is/snö/vatten sätter sig mellan listorna osv., och vatten som blir is tar mer volym, vilket gör att vissa saker bokstavligen kan frysa sönder. Har inte upplevt något liknande själv men det är som sagt teoretisk inte omöjligt.
När man sköter bilen rätt (rostskydd, tvätt, oljor, knuffa andra bilar :oops: osv.) tror jag inte att det skadar bilen när man använder den på vintern. Kan på andra sida förstå att man inte vill använda den när man har renoverat den till (bättre) bruks- eller utställningsskick.
Annars är bilarna gjorda för nordisk klimat så det är bara tuta och köra!
Motorer utan turbo.....suger!
[img:30a2f98q]http://i232.photobucket.com/albums/ee320/Volvofiel_robert/GTklein.jpg[/img:30a2f98q]
445 '58 / PV544 '62 / 142 GT '69 / 855 T-5R '95 / V70XC '99 / V70R AWD '99
SMV 12 Lyx '66
Användarvisningsbild
Volvo142GT

Inläggav Per Helgesson » 2010-03-20 23:33

Jag har en vinröd 145-74. Den har jag kört som bruksbil i 20 år, fast sen 2003 endast på sommaren. Mellan 2000 och 2003 var den ur trafik och genomgick kraftig karossrenovering och ny lack. Jag har bokfört 400 timmars svets och karossarbete på den bilen (I efterhand så är man ju nöjd, men under resans gång tänkte man ge upp åtskilliga gånger!)
Med så mycket jobb nedlagt så har jag ingen lust att bilen ska rosta igen, så därför kör jag bara på sommaren med den numera. Två vinterresor till Norrland har det dock blivit.
Bilen har nu gått 60000 mil. 30000 av dessa har jag kört sen 1990. Efter bilen blev "klar" 2003 har den gått 8000 mil. Åtskilliga långresor har det blivit, både före och efter renoveringen. (Riksgränsen -92, Nordkap/Kirkenes med husvagn -93, Lofoten med husvagn -94, Europatur Budapest-Paris -95, Budapest igen -96, Island/Färöarna -03, Norgetur-04, Danmark/Tyskland-05, Luleå vinter-06, Luxemburg-07, Arvidsjaur vinter-08, Lappland via Norge/Trollstigen-08)
Jag har inte fattat hur man lägger upp bilder här, men min bil pryder 140-klubbens informationsfolder med en snygg vinterbild vid polcirkeln (feb-08).
Per Helgesson. Redaktör och styrelseledamot i Svenska Volvo 140-klubben.
Per Helgesson

Inläggav jonte » 2010-03-21 09:59

finns beskrivning på showroom hur man lägger in bilder
:wink: jag är inte såhaj på datorer heller men de gick
till slut :lol:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Inläggav Jocke » 2010-03-29 10:46

jag kommer att ha min 142:a som bruksbil framöver.
ska skrota min lilla opel så då har jag bara 3 bilar kvar varav 142:an blir pendlarbil :)
---=Born to Lose=---
Jocke

Inläggav Amazon_Sleper » 2010-08-23 19:00

Kom å tänka på denna tråden idag har ju vare uppe även om man kan lita på så pass gammal bil osv.. I alla fal tjejen har börja skola i fränsta så skulle hjälpa tillå köra grejer.. Tur å retur en nätt tur på 30 mil :wink:
Så tänkte först ta 240 in min dels för jag inte hunnit isolera 145an å så för de var så dåliga däck pån, å att den är lätt förtjust i olja också :P Men nu fick de bli 145a då ja inte han klart med rostbättringen på 240in..
Så kuska iväg i förmiddags med tanken full å de gick fint ner höll samma tempo som dom flesta på E14 å så när jag skulle hem så pröva jag en annan väg med lite små vägar osv å gick bra hem med stanna till hos svärmor med några kartonger å surra lite innan jag åkte å tanka å for hem..

I alla fal så när jag tanka bilen får jag i 29,79 å tog å räkna på de som stod på trippen å bilen har drage 0,75litern milen :shock: :shock: :shock: i ett tempo på mellan 100-120 med 4;30 i bak å fullt bagage..

Var väl kanske lite ot men tyckte de var värt å berätta, kan även tilllägga att mej vetligen är motorn orginal å bilen har gått 47700mil.... :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Grim » 2010-08-27 23:50

köpte min i november å kört i stort sett dagligen me den för undantag en 2-3 veckor när ja lekte lite me en gammal corolla me e85 kon mm förstår inte varför framvagnen gav upp på den lilla rosthögen?? just d JAPAN va d ja :p inte tåla 150 hk nä tack 145an får d va tuffar på i alla väder
Grim

Inläggav bodda » 2010-08-28 09:41

använt min express som bruksbil med mätte upp den o fick att den klarade litern i stadskörning
men nu blir det rostlagning o motorbyte
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Inläggav Birger » 2010-08-30 18:04

jepp,jag ska köra min 142 automat i vinter:)
VOLVO 142 -72
VW Beach Buggy -67
BMW M3 -97
HVA kaf 256a -68
HVA 250 -68
HUSQVARNA 360 -67
Användarvisningsbild
Birger

Inläggav Rogge » 2010-08-30 18:40

Förhoppningsvis kan 145 rulla som brukis nästa sommar, iår har det inte blivit mycket kördande tyvärr, dels pgha jänkebil poch sen att den inte har mått så bra maskinellt sett..

vinterkörning? nej fan, har 740 till det den är lite mer kontrollerad att åka brett med :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Amazon_Sleper » 2010-08-30 21:21

Rogge skrev:Förhoppningsvis kan 145 rulla som brukis nästa sommar, iår har det inte blivit mycket kördande tyvärr, dels pgha jänkebil poch sen att den inte har mått så bra maskinellt sett..

vinterkörning? nej fan, har 740 till det den är lite mer kontrollerad att åka brett med :)

Nä nu jävlar måste du skämta Rogge? 740in är ju som en hora på malmskillnadsgatan en slank han hit å en slank han dit :P (hoppas ingen tar de stötande :? )
Mycke goare sladd bil än 140in får man ju leta efter :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Inläggav Rogge » 2010-08-30 22:49

145an är som att kasta en hammare, ingenting ingenting och där kom baken! 740in går på fina långa kas på trean med halvgas :)

sen är jag väl måttligt sugen på att svetsa upp bilfan och sen ut o köra den i salt o slask, kan ju ärga på 45orna ;)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Inläggav Grim » 2010-08-30 22:53

ja men d ska ju vara lite utmaning ;) som att försöka hindra en anka från å vicka på arslet ;) men det är kärlek hängde ifrån en 745a i fredags bara på lite blöt asfalt ;)
Grim

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt