Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 142 -72

142 -72

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

142 -72

Postby Krokodilen » 2006-11-06 21:38

Här är min nya 142:a som jag har som bruksbil och tänkte fixa mig lite grundläggande mekkunskaper från.

Image

Typ: DL (kort växelspak, annan grill mm)

Års: 1972

Antal ägare:4

Inköpt av mig: 2006.09.xx

Färg: Vit

Motor: B20A

Mil:14 000

Skick

Helt orginal så när som på stereo som är något nyare än 72. Besiktigad i somras. Service gjord i sommar (olja och filter bytt, förgasare rengjord, brytarspettsar justerade mm). De som felar är:

- Galonet i klädseln har spruckit på sina ställen.

- Rost finns i skrämkanter, tröskellådor (en skärm behöver bytas helt och lite annat svetsjobb behövs på vänster sida)

- Det går inte att stänga av värmen till 100% i kupén

- List i dörren sitter inte fast

- Växelspaken har hoppat loss!

Ekonomi

Inköpspris: 7000

Försäkring: 190kr/mån Halvförsäkring hos IF (290 för Hel)

Bensinförbrukning: Drar cirka 0-8 landsvägskörning

Tillbehör:

Motorvärmare

Vinterdäck på fälg (nästan nya!)

Radio med kassettdäck

Org. Instruktionsbok

Gamla besiktningsprotokoll

Morakniv, tändare och skruvmejslar (låg i en av dörrfickorna) :)

Framtidsplaner med bilen:

Fixa ovanstående fel

En omlackering vore inte helt fel.

Etanolkonvertering

Bensindriven motorvärmare

Nya sommarsulor

Höja baken en aning (hängröv är ju inte snyggt! :))
Krokodilen

Postby Matzie » 2006-11-10 13:22

Skärmarna ser ut att vara rostiga på det man ser på bilden! dessutom ser det ut som du har dom extremt snygga stolarna med dem \"limpformade\" nackstöden! =)) har sådana jag med :D

Kupevärme problemet har jag oxå (konstigt va?), fast jag tror det är ett spjäll som ska stänga som inte gör det, så det är inte någon supersvår manöver att åtgärda.

Dina planer med omlackering är inte helt fel motiverade, för när du har lagat all rost och ska spraya på färg på dem ställena, så kommer kulören skilja sig mot den gammla lacken, spelar ingen roll om du blandar exakt samma, den färgen som du har på har troligtvis hänt med mer än 15år så den är lite solblekt och så, men VIT, Gul och Orange är en grym färg på 140 serien!

Hängröv åtgärdas inte med höjning bak, utan sänkning fram :twisted:

Vill se mer bilder på den! även motorutrymmen, mer närbilder på rosten, i bagageutrymmet (så man kan se din rost i baljorna ^^) andra sidan, bakifrån, framifrån :D 20 bilder säger mer än några ord :P

*EDIT* borttagen dummhet ^ :oops:
Matzie

Re:

Postby Amarace » 2006-11-10 15:22

Matzie wrote:

*EDIT* se upp med vinterfälgarna och orginalmuttrarna! ! ! dom som sitter på mina orginalfälgar är konade längst fram, sen när jag kärngde över vinterfälgarna och drog med dem muttrarna så skavde dem eftersom vinterfälgarna inte hade uppstående hål så som orginalsommarfälgen hade, så jag kunde blitt utan en fälg helt plötsligt =)

Ehh, då hade du ju absolut inte originalfälgar, original har Volvo haft likadan koning sedan 50-talet (och fram till 1993 fanns samma gäng o koning).

Låter ju som om du satt dit några Magfälgar eller liknande om du inte kunde använda originalmuttrarna? Eller nyare lättmetall som kanske behöver större diameter på den konade delen.
Amarace

Re: 142 -72

Postby parbring » 2007-02-05 12:21

Krokodilen wrote:
- Det går inte att stänga av värmen till 100% i kupén

Vanligt fel. Det är vajern till värmekranen som inte "når hela vägen". Åtgärdas tillfälligt genom att peta till reglaget på värmekranen, eller permanent genom ommontering av vajern.

Krokodilen wrote:
- List i dörren sitter inte fast

Sicken tur att Volvo ofta lagerhåller nya clips då. :)

Krokodilen wrote:
Höja baken en aning (hängröv är ju inte snyggt! :))

Där är jag faktiskt av en annan uppfattning. Kanske pga. att jag diggar 70's-looken med PV-fjädrar bak osv. Hängig häck (aldra helst på 145) gör ju bara att det ser fartigare ut. :wink: 8)
- - -
parbring

Postby Lundqvist » 2007-02-22 09:54

Krokodilen wrote:Morakniv, tändare och skruvmejslar (låg i en av dörrfickorna) Smile

Ser ut att vara en riktigt trevlig fåägarbil du fått tag på. Och rejält med köpesgotta! :lol:

En liten uppfräshning av småfelen så är du hemma redan där! Vill du fortsätta jobba med lack osv så är det ju en trevlig bonus :)
Lundqvist

Return to Showroom