Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 69:a

142 69:a

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

142 69:a

Postby Barre » 2007-12-01 16:48

Här har jag en bild på min lilla pärla. Backspegeln är numer bytt efter ett missöde med den gamla :? .

Image
Mvh Mario

142 69:års modell
Barre

Postby Anton » 2007-12-01 20:52

Oj! den såg riktigt fin ut! :) Och med dom gamla orginalskärmarna kvar!Är inredningen i lika bra skick?
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Barre » 2007-12-02 01:23

inredningen är i mkt bra skick...förarsätet är lite nersuttet men där bak har ingen suttit...bara äldre par som ägt bilen....ska ta lite nya bilder så snart jag är hemma i garaget igen...det är ju blå klädsel i....
Mvh Mario

Barre

Postby jonte » 2007-12-02 02:14

snygg bil,dom äldre grillarna är snyggast tycker jag :wink:
jonte

Postby Barre » 2007-12-19 22:43

Här kommer lite nya bilder på inredningen, men även lite lagningar som är gjorda bl.a. hålet mellan och bakskärmen samt framskärmarna, ja ni får se...

Image I

ndredningen är helt inntakt, ingen som rökt el. dylikt i den, inga djur heller som förpestat sätena

Image

Baksätet har enligt uppgift aldrig någon suttit i(klart det har men eftersom bilen ägts av ett äldre par under större delen av tiden har det inte nyttjats och nu på senare tid är ju bälten ett krav av föräldrar om de ska åka bak, ok nu ska inte moral-mario tala om bältesanvändning:D).

Image

Här det som är fixat, även skärmkanten är iordninggjord, dock inte stankskärmsfästet, för kallt för att ordna med nu. Och nu följer en fråga, hur ska jag göra för att det inte ska vara sån klar färgskillnad, polare vet jag. Men är verkligen omlackering den slutgiltiga lösningen?
Mvh Mario

Barre

Re:

Postby Ösd145 » 2007-12-19 22:52

Barre wrote:Här kommer lite nya bilder på inredningen, men även lite lagningar som är gjorda bl.a. hålet mellan och bakskärmen samt framskärmarna, ja ni får se...

Indredningen är helt inntakt, ingen som rökt el. dylikt i den, inga djur heller som förpestat sätena

Baksätet har enligt uppgift aldrig någon suttit i(klart det har men eftersom bilen ägts av ett äldre par under större delen av tiden har det inte nyttjats och nu på senare tid är ju bälten ett krav av föräldrar om de ska åka bak, ok nu ska inte moral-mario tala om bältesanvändning:D).

Här det som är fixat, även skärmkanten är iordninggjord, dock inte stankskärmsfästet, för kallt för att ordna med nu. Och nu följer en fråga, hur ska jag göra för att det inte ska vara sån klar färgskillnad, polare vet jag. Men är verkligen omlackering den slutgiltiga lösningen?

Alltid trevligt och glädjande att se en välhållen och fin 140:a...!

Önskar att min 145:a vore lika fin... :roll:
Volvo 142 DL -72:a (Blivande finbilen)

Volvo 145 (bas) 71:a (Rullande projekt)

Passat Tdi 99:a (Bruksbilen)
Ösd145

Re:

Postby Barre » 2007-12-19 22:54

Ösd145 wrote:
Barre wrote:Här kommer lite nya bilder på inredningen, men även lite lagningar som är gjorda bl.a. hålet mellan och bakskärmen samt framskärmarna, ja ni får se...

Indredningen är helt inntakt, ingen som rökt el. dylikt i den, inga djur heller som förpestat sätena

En dag min vän. Men jag tyckte in din så så pjåkig ut. Läckert med Turkos, lite ovanligt på vägarna nuförtiden.
Mvh Mario

Barre

Re:

Postby Ösd145 » 2007-12-19 22:58

Barre wrote:
Ösd145 wrote:

En dag min vän. Men jag tyckte in din så så pjåkig ut. Läckert med Turkos, lite ovanligt på vägarna nuförtiden.

Jo, det påstås ju från experthåll att färgen är relativt ovanlig.

Vad beträffar skicket så är det inte bortom all räddning...

Men dock blir det många timmar i garaget innan skicket är detsamma som din pärla...
Volvo 142 DL -72:a (Blivande finbilen)

Volvo 145 (bas) 71:a (Rullande projekt)

Passat Tdi 99:a (Bruksbilen)
Ösd145

Postby skanke » 2007-12-20 16:44

Och nu följer en fråga, hur ska jag göra för att det inte ska vara sån klar färgskillnad, polare vet jag. Men är verkligen omlackering den slutgiltiga lösningen?

Är bättringen gjord med sprayburk, eller är det lackat med riktig billack?

Jag tror att det är svårt att fixa till den bättring som redan är gjord, utan det är nog bättre att försöka göra om arbetet, och göra det seriöst.

På grund av att marinblå innehåller röda färgpigment så är det en kulör som är extra känslig för blekning så därför bör man maskinpolera bilen innan man gör en sådan här bättring. Då ser man vad man har att jobba mot. Men i och med att lacken kan ha blekts så kan det vara svårt att göra en snygg bättring utan att det syns. En erfaren lackerare kan i viss mån kompensera för detta genom sprutteknik, spädning av färgen och/eller genom att bryta färgen, men det är svårt.

Om det ändå inte går att få till, så är det bästa om man kan låta göra en s.k fotospektrometrimätning av lacken, och utifrån det blanda till rätt kulör, då kan man få till en snygg bättring utan att behöva lackera om hela bakskärmen. Med rätt handlag med färgsprutan samt med rätt slipning och polering kan man få till en bättring som knappt syns.
skanke

Re:

Postby Barre » 2007-12-20 18:05

skanke wrote:
Och nu följer en fråga, hur ska jag göra för att det inte ska vara sån klar färgskillnad, polare vet jag. Men är verkligen omlackering den slutgiltiga lösningen?

Är bättringen gjord med sprayburk, eller är det lackat med riktig billack?

Jag tror att det är svårt att fixa till den bättring som redan är gjord, utan det är nog bättre att försöka göra om arbetet, och göra det seriöst.

På grund av att marinblå innehåller röda färgpigment så är det en kulör som är extra känslig för blekning så därför bör man maskinpolera bilen innan man gör en sådan här bättring. Då ser man vad man har att jobba mot. Men i och med att lacken kan ha blekts så kan det vara svårt att göra en snygg bättring utan att det syns. En erfaren lackerare kan i viss mån kompensera för detta genom sprutteknik, spädning av färgen och/eller genom att bryta färgen, men det är svårt.

Om det ändå inte går att få till, så är det bästa om man kan låta göra en s.k fotospektrometrimätning av lacken, och utifrån det blanda till rätt kulör, då kan man få till en snygg bättring utan att behöva lackera om hela bakskärmen. Med rätt handlag med färgsprutan samt med rätt slipning och polering kan man få till en bättring som knappt syns.

Karln som fixade det åt mig är lackerare också, han sa att han kunde lacka om hela bilen när jag är klar med den, dvs. fixat alla smågrejor, rost o så. Men jag tänkte att innan jag får tillräckligt med pengar att styra upp det lite. det är gjort med Volvos färg på burk.
Mvh Mario

Barre

Return to Showroom