Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • KROCKAT.

KROCKAT.

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

KROCKAT.

Postby EmmaW » 2007-02-01 16:23

Karln har tjatat att jag ska he ut lite bilder på min pärla, så det är väl bara att lyda :wink:

Han körs varje dag, året runt, går bra, men börjar bli lite slö. Vi ska byta motor till hösten mest troligt, den ligger hemma i garaget och väntar på att monteras.
Sen ska båda framskärmarna bytas.

Image
Image
EmmaW

Postby Elias » 2007-02-01 16:51

Snygg bil, fin färg, vad är det som är fel med inredningen då?
Volvo 142 & Volvo S70 2,5T
Elias

Re:

Postby EmmaW » 2007-02-01 17:15

Elias wrote:Snygg bil, fin färg, vad är det som är fel med inredningen då?

Det ska vara mer ljusbruna säten... om jag inte minns fel, dom jag har nu är mer mörkbruna. Men det är bara petitesser.
EmmaW

Postby Johan » 2007-02-01 20:25

Fin bil! Grön är ju den snyggaste färgen :) (Bara för att jag själv har en grön :oops: )

Ser ju välskött & rostfri ut :wink: Ta hand om den..

//Johan
Kör en 142 DL från 1974..
Johan

Inredning

Postby Robban » 2007-02-01 20:42

Det ska vara mörkbruna tygbitar med svart galon på sidor och ryggen.

Golvmattan ska vara brun samt svarta dörrsidor.

Cypressgrön 110 är en riktigt snygg färg.

Fin bil tycker jag.
Robban

Re: Inredning

Postby EmmaW » 2007-02-02 16:25

Robban wrote:Det ska vara mörkbruna tygbitar med svart galon på sidor och ryggen.
Golvmattan ska vara brun samt svarta dörrsidor.
Cypressgrön 110 är en riktigt snygg färg.
Fin bil tycker jag.

Tack!

Ja då ska det stämma iallafall. Då slipper man fundera mer på det!

Kul att ni tyckte om den :) Han har just blivit frisk, det var nåt med bromsarna (jag är inte så insatt :oops: ) så nu har vi luftat, luftat och luftat lite mer.
EmmaW

Postby PeterG » 2007-02-05 19:24

Världens snyggaste färg och bil :lol:
Le och var glad ty det kunde vara värre, och jag log och var glad, och visst fan blev det värre
PeterG

Postby parbring » 2007-02-05 19:43

Snygg och till synes fräsch kärra!

Byta framskärmar? På bilderna ser dom dock fräsha ut... Men om ni byter, vill ni inte sälja de gamla till mig då? :wink:
- - -
parbring

Postby Anton » 2007-02-05 21:10

Äntligen får man se din bil här! ;)

Det är en 1421241W (Bas) med De Luxe grill och inredning. Instrumentbrädan och mitt konsolen är svart. Och inredningskoden 635-705.

Det som var fel på bromsarna var att ett främre bromsok börjat läcka. Det tålde inte den starka kylan. Det är ompackat med volvo-orginal delar nu Även en bromsslang hade svällt igen.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Re:

Postby EmmaW » 2007-02-08 16:07

parbring wrote:
Byta framskärmar? På bilderna ser dom dock fräsha ut... Men om ni byter, vill ni inte sälja de gamla till mig då? :wink:

Dom är rätt ofräscha på nära håll ;) man kan köra ett föremål rakt igenom plåten på vissa ställen :?
EmmaW

Re: KROCKAT.

Postby EmmaW » 2009-03-13 23:23

UPPDATERAT.För cirka två veckor sen så small jag ihop med en annan bil. Gubben som körde den andra bilen hade eg. väjningsplikt, men körde ut ändå. Min högra framskärm, en bit av grillen och frontplåten blev mos. :?

Den är helförsäkrad i Folksam. Och nu har dom kommit med detta ”bud”; 6000 kr och då ska dom ha bilen?!?! Den är väl klart värd mer, och vad får jag för rostig skitbil för 6000 spänn?!
En karl som jobbar där på volvo tyckte 6000 var tok för lite, han sa att det skulle kosta runt 16000? att laga den eller nåt.

Bilen i fråga är en 142 bas från 1972, i bra bruksskick.

Vi köpte den för 10000 för cirka 4-5 år sen, den är påkostad över 20000 kr i delar m.m, vi har allt papper kvar, kvitton och sånt.
Vi har gjort ett motorbyte, till en fräsch nyrenoverad b20, den kostnaden gick på 5000 kr totalt. Golvet är svetsat – plåt utbytt, bromsar bytta.

Hur skulle ni gjort, några tips? Pappa ska fortsätta diskutera med dom, men tyckte det kunde vara bra med mer kött på benen.

Pappa undrade om det finns några slags prislistor där man kan se vad veteranbilar är värda i dagens läge, beroende på skick och så?

