Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • jag har haft rost =)

jag har haft rost =)

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

jag har haft rost =)

Inläggav Matzie » 2006-10-08 13:37

Rost rost rost...

Bild

Eller vad tror ni ?

Bild

Bild

Likadant här

Bild

Men de löser sig

Bild

Skärmen är lite grön...

Bild

Blev inte alt för bra =(

Bild

Rost i golvet innifrån och ut,

Bild

De fixxarsig det med =)

Bild

Innifrån... Det är INTE bara spacklat. det är en plåt under, men spacklet är där för att försäkra om 100% vattentäthet, ska även slipas och lackas, men det har inte blivit så ännu...

Bild

avgasfästet har sagt uppsig och sprungit för livet

Bild

dessa fula plåtbitar i skärmen har fixxats till men har ingen bild på det!

Även rosten är lagad och allting är slipat och underedsmassat... men inga bilder :(

Bild

Jaja, det är dom bilderna jag har lyckats fixxa än så länge, det lär väll komma mer, har ju hela andra sidan kvar att laga... + motorn och diverse annat smått pill.... Bilderna som dom är nu är inte klara. det ska dit en massa småpill och finlir för att få alla linjer att stämma med orginal. sam en jäkla massa spackel och slipa och spackel och slipa för att få det som det ska vara, så blir det när man är snål och inte köper ekonomiplåt utan kör på frihand :P...

Det finns hopp även för dem rostigaste bilarna ;)

// Mats
Matzie

Inläggav Mattias Edeslätt » 2006-10-08 20:54

Är det inte bättre att täta alla skarvar med riktigt karosserikitt istället för att spackla? Spackel blir ju hårt och spricker gärna, medans kittet håller sig felxibelt även efter att det har härdat....

Ser ut att ha varit en riktigt rostig bil, men det är kul att se att den får leva vidare....
Styrelsesuppleant 140-Klubben

Kör Volvo 142 L -74 och Saab 95 V4 -69
Mattias Edeslätt

Inläggav Stålsmeden » 2006-10-08 21:01

:shock: :shock: :shock:

Ja den var rostig den! Jag är impad av din Kämparanda.
Stålsmeden

Re:

Inläggav Matzie » 2006-10-09 12:11

Mattias Edeslätt skrev:Är det inte bättre att täta alla skarvar med riktigt karosserikitt istället för att spackla? Spackel blir ju hårt och spricker gärna, medans kittet håller sig felxibelt även efter att det har härdat....

Ser ut att ha varit en riktigt rostig bil, men det är kul att se att den får leva vidare....

Skärmen var jag tvungen till att spackla så man kan slipa och få den form som man vill ha, men inne i golven och reservhjulsbaljorna kanske det är en ide att ha det där kittet. Ska sladda förbi mekonomen och kolla, men är det hutlöst mycket dyrare än spackel så fortsätter jag med mitt kära PP Glasfiberspackel :)...

Bilen var riktigt rostig vänster skärm, hjulhus och reservhjulsbalja, samt avgasröret, 2 hål i vardera hjulhuset fram 1x1 dm så man ser in i motorutrymmet, Runt båda baklykts skålarna och halva fogen under regestreringsplåten bak var upprostade men "lagade" med spackel och alu-nät. dock ingen överdriven rost på balkar stag eller golv.

Han som sålde den hade klämt på ny färg och underredsmassa för att dölja rosten , så den enda som syntes var några rosor på höger dörren som jag ska laga sen...

Sen när man kommer hem och kollar lite nogrannare så rasar halva skärmen och sparklådan i backen efter lite "mild massering"...

Dessutom ägaren innan han som jag köpte den av, hade lekt mekaniker och "rostlagat" han hade köpt ekonomiplåtar till just dem delarna som rostat som alldra värst, och sen lagt ÖVER den gammla rosten, utan att kapa bort eller nånting, Inte konstigt att det rostar när man inte tar bort smittan.

Sen som ni kanske har läst i Motorn delen av forumet så är motorn helt slut också, det var inget man märkte när man testkörde den, dum som man var körde man endast plan asfaltsväg och lyssnade efter skavanker i drivlinan.

Man lär så länge man lever, i fortsättningen ska jag "massera" bilen innan jag köper den, säljaren får bli hur sur han vill, jag ska inte köpa en bil utan att veta hur mycket rost det är...

Rost i sig är ju aldrig ett problem att laga, men det är drygt när man hade andra planer för bilen än att stå i garage och bli lagad hela sommaren.

Tur att den var billig, annars hade man blivit tokig :wink:
Matzie

Inläggav Bad_ass » 2006-10-09 14:03

Tror folk skall vara tacksamma att slippa se det objektet jag just nu jobbar på att rädda..... Där kan vi tala om rost i kubik, har redan bytt ut över 4 kvm plåt på den..... Inga bilder då det inte är en 140:a
Bad_ass

Inläggav Rogge » 2006-10-09 20:26

det va rätt så rostigt där ja! ska väl slänga upp bilderp å mitt pausade projekt nån dag när jag får ork.

bad_ass>> när man byter ut 4kvm plåt börjar man fråga sig om det är lönt att jobba med bilen ;)
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Re:

Inläggav Bad_ass » 2006-10-10 15:55

Rogge skrev:det va rätt så rostigt där ja! ska väl slänga upp bilderp å mitt pausade projekt nån dag när jag får ork.

bad_ass>> när man byter ut 4kvm plåt börjar man fråga sig om det är lönt att jobba med bilen ;)

Ja , det är det de facto.
Bad_ass

Inläggav Ersviken » 2006-10-12 14:03

ujuj så mkt rost, tror man blivit bortskämd med någotsånär rostfria bilar när man bor i norrland, bra jobbat att laga allt de där !

8 ventiler är 16 för få, 3tech 16v racing

http://www.savarturbo.se
Användarvisningsbild
Ersviken

Inläggav jonte » 2006-12-26 01:50

ja rost är ett elände :twisted: har ochså lagat en bil som var ganska rostig,hela vänstersidan av golvet fick bytas ut :shock: :shock: där satt dubbla trösklar och baljorna bestod av 90%spackel,när du börjar få ordning på allt,så blir man nöjd med sig själv :wink:
jonte

Inläggav Hasse63 » 2006-12-26 04:27

felet många gör är att de bara grundar en gång och sen lackar.

Köp gärna en dyr grund och \"smeta\" på den flera varv och sen en tät lack som \"smetas\" på 2-3 varv
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Användarvisningsbild
Hasse63

Inläggav parbring » 2007-02-03 18:31

Jag skulle nog vilja avråda från glasfiberspackel i alla fall då det har ytterst lätt att spricka. För underrede, hjulhus, golv osv är karosserikitt att föredra. Är dessutom inte alls någe särskilt dyrare än glasfiberspackel. Kolla tex på Hagmas karosserikitt. Visserligen ser prislappen kanske saftig ut, men det räcker rejält länge!

Till synlig/öppen plåt är inte glasfiberspacklet heller särskilt lämpligt då det är ytterst svårt att få vettig finish på det. Ta då hellre tex PP100 eller någon annat bättre spackel. Även här har Hagmans ett digert utbud. För rejälare spacklingar/skarvar är annars tenn att föredra, men kräver ju lite speciella kunskaper jämfört med plastspackel...

Annars ska du ha en eloge för att du rostlagar med till synes outtröttlig anda. Keep up the good work! :)
- - -
Användarvisningsbild
parbring

Återgå till Showroom