Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vinylfärg i Sverige?

Vinylfärg i Sverige?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Vinylfärg i Sverige?

Postby offwhite » 2013-04-28 15:12

Var kan man köpa vinylfärg i Sverige? Har letat som en galning på nätet, men det verkar inte finnas som sprayfärg.
Letar speciellt efter rustoleums "Vinyl and Fabric"-spray, den hade fått goda omdömen på recensioner på nätet.
offwhite

Re: Vinylfärg i Sverige?

Postby VOLVO » 2013-04-28 15:39

Ser ut som om Rogers Custom i Göteborg har nått liknande till salu. Kolla FÄRG och VHT :arrow: http://www.rogerscustom.se/
/ sven
VOLVO

Postby villej » 2013-04-28 21:11

offwhite: Det här är företaget som jag talade om: http://www.colorplus.com/products/surflexcustom-colors. Jag har inte hittat något annat företag som levererar färg för vinyl baserat på färgprov.

Jag vet inte vart du ska vända dig för tygfärg till sitt-ytorna på ditt säten, men det borde vara enklare då infärgning av tyg är en vanlig aktivitet.

Postby ANNA » 2013-04-29 17:47

Kolla med en välsorterad konstnärsbutik, helst en sån som drivs av någon gaaaaammal tant elelr gubbe som varit i branchen i typ hundra år. På såna ställen brukar de kunna hjälpa en med det mesta.

Tygtryckerier kan också vara ett tips...
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby Daniel » 2013-04-29 18:01

www.kreatima.se
www.slojd-detaljer.se

Sök på vinylfärg eller läderfärg. Där finns något iaf. Finns säkert fler hobbyfirmor. Prata annars med en tapetserare (inte en som håller på med papperstapet...) eller sadelmakare
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby offwhite » 2013-04-29 20:11

Daniel> Redan kikat in dem, men hade hellre velat ha som sprayfärg. Rust-oleum har ju sin Vinyl and Fabric-sprayfärg, som verkar ge bra resultat (recension: http://johnnyinadress.blogspot.se/2011/08/spray-paint-your-sofa.html), men den verkar bara finnas i USA.

För tyget finns det Simply Spray, som verkar gå att beställa till Sverige. Ger visst inte så bra resultat om man vill ljusa upp textil, men för att förbättra en solblekt sits kan den nog fungera rätt bra (demo: http://www.youtube.com/watch?v=xJL7BuwkuKE)

Tydligen verkar det finnas ett märke i Europa som heter VHT som gör vinylfärg, men den är dyrare och verkar inte ha fått lika goda omdömen som Rust-oleums variant.
offwhite

Postby skanke » 2013-04-29 22:30

För många år sedan så behövde jag måla om ett par dörr sidor och använde just VHT på sprayburk.
Och jag kan säga att resultatet inte blev någon höjdare. Blev i mitt tycke en rätt tråkig yta och det syntes lång väg att det var hemmamålat. Såg ungefär ut som att man tagit vanligt sprayfärg och målat med.

Sedan fanns inte så många kulörer att välja på heller.

Så om inte VHT har revolutionerat sina vinylfärgsprodukter de senaste åren så skulle jag leta efter något bättre.
skanke

Return to Övrigt