Image
Image
EmmaW

Postby hesselgren » 2009-03-13 23:51

alltså.. JAG tror f-bolagen vill ha bort våra gamla fina bilar. som dom ser som gamla skitbilar.. :(

prata med bolaget om någon kompromiss där du får pengar och får behålla bilen! (inte omöjligt om man ger sig fan på det) så kan du köpa en skärm och en front och fixa det där själv.

om inte tycker jag du ska behålla bilen hur du än gör! såg riktigt fin ut i övrigt!!
hesselgren

Postby izefuzzy » 2009-03-13 23:58

klart värd mer än 6000. bara fortsätta förhandla med försäkringsbolag. Om ni har andra försäkringar hos samma bolag kan ni hota med att byta bolag på dom om dom inte ordnar det bättre åt er. skam den som ger sig

Såg inte allt för jävlig ut att laga heller. så är dom inte villig att ge dig nå mycket kräv att du ska ha bilen kvar. så kan du ju fixa den, en lackerare ska nog inte ha många tusen för att lägga på lite färg på framskärm och frontplåt. sen är det bara plocka i hop den med ny grill, stötfångare mm. framskärmar, frontplåtar, grill och stötfångare kan man ju alltid kolla efter på blocket.
Do it once do it right!
izefuzzy

Postby Anton » 2009-03-14 00:23

Jag sitter på lite "inside information"..och en ny grill är inte så bara..extraljusringen på den krockade sidan har tyvärr trillat av.
\"Gammal kärlek rostar aldrig\", Men hur mycket jag än älskar min gamla Volvo så rostar hon!

Volvo 1442541U, Mörkblå - Blivande 144GT
Anton

Postby Amarace » 2009-03-14 01:30

Tyvärr ser dom ju bara rent krasst på vad en sån bil står i för pris i snitt på blocket, och då tar dom ju inte hänsyn till skick och att detta är en Norrlandsbil. Sen att man kostat på bilen får man ju skylla sig själv (tycker dom alltså).

Jag skulle nog förhandla hårt med dom, om dom vidhåller 6000kr, gå inte lägre än 5000kr och att du får behålla bilen, alltså reparera den själv.

Om dom inte går med på nåt sånt skulle jag inte gå med på att dom ska få ta bilen, då får det vara, dock kostar det ju en del att fixa den också, främst lack då.
Sen skulle jag absolut säga till dom att jag säger upp allt med dom med omedelbar verkan och att även säga det till alla jag känner, ett rykte sprids fort och det förlorar dom en hel del på i längden.

Sen byte av framskärm ser du ju ut att ha behövt göra ändå, eller ljuger bilderna? Mest synd tycker jag det är på grillen, skärm, kofångare o front finns väl att få tag på överallt.
Amarace

Postby Lex » 2009-03-14 09:13

Ta aldrig första budet från försäkringsbolaget!
Men jag tycker också att du verkligen ska se till att du får behålla bilen och laga den själv.
Det vore riktigt synd om den skulle hamna på skroten... :(

Sen så ska man nog fundera på om inte en veteran/entusiastbils försäkring vore det rätta på våra gamla bilar...
Då är det betydligt större chans att få bättre betalt av försäkringsbolaget när olyckan har varit framme.
Iofs är det begränsningar i körsträcka och hur du får använda din bil,men istället har du en låg premie och helförsäkrat.
Jag betalar 689kr/år för min försäkring via den lokala Veteranbilsklubben.
Image
145 Express -73
Lex

Postby EmmaW » 2009-03-14 12:00

Amarace wrote:Tyvärr ser dom ju bara rent krasst på vad en sån bil står i för pris i snitt på blocket, och då tar dom ju inte hänsyn till skick och att detta är en Norrlandsbil. Sen att man kostat på bilen får man ju skylla sig själv (tycker dom alltså).

Jag skulle nog förhandla hårt med dom, om dom vidhåller 6000kr, gå inte lägre än 5000kr och att du får behålla bilen, alltså reparera den själv.

Om dom inte går med på nåt sånt skulle jag inte gå med på att dom ska få ta bilen, då får det vara, dock kostar det ju en del att fixa den också, främst lack då.
Sen skulle jag absolut säga till dom att jag säger upp allt med dom med omedelbar verkan och att även säga det till alla jag känner, ett rykte sprids fort och det förlorar dom en hel del på i längden.

Sen byte av framskärm ser du ju ut att ha behövt göra ändå, eller ljuger bilderna? Mest synd tycker jag det är på grillen, skärm, kofångare o front finns väl att få tag på överallt.

Jajamen, vi hade tänkt byta skärmar, frontplåt och sånt ändå, så en nosskärm har vi liggandes hemma, känner en lackerare också, så priset skulle nog bli bra.

Det här med veteranförsäkringar, har man inte bara såna om bilen är jättefin? Och får man köra med den i jobbet? Jag har ju min som jobbil och kör en massa!
EmmaW

Postby hesselgren » 2009-03-14 13:06

Nej, man får normalt sett inte bruka bilen i jobbet med veteranförsäkring. :(
hesselgren

Postby Gunnar S » 2009-03-14 14:49

Det är bra om man träffar "rätt" skadereglerare om/när olyckan är framme. Jag var med om att få en Cheva Caprice i sidan. Blev en del plåtskador på skärm, dörr och bakskärm. Bilen stod hos min livmekaniker när skaderegleraren kom och synade den. Först ville han lösa in skrotet, men efter lite förhandlande fram & tillbaks så fick jag 7K. samt behålla "skrotet". Snubben förstod att bilen var värd att spara på. De där pengarna blev till en liten grundplåt för återuppbyggnaden.

I ditt fall är det viktigaste att inte te x. framvagn eller chassi fått på käften. Plåt går alltid att ersätta. Grillen borde villiga krafter inom klubben kunna snoka rätt på.

Gör som du tidigare fått råd till: Var tuff men vänlig gentemot skaderegleraren. Påtala bilens klassikerstatus. Säg att det finns ett ökande intresse för bevarandet av denna typ av bil etc, etc...

Lycka till!!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Daniel » 2009-03-14 18:11

"Rostfrie Erik" gör väl sådana där grillar på beställning? Iaf gör han väl ringar och fästen, eller hur?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Next

Return to Showroom