Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Decembertur med 142:an

Decembertur med 142:an

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Decembertur med 142:an

Postby Mattias Edeslätt » 2007-12-13 13:43

Såg igår att vägarna såg riktigt torra och fina ut. Så suget på att glida en runda i 142:an växte snabbt.

Blev naturligtvis ett par bilder också....

Image

Naturligtvis så står den alltid kopplad på en C-tec laddare för att hålla batteriet i trimm. Batteriet är ifrånkopplat med huvudströmbrytare.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Måste tyvär erkänna att bilen inte alls fått den vård den har förtjänat i år, men jag har inte haft någon motivation under året för bilen. Bilen har varit framme en handfull gånger under året, den längsta ToR till Göteborg.

Den står nu otvättad sedan den var ute på nattorientering i mitten av september och innan dess så var det också länge sedan. Den har nog bara blivit tvättad max två gånger under året :oops:

Har funderat många gånger under året på att sälja bilen. Hade varit mer praktiskt med en 145:a istället.

Men att hitta en lika oskruvad och rostfri bil blir inte lätt.

Den saknar allt knirrande, lustiga lagningar, dålig passform på plåt mm som ofta finns i en skruvad eller renoverad bil.

Efter en liten koll på alla bilder jag har elller en provtur så är alla tankar på att sälja den borta igen 8)

Får komplettera med en 145:a eller en Saab V4 isället :wink:

Har dessutom fått tag på en trimmad men skuren motor till den. Får knäcka upp den någon dag för att inspektera skadorna i den. Där sitter en portad E-topp med härdade ventilsäten dvs konverterad till blyfritt, K-kam, balanserad vevparti och nya kolvar.

Den skar pga att de bytt packning på sumpen med motorn kvar i bilen och ock då tydligen inte dit oljepumpen rätt, missade att koppla in oljetryckskontakten. Bilen gick ett par km hem och satt dagen efter som berget.
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Postby Anton » 2007-12-13 16:18

Mycket stilig bil! :) Förstår att du blev sugen att ta en åktur. Ska du stoppa i den trimmade motorn i denna? :O Är motorn slut?? Men var är vintern på bilderna? ;) ..såg mycket \"höstigt\" ut med den orangea volvon och löven..:) Är det en basmodell förresten?
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Mattias Edeslätt » 2007-12-13 16:33

Skrev aldrig att det var vinter, bara december.... :wink:

Yepp.. Det är en Bas, med allt snik det innebär. Men -74 så hade den iallafall rullbälten som tur är.

Var riktigt skönt att få ta ut den på lite roliga småvägar häromkring. Man känner sig riktigt glad när man kommer hem igen.

Inget fel på motorn som ligger i, men den har lite tick ifrån ventiler/vipparmsbryggan som jag började fundera på att bli av med. Sen spårar det ur, för byter man det ena så kan man ju ta det andra när man har möjlighet osv....

Första tanken var att byta kam/lyftare/stötstänger och vipparmsbrygga. Då kan man ju lika gärna fixa toppen också. En ny elektronisk fördelare hade inte varit fel, förgasaren bör ju då också fixas för att lira bra när allt annat är fixat, så är dårskapen igång.

Vår tidningsredaktör hade en motor stående, men bilarna var sålda så jag fick den billigt. Bör inte vara för stor skada på den hoppas jag....
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Postby Rogge » 2007-12-13 19:32

det kvittar väl hur vägarna ser ut om du ändå är ute o skogen o kör ;) hehe

otroligt fin bil, verkar välbevarad :)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Return to Showroom